Reklama

Siły zbrojne

Rosja: Specnaz otrzymuje „opancerzone” ciężarówki. Efekt kryzysu?

  • photo
    photo

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało o wprowadzeniu na uzbrojeniu Centralnego Okręgu Wojskowego pierwszych ciężarówek KamAZ specjalnie przerobionych dla potrzeb Specnazu poprzez opancerzenie przestrzeni ładunkowej.

Komunikat Minoborony wskazuje na przekazanie rosyjskim wojskom specjalnym „Kapsułowych pojazdów opancerzonych KamAZ”. Ze zdjęć wynika jednak wyraźnie, że Rosjanie zastosowali standardowe samochody ciężarowe KamAZ-5350-379, które na skrzyni mają po prostu niestandardowy kontener osłonięty balistycznie, w którym siedzą komandosi.

Przypuszcza się więc, że rosyjskie pojazdy typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) o zwiększonej odporności na miny, pułapki i ogień z broni strzeleckiej (typu KamAZ-63968 „Tajfun-K”, KamAZ-63969 „Tajfun-K”, Urał-63095 „Tajfun-U”, Urał-63099 „Tajfun-U”) okazały się zbyt drogie i dlatego postanowiono się ratować doraźnymi rozwiązaniami.

KamAZ-63968 „Tajfun-K”. Fot.mil.ru

Oczywiście Rosjanie informują, że ciężarówki Specnazu są kuloodporne i zapewniają ochronę przed odłamkami, dzięki wykonania ich ze specjalnej stali A3 i szkła pancernego, ale w rzeczywistości ta odporność dotyczy prawdopodobnie jedynie kapsuły umieszczonej w przestrzeni ładunkowej. Cała reszta podwozia wraz z trzyosobową kabiną kierowcy wyglądają na standardowe, stosowane na normalnych ciężarówkach KamAZ. Minoborona się jednak zastrzega, że kabina jest również opancerzona. Samo podwozie to musiało być jednak mechanicznie wzmocnione, ponieważ po modyfikacji pojazd waży już około 17 ton (standardowo to około 15400 kg).

KamAZ-5350-379 – przerobiona ciężarówka dla Specnazu. Fot. mil.ru

Kapsuła transportowa ma okna wyposażone w osiem luków, natomiast na dachu modułu znajdują się dwa okrągłe otwory awaryjne, wykorzystywane również przez strzelców. Wewnątrz umieszczono zawieszone siedzenia dla żołnierzy, niezależną nagrzewnicę powietrza oraz urządzenie filtrujące.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (25)

  1. kamaz

    Mieliby normalne transportery opancerzone, to mogliby ich używać. Ale BTR-80 bez tylnych drzwi nie nadaje się do niczego, a zwłaszcza do zadań specjalnych. Co do takiej kapsuły, to raczej nie jest zły pomysł, tylko raczej dla ciężarówek z klasyczną kabiną (jak to było w uralach), albo z kabiną wagonową i układem osi 8x8. Kabina musi być opancerzona (najlepiej skrycie opancerzona) i pewnie jest (co sugerują refleksy na szybach). Natomiast przednia oś jest na pewno mocno przeciążona. Na oszczędność w rosyjskich realiach trzeba patrzeć w inny sposób. Specnaz jako całość (podkreślam jako całość) nie jest aż tak elitarną jednostką, jak na przykład polski GROM. Oczywiście mają tam lepiej wyszkolone pododdziały, które mają lepszy sprzęt, ale reszta musi jeździć ciężarówkami.

  2. voli500

    Te kabiny są opancerzone i mają wyglądać na zwykłe! Wraz z przedziałem na skrzyni, po przysłonięciu go plandeką taki wóz wygląda na zwykłą ciężarówkę logistyczną i o to właśnie chodzi. Tajfuny są tak charakterystyczne, że nie do każdej akcji się nadają. Zwykła logistyczna ciężarówka ze szwejami nie podnosi alarmu, Tajfun od razu informuje, że jedzie elita.

  3. grzegorzb3

    Mam pytanie. Czy zwykły granatnik podczepiony pod lufę np. Beryla taką ciężarówkę jest w stanie zniszczyć? Bo jeśli tak - to takie opancerzenie chroni co najwyżej przed tłumem uzbrojonym w kamienie i butelki po piwie. Najsłabszy dron z głowicą bojową, nie powinien mieć problemów z otwarciem tej "pancernej konserwy".

    1. Niezalezna

      Jest na 1000% w stanie unieruchomic ten pojazd, potem wystarczy glupia butelka z benzyna zeby zgrilowac desant. To nie jest TO, desant w kapsule jest zalezny od kierowcy , nie ma mozliwosci jego zastapienia w wypadku smierci.

  4. Cynik

    Coś źle podali dane tego Kamaza- puszki... na portalach rosyjsko języcznych piszą trochę inaczej. Pomysł dobry, lepiej na wojnę jechać w czymś takim niż w starze 266 pod blandeką. Koszt/efekty też zredukowane minimalnie. To byłby dobry środek transportu dla naszej milicji-WOT. Opancerzona kabina+ opancerzony kontener chroniący przed mało kalibrową amunicją strzelecką. To wystarczy dla piechoty. Tańsze niż KTO i BWP.

  5. tak tylko...

    Czytam posty i ze zdumienia przecieram oczy, cóż to za rewolucja na portalu, że w końcu po tylu latach posty zwalczające rosyjską propagandę nie są blokowane? To niezwykłe, nareszcie Polacy mogą odpowiadać rosyjskim trollom i wpisy są zamieszczane. To jakiś sądny dzień dla rosyjskiej propagandy hulającej dotychczas bezkarnie. Dotychczas 90% moich wpisów było blokowane chociaż nie naruszałem zasad forum, zwracałem jedynie uwagę na problem rosyjskiej propagandy.

    1. Fun funów z USA

      Człowieku, to wreszcie "wytrzeźwiałeś"? Na Tym szacownym forum blokowane były ale owszem posty opisujące krytykę "idiotycznych" wypowiedzi wielbiących bezgranicznie wszystko co "made in USA". A już fobia o "rosyjskiej propagandzie" propagowana przez takich "tytanów intelektu" jest co najmniej żenująca. A już tn bełkot o "hulającej dotychczas propagandzie" świadczy od całkowitym oderwaniu od rzeczywistości. PS. Ze swojej strony delikatnie sugeruje kontakt z odpowiednim specjalistą. No i przysłowiowe "wiadro zimnej wody na "ł.b" tez zapewne by nie zaszkodziło.:

  6. rozczochrany

    Nie da się całej armii wsadzić do BWP i transporterów opancerzonych. Część zawsze będzie korzystać z ciężarówek. Szczególnie lekka piechota. A teraz zastanów się. Gdybyś był żołnierzem na wojnie jadącym do walki a po drodze mógł spodziewać się ostrzału z broni strzeleckiej, odłamków pocisków artyleryjskich, bomb lotniczych, min to wolał byś jechać na pace w ciężarówce krytej brezentem czy w opancerzonej?

    1. tak tylko...

      Jako Polak ceniący życie swoich rodaków walczących o mój kraj zabronił bym jechać na wojnę jakąkolwiek ciężarówką. Niech robią to nacje, które nie cenią sobie życia własnych mieszkańców. Na wojnę ruszajmy tylko dobrze opancerzeni i uzbrojeni...

    2. b

      To Rosja wymienia wszystkie ciezarowki na takie pojazdy? Przeciez napisano ,ze chodzi o MRAP -y dla Specnazu. Pan woli jechac Kamazem w rejonie walk inni wola Tajfunem , kto ma wieksze szanse przezycia?

  7. ito

    Pomysł postawienia kapsuły- kontenera pancernego do przewozu ludzi na standartowym podwoziu wojskowej ciężarówki wart jest raczej naśladowania niż krytykowania. Podstawową przyczyną strat w czasie transportu ludzi- czy to na front czy rannych na zaplecze, są odłamki pocisków artyleryjskich. Szerokie zastosowanie takich kapsuł mogłoby takie straty znakomicie ograniczyć. Jeśli posadowimy kapsułę na ciężarówce mającej opancerzoną kabinę otrzymamy pojazd doskonały do transportu ludzi w strefie przyfrontowej. Do walki albo służby konwojowo- patrolowej to raczej BWPy- czy to na gąsienicach czy na kołach.

    1. b

      Specnaz zajmuje sie transportem rannych? No skoro tak, to ......ma pan racje.

  8. Wajda

    Panie Dura nie wstyd Panu pisać tak wyssane z palca artykuły? Jak inaczej można oceniać Pana coraz bardziej odpływającą od rzetelności dziennikarskiej twórczość na tym portalu? Przecież w branży staje się Pan postacią symboliczną, ale w komicznym tego słowa odniesieniu.. Czy tak trudno, było przed wypuszczeniem tej "gdybologii" sprawdzić, jak rzeczywiście wygląda opancerzona kabina KAMAZ-a...? Po co się Pan zajmuje czymś na czym się Pan nie zna...? Nie lepiej na przykład w ogródku poplewić..? Na rybki pojechać....

    1. Marzenia dobra rzecz

      Nie pierwszy i nie ostatni jego artykuł z serii s-f. Jak mamy takich komandorów w marynarce to by wyjaśniało jej żenujący stan.

    2. fUn sputnika

      LOL ! .. Musiało zaboleć?! Autor napisał "efekt kryzysu" zamiast obowiązkowego w Rosji "efekt doświadczeń w Syrii" !!!

  9. Robin HOOD

    Bylismy pierwsi w tej mysli ,,technicznej,, kto pamieta OSINOBUS ,hi,hi,hiii , ;D

  10. robot

    Bylismy pierwsi w tej mysli ,,technicznej,, kto pamieta OSINOBUS ,hi,hi,hiii , ;D

  11. jan22

    Jak można zauważyć pomimo wpadki AUTOSANU ( lub celowe - czyli sabotaż ) - polskiego producenta w grupie zbrojeniowej dla MON sprawa zawieszona w próżni ? Czy MAN - jako następny gracz wygra ten przetarg - a jeśli to pytanie nasuwa się samo , czy w dalszym ciągu mamy do czynienia z niedowładem państwa POLSKIEGO ? Mając na uwadze Rosję i jej dalszy ciąg modernizacji uzbrojenia wojska w myśl techniczną wyniesioną - z rajdów ( KAMAZ ) - zastosowaną w wojsku jako bazę nośnika dla różnego rodzaju uzbrojenia czy jako transport - tak ważny dla wojska czy prowadzenia dostaw na przyszłe pole walki ? Pisząc o wojsku naszym czyli POLSKIM - porównując z Rosyjskim a taki temat rzucił do rozważenia AUTOR tego artykułu , mamy możliwość wyrażenia swojej autorskiej wypowiedzi - czy jest trafna , lub prawdziwa . Każdy pisząc nie powinien się wywyższać i napastować innego forowicza ? Jest to tylko forum i można się nie zgadzać z opinia innego - ale przypisywanie nie trafnych innym poglądów jest na pewno nie moralne ? A takich jest tu sporo !!!!!!!!!!!!!

  12. AWU

    Zastanawia mnie jak można opancerzyć i wzmocnić pojazd tej wielkości "kosztem" jedynie 1600kg? Zabezpieczenie wozu wielkości Mercedesa S do poziomu 2 STANAG to 550kg, Lincoln Navigator STANAG 3/4 700/850kg. Prezydencka "Bestia" to 1400kg dodane do Chevy Kodiak na którym konstrukcja oparta.

    1. Urko

      Trochę błędne tłumaczenie dziwnie podanych przez producenta parametrów. 17,1 ton to dopuszczalna pełna masa łącznie z ładunkiem. Masa 1600kg ( a właściwie 1800 ) to nie jest zwiększenie masy pojazdu wywołane przeróbkami, tylko dopuszczalny ładunek tej ciężarówki, wliczając w to również ciężar 14 pasażerów. Tyle zostaje z całej ładowności po zamontowaniu kapsuły. Normalny Kamaz 5350 bez opancerzenia waży niewiele ponad 9 ton. Nie znalazłem informacji o masie "kapsuły", ale wygląda na względnie lekką. Jest zrobiona z dosyć cienkiej blachy nierdzewnej wyłożonej od wewnątrz matami z kevlaru. Kabina kierowcy wygląda solidniej. Szkło okien ma ok 8 centymetrów grubości...

  13. dimitris

    A może popatrzcie na to tak: Dziś myślicie, że Rosjanie rycersko/dżentelmeńsko stosować się będą (cha cha cha!) do uzgodnień międzynarodowych, a oni potem tylko chlapną masy takich ciężarówek "cywilną farbą". Przecież nie każde wojsko żywi ambicję, by np. jego auta zwiadu wyglądały jak istna żyrafa wśród krów - najłatwiej rozpoznawalne, nawet przez zupełnych, przypadkowych cywili, jak tylko przeciwnik może to sobie wyśnić !

  14. Paweł

    Kabina jest opancerzona http://twower.livejournal.com/616866.html i pozdrawiam niedowiarków.

    1. z pogodnym duchem

      Daj spokój - dla Davienów tego świata jak coś jest rosyjskie to musi być z tektury i dziadowskie. Olej to, ich mniemania przecież na rzeczywistość nie wpływają, więc pozwól im żyć w ich rusofobicznym matriksie jak ich to czyni szczęśliwym.

  15. yaro

    to tylko świadczy o Rosyjskim głębokim doświadczeniu w uzbrajaniu sił specjalnych. Pomysł jest genialny w swojej prostocie i nasi odpowiedzialni za uzbrojenie wojsk powinni się temu dobrze przyglądać ponieważ u na mamy Stara i Jelcza i te ciężarówki doskonale pasują do tej koncepcji zaprezentowanej przez Rosjan.

    1. NN

      Nie, to pokazuje, że bardzo chcieliby zrobić coś rozsądnego (jak Tajfun-K) ale stać ich tylko na Zwiezdę-W z nieopancerzoną kabiną.

    2. ka9q

      Głębokim zacifaniu ekonimicznym zdjęcia są bezlitosne dla oceny poziomu ochrony balistycznej sziferka nie ma jej po prostu, podwozie jest tak samo pidatne na miny a o kontenerze nic nie wiadomo poza oficjalnymi danymi. Jednym słowem ruskie ściemnianie

  16. M

    Objęta embargiem Południowa Afryka potrafiła wybudować i wprowadzić dedykowane pojazdy MRAP w imponującej liczbie - prawie 50 lat temu. Rosjanie tymczasem budują i wprowadzają coś na wzór "Kubusia"

  17. tak tylko...

    Dlaczego na tym portalu zabronione jest przeciwstawianie się rosyjskiej propagandzie? Wielbiciele Rosji mogą bez ograniczeń szydzić z Polski, a my nie możemy im odpowiadać, posty są blokowane.

    1. grzegorzb3

      Mam identyczne spostrzeżenia.

    2. yaro

      Posłuchaj tu z Polski nikt nie szydzi! Ludzie co piszą wg. Ciebie (szydzą) są zdegustowani tym co się dzieje w polskich siłach zbrojnych poczynając od 1989 roku, części osób (tak jak zresztą mnie) opadły już ręce patrząc na niszczenie polskiego przemysłu zbrojeniowego, czy dotarła do Ciebie informacja, że Antoni Macierewicz uruchomił program współpracy polskich sił zbrojnych z uczelniami naukowymi ??? wiesz co to znaczy ? To znaczy że ten program przez poprzednie ekipy rządzące został zaniechany !!!!. Tego nie robi żaden kraj który chce swoją armie utrzymać na rozsądnym poziomie technicznym a myśmy to zniszczyli! Zdajesz sobie sprawę z tego ile potrwa odbudowanie kadry naukowej zajmującej się technikami wojskowymi ?? Dobrze, że wreszcie ktoś to powiedział wprost bo obecnie jesteśmy krajem który nie ma naukowego podparcia swojej armii w przeciwieństwie właśnie do Rosjan którzy po rządach Jelcyna otrząśli się z tego marazmu i wzięli się do roboty a skutki tych decyzji właśnie obserwujemy teraz.

    3. grzegorzb3

      Widzę, że mój pierwszy post znalazł się zamiast pod wypowiedzią tak tylko w innym miejscu co zupełnie zmieniło jego znaczenie. Zatem powiem jednoznacznie. Rzeczywiście ten portal pozwala na rosyjską propagandę bez ograniczeń blokując możliwość polskiej riposty.

  18. Szpadel

    dla porownania mamy Jelcza i Stara z brezentowa paka, albo Honkera...Czy rzeczywiscie na patrol czy do oslony konwoju z zaopatrzeniem ten Kamaz jest zlym pomyslem,czy krytykujemy tylko bo rosyjski?

    1. b

      Na patrol czy do oslony konwoju mamy Roski, zdecydowanie bardziej uniwersalne niz ten potworek.

  19. jan22

    Modernizacji czas dalszy - rosjanie nie sypią w tryby piasku jak nasze MON . Kamaz nie po to bierze udział w rajdach by teraz nie wykorzystać jego walorów ? Praktyka poszła w REAL - co ciekawe nawet nasze autobusy nie będa dla naszej armii ? Cóż taka rzeczywistość polska ?

    1. tak tylko...

      Polska rzeczywistość, to dobre, asfaltowe drogi, zadbane wsie i miasteczka. Rosja to państwo oligarchów, gdzie dobrze żyje się tylko kolesiom Putina. Naprawdę jest czego zazdrościć? Proszę pojechać do Rosji i zobaczyć jak ona wygląda - taka zwykła Rosja dla zwykłych Rosjan. Polecam. Zacznie pan doceniać Polskę.

    2. b

      Zdjecia troche nie ostre ale to wyglada na zwyklego Kamaza, jesli to ma sluzyc do przewozu np antyterrorystow na miejsce akcji to ok ale juz np na teren objety dzialaniami wojennymi to troche poroniony pomysl wystarczy seria po kabinie i mamy wielki nieruchomy bunkier.

  20. m

    Nawet jeżeli to efekt kryzysu, to chyba warto samemu pomyśleć o takim zakupie. Przecież wiadomo, że stać nas na ograniczoną liczbę kto, bwp i mbt, a tymczasem posiadanie pewnej liczby takich ciężarówek dla piechoty mobilizowanej na czas "W" lub na misje stabilizacyjne, czy ew. operacje wojska na terenie kraju związane np. z likwidacją grup dywersyjnych takie opancerzone ciężarówki MAN czy Jelcz w rozsądnej cenie byłyby jak znalazł.

    1. b

      Jako TO mozemy uzywac BWP1, ktorych mamy duza ilosc. Dokupiono teraz do nich amunicje bo bylo jej bardzo malo, tak ze do przewozu zolnierzy i zwalczania ewentualnych dywersantow sprzet jak znalazl bo na bwp sa zbyt slabe.

  21. zxcvb

    Jest anglojęzyczna wersja, nie umiem po kacapsku?

    1. pomz

      Trzeba sie uczyc języków swoich wrogów...

  22. dejw

    Dla sprostowania tego badziewnego i mijającego się z prawdą artykułu.. http://twower.livejournal.com/616866.html

  23. Rain

    To jest T-17 Armata

  24. mosze

    "standardowo to około 15400 ton" Ciężka... Jak rozumiem chodziło o 15,4 tony?

  25. halny

    Efekt kryzysu czy może efekt doświadczeń syryjskich i zwykłego racjonalnego myślenia ?

    1. PMS

      To zależy od faktycznego poziomu ochrony w kabinie.

Reklama