Reklama

Siły zbrojne

Jelcz i Rheinmetall z ofertami na zestawy do transportu Leopardów

fot. Maciej Szopa
fot. Maciej Szopa

Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na dostawę pojazdów do transportu czołgów i innego sprzętu ciężkiego prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia. Procedura ta ma zaowocować dostawami przynajmniej 14 ciężkich zestawów złożonych z ciągnika z opancerzoną kabiną i przyczepy niskopodwoziowej zdolnej do przewozu nawet najcięższych czołgów wraz z pakietem szkoleniowym i serwisowym.

Swoje oferty zgłosiły firmy Jelcz sp. z o.o. i Rheinmetall Defence Polska sp. z o.o. Zgodnie z dokumentem wydanym przez Inspektorat Uzbrojenia pierwsza z nich zaproponowała cenę 72,3 mln PLN, druga zaś – 171,7 mln PLN. Biorąc pod uwagę, że kluczowym kryterium przy dokonaniu wyboru jest tradycyjnie cena, stanowiąca 70 proc. całej oceny, a także to że resort Obrony Narodowej założył przeznaczenie na zakup kwoty maksymalnie 98 mln PLN, wydaje się że oferta Jelcza może zostać wyżej oceniona. Jelcz zadeklarował też 48-miesięczne okresy gwarancyjne na wszystkie elementy składowe pojazdów, podczas gdy Rheinmetall Defence Polska na większość z nich zaproponował gwarancję 36-miesięczną, a na pracę oprzyrządowania diagnostycznego i specjalistycznego – 12-miesięczną. Gwarancja to tymczasem kolejne 15 punktów procentowych oceny (ostatnie 15 proc. to masowy wskaźnik mocy).

 Czytaj też: Nowe jednostki logistyczne Wojska Polskiego. Odpowiedź na "zwiększone potrzeby sił zbrojnych"

Zgodnie z ofertą Jelcza cztery zestawy miałyby zostać oddane gestorowi pod koniec października 2020 r., kolejnych pięć rok później i ostatnie pięć w październiku roku 2022. Rheinmetall Defence Polska zadeklarował tymczasem dostarczenie całości do końca wymaganego terminu, czyli przez zakończeniem 2022 r. Miałoby to nastąpić w trzech transzach: 30, 34 i 39 miesięcy od momentu podpisania kontraktu. Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez IU oferent nie zadeklarował jednak liczby egzemplarzy w każdej z tych dostaw. Postępowanie przewiduje także opcję na dostawę dodatkowych dziewięciu zestawów w latach 2020-2022, a także trzech sztuk samych ciągników bez naczep w 2020 roku. Gotowość na przeprowadzenie takich dostaw nie została podana w dokumencie IU.

Celem Inspektoratu Uzbrojenia jest pozyskanie dla gestora zestawów zdolnych do transportowania nawet najcięższych współczesnych czołgów takich jak Leclerc, Challenger 2, M1A2 czy Leopard 2A7 a także znormalizowanych kontenerów ISO o masie do 70 ton. Przy tym masa całego zestawu z ładunkiem ma nie przekraczać 130 ton. Czteroosobowa kabina ciągnika ma być opancerzona na poziomie 2 zgodnie z normami STANAG-4569 i być wyposażona w szyby kuloodporne. Podobną normę mają spełniać zbiorniki paliwa. Ochrona przeciwminowa kabiny ma być nie gorsza niż na poziomie 2a. Wymagany jest też m.in. napęd na wszystkie koła (8x8)i wyposażenie kół we wkładki run-flat umożliwiające jazdę po przebiciu opony.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.