Reklama

Siły zbrojne

Pierwsze testy francuskich pojazdów Serval

Fot. DGA
Fot. DGA

Francuskie Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o zakończeniu pierwszych testów nad pojazdami Serval. Pojazdy te mają być pozyskiwane m.in. w ramach programu „Scorpion”.

Francuska Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) przeprowadziła na początku wrześniu br. pierwsze testy wielozadaniowego transportera opancerzonego Serval. Prowadzono je na poligonie w Angers. Sprawdzano głównie jak pojazd zachowuje się na różnych rodzajach podłoża (żwir, piach, kamienie, błotnista gleba) oraz jak pokonuje przeszkody terenowe. Zdaniem przedstawiciela francuskiego ministerstwa obrony, Serval wszystkie testy przeszedł pozytywnie., zaś kolejne zaplanowane są już na 2020 roku.

Pojazd Serval to lekki wielozadaniowy transporter opancerzony zbudowany w układzie 4x4. Jego masa w zależności od wyposażenia oraz przeznaczenia będzie  wynosiła od 15 do 17 ton. Armia francuska planuje pozyskać kilka wariantów tego wozu, w tym: patrolowe, rozpoznawcze, łączności oraz walki elektronicznej. W zależności od wersji jego wyposażenie będzie różne, ale wspólne dla wszystkich pojazdów pozyskanych w ramach programu Scorpion, np. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) oraz system zarządzania polem walki SICS.  Pojazdy w wersji patrolowej będą mogły pomieścić w swoim wnętrzu 10 żołnierzy (2+8).

Pojazdy Serval pozyskiwane będą m.in. w ramach trwającego francuskiego programu „Scorpion”, którego celem jest masowa i generacyjna wymiana podstawowego, starzejącego się parku maszynowego transporterów VAB i VBL będących na wyposażeniu sił zbrojnych. W ramach programu zakupione zostaną różne warianty pojazdów, w tym ciężkie transportery 6x6 Griffon (VBMR), bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar (mające ok. 70% wspólnych komponentów z Griffonem), a także lekkie transportery Serval (VBMRL). W ramach programu "Scorpion" ma zostać łącznie zakupionych 978 pojazdów Serval. Kolejnym źródłem ich pozyskania jest program pozyskania lekkich uniwersalnych pojazdów taktycznych VLTP (Véhicules Légers Tactiques Polyvalents), w ramach którego planuje się kupno dodatkowych 1060 pojazdów.

Pierwsze dostawy pojazdów Serval planowane są na 2022 roku. Zdaniem producentów do 2028 roku w armii francuskiej ma służyć już 489 pojazdów tego typu.

Warto zaznaczyć, że w lipcu 2019 roku armia francuska odebrała już pierwszych sześć sztuk kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon, przy czym do 2028 roku w służbie ma być ich 936 sztuk. Natomiast do tego samego roku, w ramach programu "Scorpion", armia francuska pozyska również 150 pojazdów Jaguar, których dostawa rozpocznie się w przyszłym roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. vv

    do słupka a nawet nieżle wygląda ale już pozostała reszta jest taka sobie

  2. fg

    Czyli taki 17 tonowy MATV?

  3. Var

    Czy ja dobrze słyszę? To jest napędzane turbiną? Ktoś wie coś więcej na temat tego „lekkiego” 4x4?

    1. 12333

      raczej duże turbo.

    2. Marek

      Z tego, co udało mi się znaleźć tam powinna być automatyczna skrzynie biegów od Allisona i sześciocylindrowy diesel od Cumminsa o mocy 375 km. Texseils, który odpowiada za napęd uzasadniał taki wybór tym, że elementy choć nie francuskie pochodzą z linii cywilnej. A, że to są elementy z półki, w razie czego nikt im nie będzie robił pod górkę z zezwoleniami itp.

    3. Marek

      Jeśli faktycznie miałyby być te Cumminsy, które wyszperałem, to możesz mieć rację.

  4. Dkdkdkr

    U nas BWP-1

    1. Ciekawy

      A co ma dowolny BWP do takiego pojazdu? Do czego innego służą przecież.

  5. dropik

    wygląda strasznie