Korea Aerospace Industries (KAI) zaprezentowała swoją propozycję w programie T-X, czyli nowego samolotu szkolenia zaawansowanego dla amerykańskich sił powietrznych. Koreańczycy chcą zaoferować, wspólnie z koncernem Lockheed Martin, zmodyfikowaną wersję maszyny T-50 Golden Eagle. Prezentacja prototypu tego samolotu odbyła się w zakładach w Korea Aerospace Industries w Sacheon, wzięła w niej udział prezydent Korei Południowej Park Geun-hye.
W stosunku do seryjnego T-50 najbardziej rzucającą się w oczy różnicą jest duża owiewka zamontowana pomiędzy kabiną pilotów, a statecznikiem pionowym. Docelowa maszyna ma zostać wyposażona także w zaawansowaną awionikę wspomagającą różnorodne misje szkolne, instalację do tankowania paliwa w powietrzu, a załoga ma otrzymać duże wyświetlacze LAD. Testy zmodyfikowanego T-50 na terenie USA mają się zacząć w 2017 roku.
Program T-X ma wskazać następcę przestarzałych samolotów T-38 Talon, a Waszyngton planuje kupić co najmniej 350 maszyn. Docelowo jednak może ich być znacznie więcej, biorąc pod uwagę, że siły powietrzne USA posiadają obecnie ok. 500 maszyn T-38A/C, których średni wiek wynosi 48 lat. Pomimo tego, program T-X jest znacznie opóźniony w stosunku do pierwotnych planów. Według obecnego harmonogramu przetarg zacznie się w roku budżetowym 2017, a pierwsze nowe samoloty szkolenia zaawansowanego osiągną wstępną gotowość operacyjną w roku 2023.
Głównymi konkurentami zespołu KAI i Lockheed Martin w postępowaniu T-X będą, prawdopodobnie, Alenia Aermacchi i General Dynamics, które proponują maszynę T-100 Master, czyli zamerykanizowaną wersję M-346, zespół Boeinga i Saaba oferujący samolot szkolny wywodzący się z myśliwca Jas-39 Gripen oraz Northrop Grumman z zupełnie nową, jeszcze nieujawnioną konstrukcją, której publiczna prezentacja ma mieć miejsce w 2016 roku. Zainteresowanie przetargiem zgłaszała też firma Textron AirLand, LLC producent lekkiego samolotu bojowego Scorpion.
Czytaj więcej: Amerykanie kupują samolot szkolny
Realista
a skąd weźmiesz 200 pilotów którzy wytrzymają 6.5-7 g ???
ww
Kolego takie przeciazenie to nic nadzwyczajnego .
Okm
A te szkolne samoloty są przystosowane do przenoszenia uzbrojenia? Hmmm wziąć wszystko za free połowę na części a z 200 zrobić bojowe szkolne maszyny zamiast su22
NATOwnik
Nie sa przystosowane, gdyz stricte treningowe - do wojowania Amerykanie i Niemcy maja inne samoloty! Apropos Niemiec, artykul nic o nich nie wspomina a spora czesc z tych samolotow(46 sztuk) nalezy do nich, poniewaz niemieccy piloci szkola sie razem z Amerykanami. Do Niemcow nalezy tez np. 69 T-6 Texan II i inne modele szkoleniowe US Air Force..