Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy lot włoskiego bezzałogowca MALE

Piaggio Aero P.1HH Hammerhead - fot. Piaggio
Piaggio Aero P.1HH Hammerhead - fot. Piaggio

Spółka Piaggio Aerospace poinformowała o oblocie prototypu samolotu bezzałogowego P.1HH Hammerhead, który bazuje na popularnej maszynie dyspozycyjnej Piaggio P.180 Avanti II. Dziewiczy lot miał się odbyć jeszcze w grudniu 2014 roku z lotniska Trapani-Birgi na Sycylii. 

Hammerhead to wspólny projekt Piaggio Aerospace i Selex ES, majacy na celu stworzenie maszyny mogącej operować przez 16 godzin na pułapie ponad 13 tys. metrów. Prace są prowadzone w relatywnie szybkim tempie, dzięki zastosowaniu jako bazy dla bezzałogowca maszyny P.180 Avanti II, która charakteryzuje się wysoką doskonałością aerodynamiczną i odpowiednimi parametrami lotu. W listopadzie 2014 roku przeprowadzono próby w locie demonstratora, będącego przebudowanym samolotem P.180 Avanti II, wyposażonym w zdalny system sterowania.

W grudniu odbył się oblot prototypu w docelowej konfiguracji, który pierwotnie planowano na drugi kwartał 2015 roku. Podczas dziewiczego lotu przeprowadzono testy obejmujace zarówno system sterowania, jak też działanie na wysokim pułapie i lot nad Morzem Śródziemnym.

Maszyna posiada wzmocnione skrzydła o rozpiętości zwiększonej do 15,6 metra i planowane w wersji seryjnej wyposażenie oraz systemy sterowania i łączności, dzięki czemu prototyp noszący numer 001 posłuży do prób certyfikacyjnych prowadzonych przez włoskie siły powietrzne. Prawdopodobnie Włochy będą też pierwszym nabywcą tego typu maszyn.

Piaggio Aero P.1 HH Hammerhead ma być wyposażony w rozbudowany system czujników, obejmujacy m.in. moduł rozpoznawczy opracowany przez Selex ES, wykorzystujący głowicę Star Safire 380HDz czujnikami optoelektronicznymi i radar Seaspray 7300 E. Dodatkowe wyposażenie, a może w przyszłości również uzbrojenie, może być instalowane na dwóch zewnetrznych pylonach pod kadłubem. Zaplanowana masa użyteczna to 227 kg.

Włoski bezzałogowiec sklasyfikowany jako MALE (Medium-Altitude Long-Endurance) ma być zdolny do wykonywania zadań rozpoznawczych na wysokości 15 km i z prędkością około 730 km/h. Hammerhead ma rozpiętość skrzydeł 15,6 m, długość 14,4 m i masę startową ponad 6 t. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. iii

    uav manta lepiej się prezentuje od tego uav

    1. gremlin

      Manta to inna klasa, jest o wiele mniejsza.

  2. Autor komentarza

    Na tym zdjęciu wygląda jak zmutowany C-130.

  3. DIZAJN

    skrzyżowanie słonia z mrówkojadem :-)

Reklama