- Wiadomości
MiG-35 z automatycznym systemem lądowania
Inżynierowie koncernu MiG opatentowali system kontroli statku powietrznego podczas podejścia do lądowania. Pozwala on pilotom w trybie automatycznym utrzymywać się w na ścieżce schodzenia do czasu aż widoczność pozwoli im na przejęcie sterów.

Zgodnie z założeniami nowy system opracowany przez koncern MiG ma wspomóc pilotów samolotów bojowych MiG-29M/M2 oraz MiG-35 podczas działania w trudnych warunkach pogodowych poprawiając bezpieczeństwo pilotowania. Przygotowane rozwiązanie pozwala bowiem utrzymywać myśliwiec w sposób automatyczny na ścieżce schodzenia do momentu poprawienia się widoczności.
Uzyskanie patentu nie oznacza automatycznego wprowadzenia systemu na pokład rosyjskich statków powietrznych. Ilja Tarasenko, dyrektor generalny koncernu MiG poinformował że prace są dopiero w toku, zalety systemu zostały potwierdzone testami w locie uzyskując pozytywne oceny pilotów. „Planujemy wprowadzić nowy system automatycznego lądowania opracowany przez naszych inżynierów w nowoczesnych i perspektywicznych samolotach MiG”.
Według Rosjan rozwiązanie wykonane w koncernie MiG zawiera w sobie szereg innowacyjnych bloków, napędów i systemów, w tym kompleks nawigacyjno-obserwacyjny. Oznacza to, że jego zastosowanie na już wprowadzonych do wojsk myśliwcach będzie mogło się odbywać jedynie podczas gruntownej i kosztownej modernizacji (a nie przy okazji prac remontowych). Bardziej prawdopodobne jest zastosowanie nowego rozwiązania tylko na tych samolotach myśliwskich, które dopiero zostaną zamówione.
Prace koncernu MiG zostały wymuszone przez sytuację, jaka obecnie panuje w rosyjskim lotnictwie, w której każdy samolot zaczyna być ważny i w której nie ma już zgody na działanie obarczone dużym ryzykiem. Coraz bardziej liczy się również opinia pilotów, którzy są gotowi do działań w każdej sytuacji, ale po zagwarantowaniu im do tego odpowiednich warunków.
System automatycznego lądowania jest również czynnikiem, który ma zachęcić rosyjskie ministerstwo obrony do składania kolejnych zamówień na myśliwce proponowane przez koncern MiG. Istnieje bowiem obawa, że przy brakach w budżecie na obronę, Rosjanie mogą ograniczać zamówienia na MiG-i skupiając się na samolotach zakładów Suchoj.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS