Reklama

Siły zbrojne

Lotnictwo wojskowe Belgii (AD 2013)

  • Fot. Pixabay
    Fot. Pixabay

Belgowie należą do państw, które od samego początku rozwoju lotnictwa zaczęło wykorzystywać je do celów wojskowych. Obecnie, choćby ze względu na zobowiązania sojusznicze, belgijskie samoloty można oglądać nie tylko nad krajami Beneluksu.



Współczesne lotnictwo belgijskie liczy blisko 170 statków powietrznych, kolejnych 15 jest zamówionych. Cała struktura stanowi jeszcze pokłosie okresu zimnowojennego, w najbliższych latach będzie się zmieniać i dopasowywać do nowych zagrożeń oraz zdolności budżetowych. Poza sprzętem, wojska lotnicze to także ludzie – w tym przypadku personel liczy około 8500 osób.

Belgijskie lotnictwo wojskowe można podzielić na trzy kategorie: transport, śmigłowce oraz samoloty szkolno-bojowe. W przypadku tych pierwszych, jak na powierzchnię państwa, flota obejmuje dużą ilość maszyn pozwalających na oddziaływanie w skali taktycznej oraz strategicznej. Trzonem wojskowego lotnictwa transportowego są średnie samoloty Lockheed Martin C-130H Hercules (jedenaście sztuk), które w najbliższej przyszłości zostaną zastąpione przez najnowszy produkt zjednoczonej Europy (A400M Atlas). Ich uzupełnieniem jest pojedynczy samolot pasażersko-transportowy Airbus A330 – maszyna ta nie może być wykorzystywana jako samolot tankowania powietrznego, z tego też względu służy do transportu personelu (łącznie z VIP) oraz spaletyzowanych ładunków. Do lotów VIP, szczególnie po Europie, wykorzystywane są odrzutowe samoloty dyspozycyjne Embraer EMB-135/145.

Flota śmigłowców obejmuje obecnie trzy typy maszyn – wielozadaniowe wiropłaty AgustaWestland AW109LUH przeznaczone do działał lądowych, stare śmigłowce Aerospatiale SA-316, które służą jako maszyny pokładowe oraz ciężkie Westland Sea King, które odpowiadają za ratownictwo morskie SAR. Dwa ostatnie typy zostaną w najbliższej przyszłości zastąpione przez wielozadaniowe śmigłowce NHIndustries NH-90.



Trzecia grupa maszyn obejmuje największą ilość. W tym przypadku, na pierwszy ogień idą wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon, które są intensywnie wykorzystywane w kraju oraz licznych operacjach poza jego granicami. Personel latający wykorzystuje także odrzutowe samoloty szkolno-bojowe Alpha Jet oraz maszyny szkolenia podstawowego Aermacchi SF-260.

Wśród nowej techniki, na którą oczekują załogi, należy wymienić średnie samoloty Airbus A400M Atlas oraz wielozadaniowe śmigłowce NHIndustries NH-90. Maszyny te, przez wiele lat będą stanowić trzon belgijskiego lotnictwa wojskowego w XXI wieku.

 

 































































Typ Ilość Uwagi
Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon 59
Airbus A330 1 Odkupiony z rynku cywilnego, wykorzystywany do przewozu VIP, pasażerów i ładunków spaletyzowanych
Airbus A400M 7 Dostawy po 2013 roku
Lockheed Martin C-130H Hercules 11
Embraer EMB-135/145 4 Przewóz VIP
Alpha Jet 29
Aermacchi SF-260 32
Aerospatiale SA-316 3 Do wycofania
Westland Sea King 4
AgustaWestland AW109 23
NHIndustries NH-90 8 Dostawy w toku

 

Łukasz Pacholski
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama