Reklama

Siły zbrojne

Kontrakt na Ospreye

Amerykanie kupują kolejne egzemplarze samolotów transportowych pionowego startu i lądowania V-22 Osprey - fot. US Navy
Amerykanie kupują kolejne egzemplarze samolotów transportowych pionowego startu i lądowania V-22 Osprey - fot. US Navy

28 grudnia br. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz konsorcjum Bell-Boeing zawarły nowy kontrakt w sprawie produkcji kolejnej partii samolotów transportowych pionowego startu i lądowania V-22 Osprey.



W ramach umowy, o wartości 1,4 mld dolarów, Pentagon zlecił dostawę 21 maszyn dla obu użytkujących je formacji (Piechota Morska otrzyma 17 sztuk, a Siły Powietrzne 4). Dodatkowo fundusze te pozwolą na uruchomienie prac przy XVIII partii seryjnej, która ma obejmować również 21 egzemplarzy (18 dla Piechoty Morskiej oraz 3 dla Sił Powietrznych).

Ospreye w obu formacjach używane są w innej roli. Dla Piechoty Morskiej to bezpośredni następca średnich śmigłowców transportowych CH-46 Sea Knight - z tego też względu MV-22 są wykorzystywane do bezpośrednich działań amfibijnych z pokładów okrętów desantowych oraz transportowo-desantowych na polu walki (obecnie m.in. w Afganistanie). Dla Sił Powietrznych CV-22 to maszyny transportowe dla sił specjalnych - w roli tej zastąpiły m.in. MH-53 Pave Low III.

(ŁP)
Reklama

Komentarze

    Reklama