Reklama

Siły zbrojne

Niemcy odbierają ostatni śmigłowiec morski NH90 Sea Lion

NH90 Sea Lion
NH90 Sea Lion
Autor. Bundeswehr/Julia Kelm

Bundeswehra poinformowała, że pod koniec stycznia odebrała ostatni z 18 morskich śmigłowców wielozadaniowych NH90 „Sea Lion”. Tym samym ostatecznie zastępując nimi śmigłowce Sea King Mk 41.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

26 stycznia, Bundeswehra odebrała w Donauwörth ostatni z 18 wielozadaniowych śmigłowców typu NH90 Sea Lion, zamówionych w 2015 roku. Pierwsza partia była dostarczona począwszy od 2018 roku, zastępując używany od prawie 50 lat śmigłowiec Mk41 Sea King. Po przekazaniu ostatniego śmigłowca nowe maszyny mają przejąć zadania w służbie poszukiwawczo-ratowniczej od połowy 2023 roku. Śmigłowce będą także używane do transportu wyposażenia i ludzi. Jak przekazano w komunikacie, kończy się tym samym kolejny ważny krok w modernizacji marynarki wojennej Niemiec.

NH90 Sea Lion
NH90 Sea Lion
Autor. Bundeswehr/Julia Kelm

Jak informuje niemiecka gazeta Flugrevue dostawa ostatniego NH90 Sea Lion została opóźniona o cztery miesiące z powodu dodatkowej weryfikacji w kontekście kwalifikacji konfiguracji Step 2 i prac konserwacyjnych. Z 18 NH90 NTH Sea Lion, sześć jest w ostatecznej konfiguracji Step 2.

Reklama

Czytaj też

Dotychczas Bundeswehra używała 22 egzemplarzy morskich śmigłowców wielozadaniowych Westland WS-61 Mk. 41 "Sea King" przystosowanych do misji poszukiwawczo-ratowniczych i transportowych, ale ich czas już mija. Nowe maszyny mają operować z pokładów fregat rakietowych typu F124 i F125 oraz okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin. Mają zostać podporządkowane 5. Skrzydłu Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 5, MFG 5). Przekazanie symulatora lotów dla 5. Skrzydła Lotnictwa Marynarki Wojennej planowane jest obecnie na czerwiec 2023 roku. W celu zwiększenia dostępności części zamiennych Niemcy uczestniczą w wielonarodowym kontrakcie Performance Based Logistics (PBL)-NH90 Operational Support (NOS), który został zawarty pomiędzy NAHEMA a NH Industries 23 maja 2022 roku.

Czytaj też

Śmigłowiec wielozadaniowy NHI NH90 został opracowany i jest produkowany przez europejskie konsorcjum NHIndustries (w skład którego wchodzą francusko-niemiecki Airbus Helicopters, brytyjsko-włoski Leonardo Helicopters i holendarski Stork Fokker Aerospace). Niemiecka wersja "Sea Lion" jest w porównaniu do klasycznej wersji NH90 NFH wyposażona dodatkowo w ulepszony sprzęt łączności i nawigacji do operowania w cywilnej przestrzeni powietrznej oraz dodatkowe sensory i ulepszony system typu "swój-obcy".

Czytaj też

W 2009 roku niemiecka marynarka wojenna ogłosiła chęć zakupu aż 30 tych maszyn w celu generacyjnej wymiany i unifikacji swojej floty śmigłowców. W marcu 2013 roku podjęto jednak decyzję o redukcji zamówienia do 18 egzemplarzy. Oblot pierwszej maszyny tej wersji dla Niemiec odbył się 8 grudnia 2016 roku. W 2019 roku odbyły się testy śmigłowca, w trakcie których demonstrował on swoje możliwości w realizacji przewidzianych dla niego podstawowych misji takich jak: poszukiwawczo-ratownicze (SAR) z wykorzystaniem wyciągarki ratunkowej do ratowania rozbitków na morzu, rozpoznania morskiego oraz przerzutu i desantu żołnierzy oraz wyposażenia pododdziałów sił specjalnych na powierzchnię morza do pontonów desantowych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. CIA forever

    chętnie bym pomógł prezesowi...

  2. DDR

    Nie Deutsche Marine wybrało tylko politycy wybrali te euronieloty bo to oni decydują nie armia co ma być zakupione Więc jeżeli prezes chce ruszać na Niemcy aby wymusić reparacje to jest najlepsza okazja bo wystarczy tylko kupić dużo broni od USA i po wyborach można działać zwłaszcza że teren dawnego NRD wogle nie jest broniony

Reklama