• Wiadomości

Oblot rosyjskiego samolotu z ujemnym skosem skrzydeł [Wideo]

Rosyjska firma KB Sat oblatała pierwszy prototyp odrzutowego samolotu treningowego o ujemnym skosie skrzydeł SR-10. Opracowano go ze środków własnych producenta, ale zamówienia maszyn nie wykluczają rosyjskie siły powietrzne. 

Fot. KB-sat.ru

Rosyjska firma KB Sat oblatała pierwszy prototyp odrzutowego samolotu treningowego o ujemnym skosie skrzydeł SR-10. Opracowano go ze środków własnych producenta, ale zamówienia maszyn nie wykluczają rosyjskie siły powietrzne. Konstrukcja może być atrakcyjna dla wojska, gdyż zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta koszt szkolenia na SR-10 ma wynieść tylko 2500 USD za godzinę lotu (8000 USD w przypadku Jaka-130), a także zapewnić wyższą efektywność treningu w porównaniu do starszych samolotów L-39. 

Rozwój KB Sat SR-10 zaczął się w 2007 roku. Samolot wykonany jest w większości z kompozytów, napędza go silnik AI-25TLSh, stosowany m.in. w L-39, który pozwalaj osiągnąć prędkość maksymalną ok. 950 km/h. W dwuosobowej kabinie załogi typu tandem zamontowane są fotele wyrzucane K-93. Wyposażenie samolotu SR-10 ma zapewnić  możliwość szkolenia z pilotów myśliwców generacji 4 i 4+. Samolot ma być oferowany zarówno dla rodzimych sił zbrojnych, jak i dla odbiorców zagranicznych. 

Konstruktorzy SR-10 zastosowali rzadko używany układ skrzydeł o  ujemnym skosie. Do tej pory takie rozwiązanie stosowano wyłącznie w samolotach eksperymentalnych, które nie trafiły do seryjnej produkcji, takich jak amerykański X-29 lub rosyjski Su-47. Zastosowanie skrzydeł o ujemnym skosie pozwala osiągnąć lepsze własności lotne, takie jak bardzo wysoką manewrowość, małą wrażliwość na przeciągnięcie, większą siłę nośną oraz zapewnia niższe opory konstrukcji . Z drugiej strony, by rozwiązanie to dobrze funkcjonowało, wymaga także znacznie większej sztywności płata, co wpływa na znaczny wzrost masy skrzydeł. 

Reklama