Reklama

Siły zbrojne

Opancerzone KamAZy dla rosyjskiej jednostki, wnioski z Ukrainy?

KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

Rosyjska Brygada szturmowo-rozpoznawcza im. Świętego Księcia Aleksandra Newskiego otrzymała partię 12 samochodów logistycznych KamAZ-6350, które zostały wyposażone w opancerzone kabiny. Czyżby przebiła się do decydentów rosyjskiego Ministerstwa Obrony kwestia konieczności zapewnienia odpowiedniej ochrony również załogom pojazdów logistycznych?

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Za produkcję wspomnianych ciężarówek odpowiadają rosyjskie przedsiębiorstwa KamAZ oraz Remdizel. Pojazdy zostaną przydzielone do jednostek artylerii, w których będą wykorzystywane do transportu amunicji oraz innych materiałów eksploatacyjnych. Zastosowanie opancerzonej kabiny wskazuje, że rosyjscy h decydenci dostrzegli problem niewystarczającego dotychczas poziomu ochrony załóg tego typu pojazdów. Wielokrotnie od początku rosyjskiej inwazji pojawiały się zdjęcia różnego rodzaju polowych osłony kabin samochodów ciężarowych. Część z nich w postaci arkuszy blach lub innych metali przywodziły na myśl obrazki widywane na Bliskich Wschodzie, lubw filmach serii Mad Max. Inne formy dopancerzenia stanowiły kłody drewna, palety, siatki czy nawet kostki pancerza reaktywnego Kontakt-1. W przypadku użycia tego ostatniego szansa na przeżycie załogi malała jeszcze bardziej.

Możliwe, że opancerzone kabiny montowane na Kamazach-6350 powstały na bazie zdolności uzyskanych przy współpracy z izraelskim przemysłem podczas tworzenia pojazdów Tajfun-K/U.

Reklama

„Brygada Szturmowo-Rozpoznawcza im. Świętego Księcia Aleksandra Newskiego otrzymała kolejną partię pojazdów (12 nowych pojazdów opancerzonych KamAZ) od rosyjskiego Ministerstwa Obrony dla dywizji artylerii Oddziału" — czytamy w raporcie.

Czytaj też

KamAZ-6350 to rosyjski samochód ciężarowy w układzie 8x8 przeznaczony to przewozu towarów o masie do 10 ton. W przypadku wariantu KamAZ-63501 ładowność została podniesiona do 15 000 kg. Został on wdrożony do służby w armii rosyjskiej na początku lat 2000. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny KamAZ-740.50.360 o mocy 360 KM pozwalający na rozpędzenie pojazdu o masie własnej 11,4 tony do 95 km/h. Ciężarówka ta z racji na swoją ładowność jest wykorzystywana jako baza dla wielu typów uzbrojenia, jak system przeciwlotniczy Pancyr-S/Tor M2KM czy wieloprowadnicowa wyrzutni rakiet 9A52-4 systemu Tornado.

Czytaj też

KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
Reklama

Komentarze

    Reklama