Reklama

Siły zbrojne

Mosty dla niemieckich Leopardów

Armia niemiecka poinformowała o podpisaniu umowy z koncernem Krauss-Maffei Wegmann w sprawie dostawy siedmiu samobieżnych zestawów mostowych Leguan, produkowanych na podwoziu czołgu Leopard 2.

Bundeswehra poinformowała o podpisaniu w dniu 27 października umowy z koncernem KMW, na mocy której otrzyma siedem mostów samobieżnych Leguan, produkowanych na podwoziu czołgu Leopard 2. Umowa obejmuje dostawę mostów, wyposażenia dodatkowego i pomocniczego, a także symulatorów. Sprzęt trafi do jednostek w latach 2018-2021. Ogólna wartość umowy to ok. 88 mln EUR.

Dzięki nowemu sprzętowi niemieckie wojska pancerne nabędą zdolność pokonywania przeszkód wodnych i terenowych sprzętem o wojskowej klasie obciążenia MLC80, czyli ok. 72 ton (czołgi Leopard 2 nowej generacji). Niemcy, przystępując do programu sił bardzo wysokiej gotowości NATO, zobowiązały się do posiadania możliwości tego rodzaju od 2019 r.

Pojazdy tego systemu mostowego, w zależności od wersji, przewożą i układają most o długości 26 metrów (pojedynczy) lub dwa mosty o długości 14 metrów każdy.

Obecnie Bundeswehra używa zmodyfikowanych mostów Biber na bazie Leoparda 1, które nie spełniają wymogów dotyczących przerzutu nowszych generacji wozów Leopard 2. Warto jednak dodać, że decyzja o zakupie nowych mostów została podjęta dopiero po kryzysie ukraińskim i zwiększeniu wydatków obronnych, pomimo że Leguany opracowano już wcześniej i są wykorzystywane przez armie licznych eksportowych użytkowników Leopardów 2 (pięć armii korzysta z wozów na podwoziu Leoparda 2, pozostałych 12 użytkowników wybrało podwozia innych pojazdów).

 

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. Podbipięta

    A Szwedzi na poenerdowskie BLG 67 swe Leo /strv/ puszczali.I nie popękało żadne przęsło. Ocenili też że wytrzyma więcej.

  2. gol

    Te same zestawy powinny trafić do polskiej armii, opracowywanie Daglezji na podwoziu t 72 całkowicie pozbawione jest sensu, tylko i wyłącznie unifikacja podwozia.

Reklama