Rosyjska firma KB Sat oblatała pierwszy prototyp odrzutowego samolotu treningowego o ujemnym skosie skrzydeł SR-10. Opracowano go ze środków własnych producenta, ale zamówienia maszyn nie wykluczają rosyjskie siły powietrzne.
Rosyjska firma KB Sat oblatała pierwszy prototyp odrzutowego samolotu treningowego o ujemnym skosie skrzydeł SR-10. Opracowano go ze środków własnych producenta, ale zamówienia maszyn nie wykluczają rosyjskie siły powietrzne. Konstrukcja może być atrakcyjna dla wojska, gdyż zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta koszt szkolenia na SR-10 ma wynieść tylko 2500 USD za godzinę lotu (8000 USD w przypadku Jaka-130), a także zapewnić wyższą efektywność treningu w porównaniu do starszych samolotów L-39.
Rozwój KB Sat SR-10 zaczął się w 2007 roku. Samolot wykonany jest w większości z kompozytów, napędza go silnik AI-25TLSh, stosowany m.in. w L-39, który pozwalaj osiągnąć prędkość maksymalną ok. 950 km/h. W dwuosobowej kabinie załogi typu tandem zamontowane są fotele wyrzucane K-93. Wyposażenie samolotu SR-10 ma zapewnić możliwość szkolenia z pilotów myśliwców generacji 4 i 4+. Samolot ma być oferowany zarówno dla rodzimych sił zbrojnych, jak i dla odbiorców zagranicznych.
Konstruktorzy SR-10 zastosowali rzadko używany układ skrzydeł o ujemnym skosie. Do tej pory takie rozwiązanie stosowano wyłącznie w samolotach eksperymentalnych, które nie trafiły do seryjnej produkcji, takich jak amerykański X-29 lub rosyjski Su-47. Zastosowanie skrzydeł o ujemnym skosie pozwala osiągnąć lepsze własności lotne, takie jak bardzo wysoką manewrowość, małą wrażliwość na przeciągnięcie, większą siłę nośną oraz zapewnia niższe opory konstrukcji . Z drugiej strony, by rozwiązanie to dobrze funkcjonowało, wymaga także znacznie większej sztywności płata, co wpływa na znaczny wzrost masy skrzydeł.
Jaro
Rosjanie od wielu lat prowadzą badania nad ujemnym skosem skrzydeł. Widać, że nauka nie poszła lat i wprowadzili do produkcji jeden z samolotów z takim rozwiązaniem. Ciekaw jestem, jakie są potencjalne jego zalety.
nhvg
jak się nazywa ten co wprowadzili do produkcji? Chętnie się czegoś o nim dowiem
Drako
Wyższa manewrowość. Wady to niewątpliwie większy opór aerodynamiczny i wysoka niestabilność lotu.
kraqss
fajny :)