Siły zbrojne
Katastrofa irańskiego myśliwca F-5
W wypadku samolotu myśliwskiego F-5 w poniedziałek w północno-zachodnim Iranie zginęły trzy osoby: dwóch pilotów i osoba cywilna na ziemi - podała irańska agencja prasowa IRNA. Nie są na razie znane przyczyny katastrofy.
Samolot rozbił się w dzielnicy mieszkalnej w mieście Tebriz, w którym mieszka 1,6 mln osób. Gdy doszło do wypadku, osoba cywilna, która w nim zginęła, znajdowała się w samochodzie. Wypadek wywołał ogromny pożar, który wymagał interwencji straży pożarnej na miejscu. W samolocie zginęło dwóch członków załogi.
Prowadzone jest śledztwo, a na miejscu zdarzenia pracują ratownicy.
Jak podaje ABC NEWS za generałem Reza Yousefi, dowódcy bazy lotniczej w Tabriz, rozbity odrzutowiec był używany do szkolenia i miał problem techniczny podczas ostatniego lotu. Według raportu, piloci nie mogli dotrzeć do pasa startowego. Generał powiedział, że piloci starali się uniknąć zderzenia z dzielnicą mieszkalną, dlatego skierowali odrzutowiec nad stadion „aby zapewnić ludziom bezpieczeństwo".
Irańskie siły powietrzne mają na wyposażeniu amerykańskie wojskowe statki powietrzne zakupione przed wybuchem rewolucji islamskiej w 1979 roku. Poza F-5 w ich posiadaniu są także F-4 Phantom II, F-14 (dziś jedyny użytkownik tych maszyn na świecie) czy śmigłowce AH-1 Cobra.
Irańczycy posiadają także rosyjskie samoloty MiG-29 i Su-24. Jak komentuje agencja AP, utrzymanie w dobrym stanie starzejącej się floty powietrznej jest utrudnione z powodu "dekad zachodnich sankcji". Teheran sygnalizował chęć zakupu m.in. rosyjskich Su-35, ale na razie nie ma informacji, by taki kontrakt został sfinalizowany.
Samoloty Northrop F-5 Tiger II są amerykańskimi odrzutowymi samolotami myśliwskimi zaprojektowanymi na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku przez firmę Northrop. Samoloty te miały być tanie i lekkie a przede wszystkim proste w obsłudze i zdolne do startowania z krótkich pasach startowych (pierwotnie projektowano je jako samoloty pokłądowe dla lotniskowców eskortowych). Docelowo samoloty F-5 miały iść na eksport do krajów NATO i Organizacji Paktu Azji Południowo-Wschodniej. Z czasem zdecydowano się na ich oferowanie za pośrednictwem programu pomocy militarnej Military Assistance Program do krajów słabiej rozwiniętych. Zakupy tego samolotu dokonała Norwegia w 1965 roku. Były również w posiadaniu takich krajów jak Izrael, Grecja, Maroko, Wietnam Południowy, Tajlandia czy Turcja.
Chyżwar
Rozwalił się wylatany stary grat. Iran nie ma dostępu do części, więc jak wygląda serwis można sobie wyobrazić. Migi-21 latają tu i ówdzie. Hindusi mają dostęp do tego, co trzeba. Wystarczy policzyć dzwony i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Monkey
@Chyżwar: Hinduskie Mig-21 też często spadają. Tak jak piszesz, co wylatany sprzęt, to wylatany. Jak w swoim czasie nasze Mig-29, chociaż bez dostepu do części zamiennych od producenta.
Valdore
Chyzwar, samym Hindusom Rozwalio sie ponad 500 MiG-21 wiec cos chyba ci nei wyszło. Az tyle F-5 nie spadło.
RifRaf
No tak o iranskim F-5 sie na D24 pisze oczywiscie, natomiast o rozbitym BH amerykanskich Spec Ops to juz nie.
Tani35
Gdybyś chciał pisać o rozbitych heli w USA to musiałbyś założyć rubrykę codzienną. Lub zapytać 21 luty 2022 i nic się nie rozbiło? Nic,ale 5 szt zalali pianą gasnicza podczas ćwiczenia pożarowego.
Chyżwar
@Tani35 Fakt. W USA śmigłowiec to dość popularny środek komunikacji. Wiele firm i całkiem sporo ludzi na nie stać, więc nic dziwnego, że niektóre się rozbijają.
Tani35
Jak dwóch to nie E tylko F. I nie mysliwiec tylko szkolno treningowy