Siły zbrojne

Krystowski: Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszystkie potrzeby śmigłowcowe [SKANER]

Gościem odcinka programu z cyklu Skaner Defence24 był Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, a rozmowa dotyczyła polskich programów śmigłowcowych. „Jestem przekonany, że Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszystkie potrzeby śmigłowcowe wszystkich rodzajów polskich sił zbrojnych” - powiedział rozmówca podczas odcinka zrealizowanego w czasie targów Balt-Military-Expo 2018.

Krzysztof Krystowski doprecyzował swoją wypowiedź powołując się na przykłady z krajów zachodnioeuropejskich oraz nawiązując do szerokiej gamy śmigłowców, które produkuje Leonardo. 

W krajach, w których są wytwarzane śmigłowce, udział maszyn lokalnego producenta w armii takiego państwa przekracza zawsze 90 proc. Tak jest we Włoszech, gdzie ponad 90 proc. śmigłowców jest produkowanych przez Leonardo Helicopters. Tak jest we Francji, gdzie konkurencyjny Airbus dostarcza śmigłowce w ponad 90 proc. dla armii francuskiej, także w postaci joint venture, np. jako NH90, który budowany jest wspólnie z Leonardo Helicopters, a potem sprzedawany we Francji i we Włoszech. To samo jest w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. Tak samo może być też z powodzeniem w Polsce. Kiedyś, gdy Świdnik nie był jeszcze częścią grupy Leonardo, miał wąską ofertę - jedynie śmigłowce z rodziny Sokół i SW4. Dzisiaj dysponujemy natomiast całą gamą oferty, od niespełna dwutonowego Sw-4 po piętnasto- i półtonową wersje AW101.

Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters

Wiceprezes Leonardo Helicopters wypowiedział się również na temat polskiego programu śmigłowcowego i możliwości przemysłowych jakie stwarzają planowane zakupy. 

W zależności od tego, ile możemy sprzedać śmigłowców układamy plan przemysłowy. Wyraźnie informowaliśmy opinię publiczną i zamawiającego, że w przypadku zwycięstwa w dwóch przetargach, gdzie dostarczalibyśmy 16 śmigłowców, doprowadzilibyśmy do tego, że zostałyby one wyprodukowane w Polsce. Mimo, że szesnaście śmigłowców to też nie jest jakaś liczba, która w rachunku przemysłowym daję łatwość przeniesienia produkcji. Natomiast przy czterech śmigłowcach ta możliwość jest wykluczona. Jedyne, co możemy zrobić, i  zrobimy to jako zakład produkujący śmigłowce od kilkudziesięciu lat, to doprowadzimy do tego, że coraz więcej elementów AW101 będzie powstawać w Polsce.

Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters

 

Reklama

Komentarze (37)

  1. Maciek

    Mam nadzieję, że nie będziemy na tyle głupi żeby kupować śmigłowce od Włochów. Decyzja o sprzedaniu WSK była bardzo zła, ale to już przeszłość. Jeżeli agusta-westland kupił fabrykę z myślą, że będzie się ona utrzymywać z zamówień od rządu pl, to najwyższy czas pozbawić ich złudzeń. Albo niech się wezmą do roboty, zaczną inwestować i uruchomią produkcję na eksport (a wiadomo, że od lat śmigłowców się w Świdniku nie produkuje), albo rząd będzie musiał przejąć firmę.

  2. Davien

    Panie KrzysiekS po pierwsze NH-90 wyleciałby z polskiego przetargu równie szybko jak AW-149 i S-70i( brak wersji CSAR/SOF i nie ma ich do tej pory) po drugie NHIndustries to konsorcjum i wszystkie strony musiałyby sie zgodzic a doskonale wiedzieli ze NH-90 nie ma szans. Do tego przy Caracalach miała powstac pełna linia montazowa w łodzi z minimum 50-cioma zmontownymi śmigłowcami, pełnia praw serwisowych i modernizacyjnych, do tego fabryka silników i przekładni wszystko w 90% własnośc rzadu Polski , jak to dla ciebie jest oferta gorsza od Leonardo czy Sikorsky\'ego...

  3. K.

    KrzesiekS@ Problem polega na Twoich argumentach . Proponujesz taką spółkę z Leonardo ( pomijając fakt czy taka propozycja jest realna ) , mniejszościowe udziały niczego nie gwarantują . Propozycja AH była korzystna bo to my bylibyśmy właścicielem . Tak Mielec wciska nieuzbrojone S70i a właściciele Świdnika blokują wspólną ofertę z Airbus na NH90 . Dlatego pojawiła się osobna oferta na Caracale . Przedsiębiorstwa realizują politykę sprzedaży swoich właścicieli . Przy kosztach i problemach z NH90 to i lepiej . Caracal to taki złoty środek dla państwa na dorobku jakim jest Polska .

  4. KrzysiekS

    I jeszcze jedno dlaczego nie proponują nam NH90 montowni i kooperacji w produkcji. Wszyscy są tak uczciwi a może dbają tylko o własne interesy natomiast my nie umiemy zadbać o swoje. Tylko nie zrozumcie mnie źle mówię tu o wszystkich 3 koncernach.

  5. KrzysiekS

    KrzysiekS->k. i Gts Jeżeli przeczytacie uważne cała dyskusja zaczyna się od mojej negatywnej opinii co do sensu budowaniu własnego przemysłu Śmigłowcowego co najwyżej widzę sens w Joint venture z którymś z potentatów Śmigłowcowych (czyli dokładnie to o czym piszecie co mogło mieć miejsce z Francuzami - pytanie o szczegóły mam wątpliwości gdyż nie mają w Polsce zakładu podobnego jak Leonardo czy LM) jako partnera wskazuję Leonardo gdyż już mają swój zakład w Polsce ( a nawet mówię o odkupieniu części akcji żeby mieć jakiś wpływ) PS to był tylko przykład zawsze powtarzam że wszystko tkwi w szczegółach umów.

  6. K.

    KrzysiekS@ W sumie 50 szt. na pewno . Pierwsze miały pochodzić z Francji , wiązało się to z terminami dostaw . W zamian mieliśmy montować maszyny zakontraktowane przez Francuzów dla odbiorcy zagranicznego . Od razu odpowiem , tak montować , tak samo jak robi to Świdnik i Mielec . Tyle , że w Polsce miały powstawać też silniki i przekładnie . Konkurenci robią u nas te elementy ? Mało tego , maszyny miały powstawać w polskich zakładach a nie zagranicznych znajdujących się w Polsce . Uwagi masz ale chętnie powierzysz im produkcję …. Nie masz uwag do remontów i modernizacji Sokołów ? Była alternatywa na wyciągnięcie ręki , nowe zakłady należące kapitałowo do nas , ale Ty jesteś za przedsiębiorstwami które realizują politykę swoich właścicieli .

  7. Gts

    KrzysiekS tyle ze nawt motnaz koncowy w swoim zakladzie jest lepszy niz montaz koncowy w zakladzie na terenie Polski nalezacym do obcego koncernu. Poza tym ni cjce mi sie sluchac waszego pitolenia o tym ze Airbus jest zly a Leonardo dobre, bo wien jaka wspolprace ma Airbus z polskimi politechnikami. Wiem ze duza ilosc absolwentow moze i podejmuje prace w Airbusie. Wieszanie psow na tej firmie a jednoczesne chwalenie Leonardo ktory ma znacznie mizerniejszy wklad w polsko przemysl i nauke to czysta hipokryzja. Inwestycja w WZL-1 i tak jest konieczna z racji konczacyvh sie mozliwosci serwisowania poradzieckiego sprzetu lepiej wiec zaorac fabryke czy dogadac sie z kims na budowe centrum produkcyjnego i rozwojowego? Kazdy tylko bredzi ze wzl-1 mialy byc montownia starych smiglowcow, zapominajqc o tym ze Airbus prowadzi badania nad nastepcami i walnie do tego przyczaniaja sie politechniki np lodzka czy warszawska. Dzieki zakladwoi moglo u nas powstac centrum rozowojowe dajace zatrudnienie inzynierom. Sa to calkowicie pomijane aspekty mimo oczywistej wspolpracy Airbusa z polska Nauka.

  8. Gts

    Swidnik sam sie zaoral remontujac nasze smiglowce ktore staly tam latami. Z ta firma dajmy sobie juz spokoj, cwaniacy uderzajacy w nute narodowa, a tak naprawde nikt nie chce ich latadel pseudowojskowych. AW101 to sie kupuje tylko wersje brytyjska w ktorej wlosi nie namieszali, ale oczywiscie przeciez Leonardo jej nam nie zaproponuje. Panowie z defence ladnie popsuliscie funkcje komentowania... po co te unowoczesnienia jak jest gorzej?

  9. MyCzyOni

    \"wszystkie\".... po takim przekazie wiadomo już, że jest gorzej nim sądziłem. Parady, pr, pozory. Zmian w WP nie będzie. Środki idą na poparcie elektoratu a na powierzenie prawdy o stanie armi władza nie może sobie pozwolić.

  10. Vvv

    Jak to tak? Leonardo jest Polska firma? ;) a nie w 100% włoska? Przecież Leonardo miało rok opóźnienia z masterami, nie pozwala na integracje ppk spike z nasza wieża od rosomaków i obiecuje ze w rok Leonardo sprzeda nam gotowa wieże :) aw149 to niewypał, aw101 jest wadliwy konstrukcyjnie i bardzo awaryjny oraz K2 jak zwykle kłamie. Nie wspominam o tym ze sokoly i gluszcze stoją latami bo Świdnik nie potrafi niczego wyremontować :) nie ma co...k2 który zniszczył szanse bumaru na eksport teraz udaje ze nie dostaje pensji w euro od Włochów :)

  11. Gv

    Niedobrze się stało, że Świdnik jest w rękach obcego kraju. To jest niedopuszczalne!

  12. KrzysiekS

    KrzysiekS->K I jeszcze jedno w którym miejscu ich chwalę? Mówię tylko że pomimo cytuję (mimo całej masy negatywnych uwag) to jest jedyny realnie zakład produkujący śmigłowce w Polsce (chociaż nie Polski żeby nie było niedomówień) ok PZL MIELEC jest bardziej pretendentem do takiej produkcji i możemy dyskutować (jeżeli LM by zainwestował to ok ale na razie słabo).

  13. KrzysiekS

    KrzysiekS->K Miał powstać powiedz prawdę tylko część nawet nie całość miała być składana z części z Francji (powstać -żarcik?)

  14. K.

    KrzysiekS@Jaki zart ? Caracal miał powstawać w zakładach należących kapitałowo do nas . Nie można tego samego powiedzieć o Świdniku. Tak ich chwalisz , to co sadzisz o kosztach i terminach napraw Sokolow ?

  15. rezerwista

    To dość dalekie od rzeczywistości bo nie potrafi terminowo wykonać przeglądy i modernizacje Anakond. Podobnie z innymi modelami śmigłowców ze Świdnika

  16. KrzysiekS

    KrzysiekS Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich wywód ciekawy ale nietrafiony zarówno Liferant (dostawca) czy duopolista (model dwóch firm producenckich), żeby być branym pod uwagę przez monopolistów (czyli dostawców śmigłowców w tym przypadku) muszą posiadać własne duże środki finansowe i przemysłowe. Jedynie PGZ może być brany pod uwagę i to tylko dlatego że Państwo w postaci MON wymusza to na monopolistach (czyli offset). Swoją drogą zastanawia mnie obecny płacz kadry oficerskiej WP nad stanem uzbrojenia pytam się gdzie byli przez jakieś 25 lat kiedy prawie nic nie było modernizowane w WP.

  17. As

    Wszystkie Polskie firmy mają kompetencje jedynie do hodowli ludzi zarządu przysyłanych do firmy po każdych wyborach przez zwycięskie partie. Produkcja czegokolwiek to już tak na dokładkę.

  18. KrzysiekS

    Nie wiem czy jest sensowne próbować tworzyć Polsko....czyjąś kooperację śmigłowcową to bardzo wąski świat ale jeżeli już to proponuję oprzeć to o Świdnik (mimo całej masy negatywnych uwag). Jeżeli już tak chcemy bardzo to niech Leonardo odsprzeda z 30% udziału w Świdniku zawiążmy Joint venture dokładając do tego WZL1 i w tym interesie skupmy się na serwisie i projekcie SW-4 Solo (bezzałogowce mają przyszłość)

  19. KrzysiekS

    KrzysiekS->Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich \"polski producent helikoptera (jak miało być z H225M Caracal)\"czy to jakiś żart?

  20. Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich

    Polska ma mieć specjalizację lotniczą. To bardzo dobra polityka gospodarcza, bo pozwala na przekazywanie innym krajom produkcji mniej zaawansowanej technologicznie i na wyższe płace dla Polaków. Konsekwencja w tym zakresie oznacza jednak: 1. potrzebę większej synergii dla poddostawców, dla liferantów, 2. posiadanie więcej niż dwóch producentów zagranicznych, 3. produkcję przez polską własność. ___________ Bycie liferantem może być bardzo zyskownym, ale wymaga posiadania sterowanego komputerowo parku maszynowego i robotów przemysłowych. Są już maszyny i całe linie produkcyjne, które po włożeniu nośnika z nowym programem produkcji natychmiast przestawiają się na wytwarzanie innego podzespołu, co pozwala na tanią produkcję mniejszych serii. Opłacalność zakupu tych najnowocześniejszych maszyn zależy jednak od ilości tych krótszych serii, słowem wymaga istnienia w Polsce 3 lub więcej producentów helikopterów, bo na produkcję samolotów byłoby raczej za wcześnie. Gdyby więc w Polsce pojawił się polski producent helikoptera (jak miało być z H225M Caracal), a do tego doszłyby zlecenia dla liferantów ze strony Airbusa, a potem może nawet produkcja np. helikoptera H145 i/lub Tigra UHT Airbusa w Polsce, to mielibyśmy tych 3 lub nawet 4 producentów, z Bellem 5-ciu, a to pozwoliłoby polskim liferantom na unowocześnienie parku maszynowego, produkowanie dla co najmniej 3 montowni helikopterów w Polsce i na eksport, czyli większe zyski, wyższe płace i jako efekt synergii: niższe koszty dla montowni w Polsce i poprzez eksport także zagranicą. ______________ Od strony interesu obu już działających montowni helikopterów z zagranicznym właścicielem większe zyski można osiągać także wymuszając na polskich liferantach niższe płace oraz windującym ceny monopolem w formie duopolu Mielca i Swidnika w polskiej gospodarce. Jeśli dobrze pamiętam, to prezes jednego z duopolistów mówił po przetargu wprost, że oferował typ helikoptera dobry dla jego montowni, ale zły dla wojska. Duopoliści powinni jednak zrozumieć, że efekty synergii w rezultacie np. montowania Caracala przez polską własność a nawet montownia Airbusa i być może nawet Bella, dadzą im i innym większe zyski niż hamowanie rozwoju monopolem. ___________ Przypomnę, że Polska miała w 2017r. na 10.000 zatrudnionych w przemyśle kompromitująceą nas liczbę 30 robotów przemysłowych, a np. Korea Płd. ponad 631 robotów, RFN 309, Czechy 101, a średnia UE wynosiła ok. 90 robotów. Przejście polskich liferantów na najnowsze technologie zwiększyłoby pogłowie robotów w Polsce. _________ O tym, że byłaby to wymarzona sytuacja dla wojsk lądowych nie muszę chyba pisać.

  21. wolf

    A co z morską wersja Gluszca? Skoro mówi o oferowaniu aw 139 to znaczy że na sokole postawili krzyżyk i pewnie stąd brak oferty remotoryzacji sokola

  22. Troll i to wredny

    Co rozumiemy przez ,,zabezpieczyć wszystkie potrzeby\" ?! W stanie pokoju ?! W stanie katastrofy,lub zamachu ?! W stanie wojny ?! W czasie pokoju może być potrzebny most powietrzny z odpowiednikami ros.Mi-26 (tego nie zabezpieczą ,bo nie mają w ofercie ciężkich maszyn transportowych. W czasie katastrofy ,lub zamachu (np. cysterna LPG zdetonowana przy stadionie piłkarskim...) 55 000 poszkodowanych... (nie ma opcji, aby ogarnęli takie zdarzenie swoją ofertą handlową). Wojna ??? W Wietnamie wojska USA straciły coś ok. 6 tys. maszyn (o ile dobrze pamiętam)... Oni nie są w stanie zorganizować przerzutu kilku lekkich dywizji na 1200 km, a mobilność to podstawa. Z tymi zapewnieniami...no chyba, że chodzi o wyprodukowanie 30 maszyn 8-12 ton w 10 lat...to pełna zgoda. Dadzą radę.

  23. P.M.

    Willgraf: Za to współpracuje prawie z 1000 polskich firm, a to jest ważne i jako jedyny w Polsce posiada centrum budowy kompozytów.

  24. mkosa

    niektóre komentarze, merytorycznie mnie powalają :/ (nie, bo nie)

  25. Wschodniak

    Dobrze by było gdyby śmigłowce były robione w Świdniku, patrząc jak rozwija się miasto dzięki firmie to wiadomo, że by się przydał kolejny pakiet zamówień, Lubelszczyzna jest ZA :)