- Wiadomości
Krystowski: Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszystkie potrzeby śmigłowcowe [SKANER]
Gościem odcinka programu z cyklu Skaner Defence24 był Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, a rozmowa dotyczyła polskich programów śmigłowcowych. „Jestem przekonany, że Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszystkie potrzeby śmigłowcowe wszystkich rodzajów polskich sił zbrojnych” - powiedział rozmówca podczas odcinka zrealizowanego w czasie targów Balt-Military-Expo 2018.

Krzysztof Krystowski doprecyzował swoją wypowiedź powołując się na przykłady z krajów zachodnioeuropejskich oraz nawiązując do szerokiej gamy śmigłowców, które produkuje Leonardo.
W krajach, w których są wytwarzane śmigłowce, udział maszyn lokalnego producenta w armii takiego państwa przekracza zawsze 90 proc. Tak jest we Włoszech, gdzie ponad 90 proc. śmigłowców jest produkowanych przez Leonardo Helicopters. Tak jest we Francji, gdzie konkurencyjny Airbus dostarcza śmigłowce w ponad 90 proc. dla armii francuskiej, także w postaci joint venture, np. jako NH90, który budowany jest wspólnie z Leonardo Helicopters, a potem sprzedawany we Francji i we Włoszech. To samo jest w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. Tak samo może być też z powodzeniem w Polsce. Kiedyś, gdy Świdnik nie był jeszcze częścią grupy Leonardo, miał wąską ofertę - jedynie śmigłowce z rodziny Sokół i SW4. Dzisiaj dysponujemy natomiast całą gamą oferty, od niespełna dwutonowego Sw-4 po piętnasto- i półtonową wersje AW101.
Wiceprezes Leonardo Helicopters wypowiedział się również na temat polskiego programu śmigłowcowego i możliwości przemysłowych jakie stwarzają planowane zakupy.
W zależności od tego, ile możemy sprzedać śmigłowców układamy plan przemysłowy. Wyraźnie informowaliśmy opinię publiczną i zamawiającego, że w przypadku zwycięstwa w dwóch przetargach, gdzie dostarczalibyśmy 16 śmigłowców, doprowadzilibyśmy do tego, że zostałyby one wyprodukowane w Polsce. Mimo, że szesnaście śmigłowców to też nie jest jakaś liczba, która w rachunku przemysłowym daję łatwość przeniesienia produkcji. Natomiast przy czterech śmigłowcach ta możliwość jest wykluczona. Jedyne, co możemy zrobić, i zrobimy to jako zakład produkujący śmigłowce od kilkudziesięciu lat, to doprowadzimy do tego, że coraz więcej elementów AW101 będzie powstawać w Polsce.