Reklama
  • Wiadomości

Katastrofa bombowca B-52 na Guam

Strategiczny bombowiec B-52H rozbił się podczas startu z bazy wojskowej na Guam. Na pokładzie maszyny wybuchł pożar, ale udało się uratować wszystkich członków załogi.

Fot. freeimageslive.co.uk
Fot. freeimageslive.co.uk

Według oficjalnych doniesień katastrofa miała miejsce w dniu 19 maja br., o godzinie 8.30 czasu lokalnego. Problemy z maszyną pojawiły się podczas startu. Jak donosi lokalna telewizja KUAM, maszyna zapaliła się i doszczętnie spłonęła na pasie startowym Bazy Sił Powietrznych Andersen na wyspie Guam w Mikronezji. Mimo to, wszystkim siedmiu członkom załogi udało się bezpiecznie ewakuować.

Bombowiec był częścią 69. Ekspedycyjnej Eskadry Bombowej i brał udział w rutynowych ćwiczeniach. W oświadczeniu wydanym przez dowództwo bazy nie podano przyczyn katastrofy. Macierzystą bazą samolotu, który uległ katastrofie była Baza Sił Powietrznych Minot w stanie Północna Dakota. 

W lutym 2008 roku w amerykańskiej bazie na Guam doszło do katastrofy wykonanego w technologii stealth bombowca strategicznego B-2A. Kilka miesięcy później u wybrzeży wyspy rozbił się B-52H, a jego sześcioosobowa załoga poniosła śmierć. Przyczyną tragedii była awaria statecznika pionowego. 

B-52 Stratofortress to jedna z konstrukcji mających za sobą najdłuższą służbę w dotychczasowej historii awiacji. Pierwszy prototyp B-52 oblatano w 1952 roku, a samoloty trafiły do amerykańskich Sił Powietrznych trzy lata później. Spośród 744 wyprodukowanych B-52 różnych wersji, do dziś w służbie US Air Force pozostaje wyłącznie najnowsza wersja B-52H w liczbie 76 egzemplarzy. Ostatni samolot tego typu wszedł do służby w US Air Force w 1962 roku. 58 maszyn podlega bezpośrednio Air Force Global Strike Command (AFGGSC), a 18 pozostaje pod rozkazami Air Force Reserve Command (AFRC).

Maszyny mają więc już za sobą ponad 60 lat służby i to pomimo tego, że w międzyczasie oblatano kilka konstrukcji, które miały je zastąpić (jak np. XB-70 Valkyrie, B-1A/B czy B-2A. B-52), wzięły udział w wielu konfliktach zbrojnych - poczynając od wojny w Wietnamie, przez Operację Pustynna Burza i naloty NATO na Jugosławię, po wojnę w Afganistanie i inwazję na Irak. Pomimo zbliżania się do "wieku emerytalnego", maszyny te nie wybierają się jednak na zasłużony odpoczynek. Najnowsze plany zakładają, że B-52 pozostaną w służbie aż do 2040 roku. Dopiero wtedy zastąpi je bombowiec LRS-B, którego prototyp jeszcze nie powstał.

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama