Reklama

Siły zbrojne

CH-53GA

Izraelskie systemy samoobrony dla Niemców

Spółka Elbit Systems otrzymała od firmy Airbus Helicopters dodatkowe zamówienie na dostarczenie systemów samoobrony w programie modernizacji śmigłowców transportowych CH-53 GS/GE dla Bundeswehry. Zmodernizowane maszyny mają służyć niemieckim siłom zbrojnym do czasu całkowitego zastąpienia przez nowe ciężkie śmigłowce Boeing CH-47F Chinook.

Reklama

Modernizacja jest realizowana przez Airbus Helicopters w ramach programu Federalnego Urzędu ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINBw), który ma przedłużyć służbę CH-53 do roku 2030. Umowa zakłada, że Elbit Systems, wspierany przez Elbit Systems Deutschland, dostarczy system ostrzegający o opromieniowaniu radiolokacyjnym (Radar Warning Receiver, RWR), kontrolery EWC (EW Controllers) i wyrzutnie celów pozornych (Countermeasure Dispensing Systems, CMDS).

Reklama

Czytaj też

Reklama

Cyfrowe systemy RWR i EWC wykrywają i precyzyjnie lokalizują szeroką gamę zagrożeń, nawet w gęstym środowisku walki elektronicznej, umożliwiając skuteczną ochronę. Systemy te oferują pełną i niezależną programowalność zagrożeń, umożliwiając bezproblemową aktualizację bibliotek emiterów, a także rejestrację danych lotu, wykorzystywaną w podsumowaniu misji i szkoleniu pilotów. Cały system, w połączeniu z wyrzutniami flar i innych celów pozorowanych mają zapewniać niemieckim maszynom wysoką skuteczność operacyjną w zagrożonym środowisku.

Śmigłowców CH-53GS/GE pierwotnie planowano nie modyfikować, ale sukcesywnie wycofywać do roku 2020 gdy miał wejść do służby ich następca. Modernizacja zakłada przedłużenie ich "życia" do końca dekady i obejmuje zmiany w zakresie awioniki, napędu i uzbrojenia. Zgodnie z komunikatami Airbus Helicopters program ma przede wszystkim na celu zastąpienie nowoczesnymi zamiennikami części zamiennych i komponentów, które nie są już obecnie produkowane i ich pozyskanie jest kosztowne lub bardzo utrudnione. Powinno to znacznie ułatwić podtrzymanie gotowości operacyjnej i obniżyć koszty w całej flocie maszyn CH-53.

Czytaj też

Celem kontraktu jest utrzymanie w służbie co najmniej do 2030 roku 66 śmigłowców, a nie jak pierwotnie planowano jedynie 40 zmodernizowanych maszyn CH-53GA. W ramach programu następuje pewna unifikacja CH-53GS z najnowocześniejszymi obecnie CH-53GA.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama