- W centrum uwagi
- Ważne
- Wiadomości
MON kupił pojazdy dla wojsk aeromobilnych
Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę na dostawy pojazdów dla Wojsk Aermobilnych z konsorcjum KAFAR Bartłomiej Sztukiert z Zielonki, spółka HIBNERYT z Ostrowca Świętokrzyskiego, spółka Auto Podlasie z Siedlec, spółka Auto Special, oddział Sobiesław Zasada z Warszawy.

Firma KAFAR Bartłomiej Sztukiert potwierdziła, że umowa na dostawę pojazdów została podpisana w piątek 14 grudnia. Wartość zamówienia podstawowego wynosi około 33 mln zł, natomiast wraz z opcją kontraktową – 48 mln zł.
Pojazdy stanowią opracowanie własne konsorcjum, oparte na podwoziu jednego z wariantów Toyoty Land Cruiser. Dostawy przewidziane są w latach 2019-2022, pierwsza powinna mieć miejsce w październiku przyszłego roku. Wcześniej planowane jest sfinalizowanie prac nad prototypem oraz przeprowadzenie jego badań.
Kontrakt zakłada dostawę w ramach zamówienia gwarantowanego 55 pojazdów przeznaczonych dla jednostek aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania metodą spadochronową wraz z 105 przyczepami specjalnymi. Opcja pozwala na zwiększenie zakrsu zamówienia o kolejne 25 pojazdów i 55 przyczep.
Postępowanie na pojazdy dla wojsk aeromobilnych realizowano od lipca 2017 roku, a wyboru najkorzystniejszej oferty dokonano w listopadzie. Oferta konsorcjum została wyceniona najwyżej spośród czterech propozycji, i otrzymała łącznie 94,8 punktów. Propozycje były oceniane pod kątem ceny (waga 60), gwarancji (waga 20), prześwitu pojazdu i przyczepy (waga 10) i mocy silnika (waga 10). Postępowanie prowadzono w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Pozostałe oferty złożyły:
- Dom Samochodowy Germaz, na kwotę ponad 72 mln PLN brutto, która otrzymała 44,06 punktów;
- konsorcjum składające się z firm Szczęśniak Pojazdy Specjalne i Marvel z ofertą za ponad 51 mln PLN, ocenioną na 73,42 punktów,
- konsorcjum Polski Holding Obronny i Concept, z ofertą za ponad 39 mln PLN, ocenioną na 87,61 punktów.
Zgodnie z wymaganiami wojska, wszystkie dostarczane pojazdy muszą być nowe, dopuszczalna masa całkowita to nie więcej niż 3,5 t, a ładowność ma wynosić co najmniej 1,2 t. Zarówno pojazdy jak i przyczepy muszą być dostosowane do transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Dotyczy to również z możliwości transportu na platformie desantowej PDS typu V w celu desantowania z powietrza, a także na pokładzie lub zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem.
Pojazd powinien być też wyposażony w silnik o mocy nie niższej niż 55 kW/75 KM, jak i urządzenie pociągowo-sprzęgowe które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem, dedykowanych do pojazdu lub innej przyczepy czy ciągnionego sprzętu artyleryjskiego. Powinien też dysponować wciągarką o sile uciągu na pierwszym zwoju nie mniejszej niż 0,5 jego dopuszczalnej masy całkowitej i długości liny nie mniejszej niż 20 metrów, dającą między innymi możliwość wciągnięcia ładunku na pojazd oraz jego samoewakuacji.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS