- Wiadomości
Mosty dla Leopardów z opóźnieniem. MON: „Trudności techniczne po stronie wykonawcy”
Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że dostawa mostów samobieżnych MS-20 Daglezja, przystosowanych do przerzutu czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL odbędzie się z opóźnieniem. Natomiast postępowanie na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 znajduje się na etapie przygotowawczym.
Jak poinformował w oświadczeniu przesłanym Defence24.pl płk Sławomir Lewandowski, Główny Specjalista w Inspektoracie Uzbrojenia, mosty MS-20 Daglezja objęte umową z 2015 roku nie zostały jeszcze dostarczone. Pierwotnie przewidywano, że zostaną przekazane armii do listopada ubiegłego roku.
Czytaj więcej: MON: „Kołowe” mosty dla Leopardów już w tym roku
Płk Lewandowski zaznaczył, że mosty nie zostały dostarczone „z powodu trudności technicznych leżących po stronie wykonawcy zamówienia”. Podkreślił, że przewiduje się przeprowadzenie dostaw do końca czerwca 2017 roku. Wykonawcą umowy, obejmującej dziesięć mostów na podwoziu kołowym, jest konsorcjum OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy. Są one osadzone na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz C662D.43-M.
Polski przemysł prowadzi też prace nad mostami na podwoziu gąsienicowym (zmodyfikowanego T-72, wydłużonym o jedno koło). W ramach umowy wdrożeniowej do października obecnego roku mają powstać dwa pojazdy MG-20 Daglezja-G. Jak poinformował płk Lewandowski, „Zamawiający ocenia, że praca wdrożeniowa zakończy się w terminie.”.
Zakup mostów Daglezja nabrał szczególnego znaczenia po pozyskaniu partii czołgów Leopard 2A5 oraz decyzji o modernizacji wozów Leopard 2A4 do wersji PL. Związany z tym wzrost masy czołgów wyczerpuje bowiem możliwości mostów typu Biber, które trafiły do Wojska Polskiego w niewielkiej liczbie wraz z pierwszą partią czołgów Leopard 2A4.
Czytaj także: Mosty dla niemieckich Leopardów
Obecnie polska armia dysponuje dwoma mostami MS-20 Daglezja na podwoziu kołowym i to one jako jedyne są w pełni zdolne do wsparcia czołgów Leopard 2A5/PL. Mogą bowiem być używane do przerzutu pojazdów gąsienicowych klasy MLC 70 (o masie do 63,5 tony), i kołowych klasy MLC 110. Długość przęsła wynosi 20 m.
Do pewnego stopnia w podobnej sytuacji znajduje się armia niemiecka, gdyż mimo oferowania mostów typu Leguan (pozyskanych przez użytkowników eksportowych Leopardów, w tym Finlandię, Turcję, Norwegię, Szwecję czy Szwajcarię), przez długi czas nie zdecydowano się na ich zakup, zadowalając się mostami Biber. Dopiero w 2016 roku podpisano kontrakt na pierwszych siedem mostów. Armia holenderska używa z kolei Leguanów na podwoziu kołowym, a systemy na podwoziu gąsienicowym zostały niedawno zakontraktowane.
Czytaj więcej: Samobieżne mosty na podwoziach Leopardów 2 dla holenderskiej armii
Innym elementem systemu wsparcia eksploatacji czołgów Leopard 2A5/PL mają być zmodernizowane wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Na razie stosowne postępowanie znajduje się w fazie przygotowawczej, jego wykonawca nie został więc jeszcze przygotowany. Wiadomo, że ofertę w tym zakresie przygotowały Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania, we współpracy z firmą FFG.
Płk Lewandowski poinformował jednocześnie: „IU nie prowadzi działań mających na celu zawarcia umowy na dostawy nowych lub używanych WZT Bergepanzer 3”. Te ostatnie pojazdy są produkowane przez koncern Rheinmetall i oparte na podwoziu czołgu Leopard 2. Bergepanzer 3 był prezentowany podczas targów MSPO 2016.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133