Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy dywizjon US Navy na CMV-22B powstanie w tym roku

MV-22 Osprey/ fot. US Navy
MV-22 Osprey/ fot. US Navy

Jak podało Dowództwo Operacyjne Marynarki Wojennej USA 1 października zostanie sformowany pierwszy dywizjon dostarczający zaopatrzenie na lotniskowce z wykorzystaniem samolotów hybrydowych CMV-22B Osprey.

Według wewnętrznego rozporządzenia US Navy, jednostka o nazwie Fleet Logistics Multi-Mission Squadron 30 (VRM-30) ma zostać utworzona w bazie North Island w stanie Kalifornia. Będzie dostarczać zaopatrzenie na lotniskowce (zadania COD - Carrier Onboard Delivery). Po zakończeniu formowania będzie ona dostarczać je z baz lądowych na Zachodniem Wybrzeżu USA i z Japonii.

W celu usprawnienia procesu zastępowania przez CMV-22 dotychczasowych samolotów pełniących te zadania czyli pozostających w służbie od ponad 50 lat C-2A Greyhound powstanie też Grupa Wsparcia Lotniczego Szkolenia Marynarki (Naval Aviation Training Support Group - NATSG) ulokowana w bazie lotniczej US Marine Corps w New River w stanie Karolina Północna. Lokalizacja ta jest nie przypadkowa mieści się tam bowiem jednostka szkoleniowa USMC specjalizująca się w przygotowywaniu załóg i obsługi naziemnej V-22. Jednostka ta będzie prowadzić wspólne szkolenia dla pilotów, członków załogi i personelu naziemnego US Navy i USMC.


W planach jest też utworzenie kolejnego dywizjonu (VRM-40) o podobnym zakresie zadań. Miałby on być rozmieszczony w bazie Marynarki Wojennej w Norfolk w stanie Virginia na Wschodnim Wybrzeżu. Proponowana następna jednostka VRM-50 ma z kolei bazować tak jak VRM-30 w bazie North Island. 

Przypomnijmy, że CMV-22B jest wersją o zwiększonym zasięgu samolotu hybrydowego MV-22. Zastąpi ona, pozostające w służbie od ponad 50 lat samoloty zaopatrzeniowe C-2A Greyhound (pomimo propozycji ich modernizacji, składanych przez koncern Northop Grumman - miały one obejmować m.in. modernizację kabiny do standardu "glass cockpit", nowe silniki). Należy wspomnieć, że na bazie C-2 zbudowano m.in. samolot wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye. 


Wartość kontraktu na zastąpienie Greyhoundów produkowanymi przez konsorcjum Bell-Boeing CMV-22 wynosi ok. 4,2 mld dolarów. Mają one wejść do służby w roku 2020. W sumie do floty mają trafić 44 nowe maszyny. 

Bartłomiej Sulik

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. asd

    @say69mat O problemach USA się tu po prostu nie pisze.

  2. Gts

    Dorobili sie juz jednej wersji produkcyjnej czy nadal zmieniaja polowe podzespolow co 7 egzemplarzy?

  3. say69mat

    @Rafal ... argumenty, proszę o argumenty

  4. WszędzieDobrzeGdzieNasNieMa

    say69mat Nie jest to wszystko tak pięknie, jak się wydaje - ileż to razy Osprey, Raptor czy F35 o mało nie spadły z \"rozkładu\" ze względu na problemy? I to już od stadium prac koncepcyjnych

  5. Rafal

    @say69mat, zle kolego piszesz, amerykanie maja problemy, jak kzdy inny kraj.

  6. say69mat

    Jak więc możemy zauważyć amerykanie nie mają żadnych problemów z implementacją nowatorskich rozwiązań na płaszczyźnie obronności. Podczas gdy w przypadku naszego kraju napotykamy na elementarne problemy z implementacją sprawdzonych i zweryfikowanych w praktyce operacyjnej rozwiązań, w obszarze szeroko rozumianej polityki obronnej. Zarówno w sferze organizacji i zarządzania siłami zbrojnymi i przemysłem obronnym. Oraz artykulacji potrzeb przez nasze wojsko, jak i reakcji polityków na elementarne potrzeby naszych sił zbrojnych.