Reklama

Siły zbrojne

MiG-35 z automatycznym systemem lądowania

Fot. http://www.migavia.ru
Fot. http://www.migavia.ru

Inżynierowie koncernu MiG opatentowali system kontroli statku powietrznego podczas podejścia do lądowania. Pozwala on pilotom w trybie automatycznym utrzymywać się w na ścieżce schodzenia do czasu aż widoczność pozwoli im na przejęcie sterów.

Zgodnie z założeniami nowy system opracowany przez koncern MiG ma wspomóc pilotów samolotów bojowych MiG-29M/M2 oraz MiG-35 podczas działania w trudnych warunkach pogodowych poprawiając bezpieczeństwo pilotowania. Przygotowane rozwiązanie pozwala bowiem utrzymywać myśliwiec w sposób automatyczny na ścieżce schodzenia do momentu poprawienia się widoczności.

Uzyskanie patentu nie oznacza automatycznego wprowadzenia systemu na pokład rosyjskich statków powietrznych. Ilja Tarasenko, dyrektor generalny koncernu MiG poinformował że prace są dopiero w toku, zalety systemu zostały potwierdzone testami w locie uzyskując pozytywne oceny pilotów. „Planujemy wprowadzić nowy system automatycznego lądowania opracowany przez naszych inżynierów w nowoczesnych i perspektywicznych samolotach MiG”.

Według Rosjan rozwiązanie wykonane w koncernie MiG zawiera w sobie szereg innowacyjnych bloków, napędów i systemów, w tym kompleks nawigacyjno-obserwacyjny. Oznacza to, że jego zastosowanie na już wprowadzonych do wojsk myśliwcach będzie mogło się odbywać jedynie podczas gruntownej i kosztownej modernizacji (a nie przy okazji prac remontowych). Bardziej prawdopodobne jest zastosowanie nowego rozwiązania tylko na tych samolotach myśliwskich, które dopiero zostaną zamówione.

Prace koncernu MiG zostały wymuszone przez sytuację, jaka obecnie panuje w rosyjskim lotnictwie, w której każdy samolot zaczyna być ważny i w której nie ma już zgody na działanie obarczone dużym ryzykiem. Coraz bardziej liczy się również opinia pilotów, którzy są gotowi do działań w każdej sytuacji, ale po zagwarantowaniu im do tego odpowiednich warunków.

System automatycznego lądowania jest również czynnikiem, który ma zachęcić rosyjskie ministerstwo obrony do składania kolejnych zamówień na myśliwce proponowane przez koncern MiG. Istnieje bowiem obawa, że przy brakach w budżecie na obronę, Rosjanie mogą ograniczać zamówienia na MiG-i skupiając się na samolotach zakładów Suchoj.

  • MiG
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (15)

  1. Davien

    Pidziu, jak widze prawda poteznie zabolała bo ten MiG nie był uzywany bojowo ale jako maszyna testowa i latał na nim pilot testowy, wiec jak widac dalej nie masz zielonego pojecia o czym piszesz:) A w wojnie Jom Kippur to dawno stał w Muzeum:) A istotnie Izrael tracac 102 maszyny z 561 nie miał na czym latac:)) Ech panie pidziu...

  2. Davien

    Panie ein żaden F-16 do wersji bl20 nie mógł uzywac AIM-7 w BVR, nie mogły tez tego F-15A wiec bez wciskania kitu. Cała reszta to tez jak widze same zmyslenia, ale odniosę się do Korei: Jka dla pana strata 200MiG-ów 15 przy zestzrelonych 70-80 Sabre to zwyciestwo to ta dyskusja z panem nie ma sensu bo dyskutowac można z kims kto ma jakąś wiedzę a pan nie ma zielonego pojecia o temacie.

  3. Ein Zwei Drei

    Artykuł mało precyzyjny. Takie systemy są stosowane od kilkudziesięciu lat. PrNK-54K z Su-22M4K umożliwia doprowadznie samolotu do jednego z zaprogramowanych lotnisk (dosłownie "na przycisk" w kabinie) oraz sprowadzenie na ścieżkę podejścia do 50 m nad poziom pasa startowego dzięki współpracy z RSBN. Prawdopodobnie chodzi o autonomiczny system bez wspomagania z ziemi, który w sposób automatyczny sprowadza samolot do lądowania. No to tego niema na advancedbstintheworld F-16.

    1. Fencer

      Dokładność tego systemu wynosiła 2,8 km na odl. 250 km...mógł też samodzielnie zrzucić bomby ale nie można go było przeprogramować w czasie lotu a programowanie w bazie trwało 4 godziny....Oparty był na danych uzyskiwanych z naziemnych stacji UW, więc po jego rozpadzie przestał działać....Zrekompensowano to częściowo poprzez GPS już w XXI wieku na Su-22 użytkowanych w Polsce.

  4. Pidziu Bidziu

    Poczytałeś troszeczke o czymś o czym do wczoraj nie miałeś zielonego pojecia i zaraz uważasz się za wielkiego znaffcę. Faktycznie to nie masz nadal zielonego pojęcia. Ten mig był bojowo używany przez Izrael w owjnie Jom Kipur. Po prostu tyle maszym stracili że używali wszystkiego co mieli, a mieli miga uzbrojonego mieli pilotów co go testowali, dlatego z paroma Mirage bronił najważniejszych obiektów .

  5. Davien

    A co mnie obhodzi jakis MiG-21 F-13?

  6. Fgu

    Przy su57 by się przydał...

    1. mick8791

      Eeeeee nie ma potrzeby - Su-57 znajduje najkrótszą drogę w kierunku ziemi samoistnie :-D

    2. Dariusz I Złośliwy

      Jak to przeczytałem, to mocniej wypuściłem powietrze nosem, dobre ;)

    3. Rhotax

      Bo to pionospad a nie pionowzlot .

  7. Cynik

    Szkoda że poprawność polityczna uniemożliwia nam współpracę odnośnie modernizacji i remontów naszych MIG-ów 29. To piękny samolot o dużym potencjale modernizacyjnym.

    1. Davien

      I najnowsze wersje tego"cuda" czyli MiG-35 sa gorsze od naszych 20-sto letnich F-16C/D bl 52+:)

    2. gnago

      Tylko w niektórych nieistotnych parametrach dla myśliwca obrony punktowej. A w innych zdecydowanie górują. Porównaj sobie parametry obu maszyn tym razem obiektywnie

    3. gnago

      Zwyczajnie decydentom brakuje jaj, podzlecamy Białorusi częściową modernizację ci podzlecają producentowi i mamy nowoczesne maszyny . A jak jeszcze udoskonalić współpracą z Izraelem/ Francją zachodnim. radarem

  8. gość

    Taki system nie funkcjonuje już od dawna w amerykańskich samolotach?.

    1. Fanklub Daviena

      Nie: 2 lata temu, po izraelskich zachwytach po testach MiGów, USA w F-16 wprowadziły to, co od MiG-21 miał każdy sowiecki myśliwiec: "panic button" czyli przycisk wyprowadzający maszynę do lotu poziomego po utracie orientacji przestrzennej przez pilota... :)

    2. Davien

      Funku zachwyt Izraela MiG-ami to było widac w dolinie Bekaa, jakies 86 do zera dla Izraela:)

    3. Nawet dzisiaj Izreal przyznaje sie do utraty 2 maszyn a Davienek jak zwykle jest lepszy i pisze 86 do zera. Davien napisz że w wyniku tych walk lotnictwo Izraela wzrosło liczebnie będzie 86 do minus 3 albo najlepiej tysiaca. Aha nawet w Polsce są utorzy książek historycznych przedstwiający całkowicie inny bilnas tych walk vide J. Marszałkiewicz. Skoro Izrael uważał za tak złe migi to dlaczego tak chętnie ich używał jak wpadły w jego ręce? Sami żydzi twierdzili że jakby z arabami zamienili sie na samoloty to wynik walk byłby identyczny. Nie dotyczy to oczywiscie Bekaa bo tutaj przewaga technologiczna była po stronie Izraela i to ogromna, nie mówiąc o ogromnej przewadze liczebnej lotnictwa Izraelskiego. "Co do wyników starć Izrael-Arabowie: na pierwszych i ostatnich manewrach VI Flota vs. Żydzi wynik dla Żydów był 20-40:1. Po tej kompromitacji VI FLota oświadczyła że taki typ manewrów budzi "niezdrowe rywalizacje i emocje" i wszystkie kolejne manewry były w zespołach mieszanych... I pytanie do zastanowienia-czy izraelskie myśliwce były 20-40 razy lepsze od US Navy? Chyba nie... Gdy na MiG21 w 1972 latali sowietscy instruktorzy, ich wyniki w starciu z Izraelem były około 1:1. Gdy w Korei MiGa 15 pilotowali Rosjanie, a nie Kitajce, Sabre miały nikłe szanse"

  9. NUR31

    Przecież ten system zamontowali podczas remontu NATOwskiego 01 TY154M.

  10. Piotr Dębski

    Myśliwce F-14 Tomcat US Navy używały takiego systemu już na początku lat 70-tych XX wieku. Pozwalał lądować przy zerowej widoczności i to na małym pasie kołyszącego się okrętu, a nie na wielkim nieruchomym lotnisku. Sprowadzał samolot automatycznie aż do samego przyziemienia i uchwycenia kabla.

  11. Ralf_S

    Kolejny system dla którego "niet analoga" na świecie...

    1. Czy ktoś coś takiego twierdzi? Opracowali własny i opatentowali, zatem ich system nie łamie praw patentowych systemów do tej pory opatentowanych. To nie jest takie proste, a pozwala oszczędzić kupę kasy.

    2. chateaux

      To zalez gdzie opatentowali. Nie ma jednego ogolnoswiatowego systemu patentowego. Jesli opatentowali tylko w Rosji, to nikt nie moze naruszyc tego patentu na rynku rosyjskim. I tylko rosyjskim

  12. Sowa bez przyjaciół

    Więcej informacji brak, ale można się domyślać, że Rosjanie "opracowali" i opatentowali ILS (instrument landing system). Już dawno używany w komunikacji cywilnej. Gratuluję wysiłku! No chyba, że zrobili system pozwalający lądować w każdych warunkach pogodowych i na lądowiskach bez żadnej infrastruktury.

    1. Zenek M.

      O to to to.... ILSy stosują już dawno.. Z

    2. Rozumiesz że opracowali i opatentowali własny, nie łamiacy praw patentowych innych. Po prostu nie będą bulić innym kasy . System do lądowania na lotnisku bez żadnej infrastruktury bez widoczności jakby istniał to przynajmniej na razie to na takim migu to by się nie zmieścił. Ale niestety nie ma takiego systemu. Poza zmysłami pilota.

  13. arkadiusz9021

    Tyle ,że ruskie nigdy nie wprowadzą Miga 35 do służby na większą skalę ,więc w perspektywie tej maszyny ten system jest bez większego znaczenia !

    1. Opracowany system można spokojnie stosować w innych maszynach. Nie płacą opłat patentowych innym.

  14. Darek

    Czy to nie system, który w samolotach cywilnych jest znany i stosowany od ,,dziesięcioleci"? Odkryli koło ponownie...

  15. Fencer

    MiG-29 do schyłkowa maszyna i nawet pomalowanie go "pozłotką" nie zmieni tego faktu...

Reklama