Reklama

Siły zbrojne

Macedonia Północna zamówi więcej JLTV?

JLTV, Oshkosh, Macedonia
Pojazd JLTV demonstrowany w Polsce
Autor. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalny zakup przez Macedonię Północną kolejnych 25 wielozadaniowych opancerzonych pojazdów taktycznych JLTV (M1280A1/A2). Maksymalną wartość kontraktu określono na 111 mln USD.

Tym samym informacja ta oznacza możliwość kolejnego powiększenia floty JLTV w Siłach Zbrojnych Macedonii Północnej do łącznie 96 sztuk. Skopje zamówiła pierwsze tego typu pojazdy w 2019 roku, planując pozyskanie docelowo 99 wozów oraz kolejnych 53 jako opcję. W przypadku podpisania kontraktu wykonawczego na kolejne 25 egzemplarzy (18 sztuk M1278A1/A2 JLTV oraz 7 wozów M1280A1/A2 ogólnego przeznaczenia) nie jest wiadome, czy wykonawcą jego zostanie firma AM General, czy Oshkosh Defense. Oprócz wozów Macedonia Północna może pozyskać wraz z nimi systemy łączności, pakiet logistyczny oraz szkoleniowy, urządzenia optoelektroniczne oraz bezzałogowe moduły uzbrojenia CROWS, które można wyposażyć w karabiny maszynowe kal. 7,62/12,7 mm lub granatnik automatyczny Mk 19 kal. 40 mm.

Reklama

Pojazdy rodziny JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) firma Oshkosh Defense opracowała na potrzeby programu pojazdu wielozadaniowego nowej generacji, mającego częściowo zastąpić obecnie używane przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowe samochody terenowe HMMWV, które stanowią podstawowy model pojazdów tego rodzaju w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia „floty” tych wozów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. Pojazd ten może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia, począwszy od karabinów maszynowych kal. 5,55/12,7 mm, poprzez wyrzutnie pocisków przeciwpancernych np. Javelin, kończąc na bezzałogowych systemach wieżowych wyposażonych w armatę automatyczną 30 mm.

Czytaj też

Litewskie JLTV.
Litewskie JLTV.
Autor. Lithuanian MOD/X
Reklama

Komentarze (3)

  1. Granat

    Nie rozumiem w jaki sposób za nasz KLTV zapłacono 780 tyś dolarów za sztukę jeżeli cena w Korei to 150 tyś za najdroższy model w wersji eksportowej. Komisja sejmowa powinna się tą sprawą zająć niezwłocznie.

    1. Wuc Naczelny

      Bo kupiono licencję na produkcję.

    2. RGB

      @Wuc Naczelny z tą licencją to trochę przeszarżowałeś w Siemianowicach, mamy wynegocjowane jedynie produkowanie nadwozia.

  2. Thorgal

    Fajnie wyglądają ale pytanie gdzie odbywał się będzie serwis tych pojazdów w Europie? Co raz więcej użytkowników tych pojazdów Europie.

    1. MacRettin

      Mogą to być na przykład Siemianowice Śląskie, jeżeli użytkownik wybierze firmę Rosomak

  3. LMed

    No cóż, kierują się rozumem. Kupują co pewne, a nie jakieś azjatyckie wynalazki na przykład. Ehhh....

Reklama