Siły zbrojne
Irlandia z pierwszym morskim samolotem
Irlandia odebrała swój pierwszy samolot transportowy i nadzoru morskiego C-295. Nowy samolot zastąpi samoloty patrolowe CASA CN235-100 zakupione przez Dublin w 1994 roku – informuje Flight Global.
Irlandia otrzymała od Airbusa pierwszy z dwóch zamówionych w 2019 roku dla Irlandzkiego Korpusu Powietrznego samolotów Casa C295 Maritime Surveillance Aircraft (MSA). Maszyny te zastąpią morskie samoloty patrolowe CASA CN235-100 zakupione przez Dublin w 1994 roku. Nowe samoloty zostały nabyte za 230 milionów euro (252 miliony dolarów) wraz ze szkoleniem i częściami zamiennymi. Szacuje się, że drugi morski samolot patrolowy zostanie dostarczony jeszcze w tym roku.
Tánaiste and Minister for Defence, @MichealMartinTD visited Casement Aerodrome today to welcome the arrival of the first of two @Airbus C295 Maritime Patrol Aircraft. @IrishAirCorps @defenceforces
— Department of Defence (@IRLDeptDefence) June 27, 2023
More info: https://t.co/3AtaPui35u pic.twitter.com/XSamqBovQn
Jak czytamy w komunikacie samolot oprócz nadzoru morskiego i transportu wojsk, będzie wykorzystywany do wspierania ewakuacji oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych.
Czytaj też
Siły Powietrzne Irlandii są bardzo małe i skromne, na wyposażeniu mają: BN-2 (Recce) - 1; PC-12NG – 4. Korpus lotniczy irlandzkich sił zbrojnych podzielony jest na aż dwa skrzydła operacyjne plus dwa wsparcia. Te drugie to jednak tylko służby naziemne. Skrzydła operacyjne to z kolei jednostka eksploatująca samoloty plus jednostka użytkująca śmigłowce. W pierwszej z nich, tzw. 1. Skrzydle Operacyjnym wydzielonych jest aż 5. eskadr: dozoru morskiego i transportowa, transportu VIP, inżynieryjna, współpracy z armią i sekcja rozpoznawcza. W 3. Skrzydle Operacyjnym są z kolei dwie eskadry ze statkami powietrznymi: śmigłowców taktycznych i szkoleniowo dozorowa.
Czytaj też
C-295 to średni samolot transportowy, który jest używany do taktycznego transportu do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy oraz do operacji logistycznych w miejscach niedostępnych dla obecnych cięższych samolotów. Może zrzucać spadochroniarzy i ładunki, a także być wykorzystywany do ewakuacji medycznej. Samolot może pokonać 2300 mil morskich z prędkością ponad 481 kilometrów na godzinę. Samolot może wykonywać misje specjalne, a także zadania związane z reagowaniem na katastrofy i patrolami morskimi. Z tych maszyn korzystają m.in. Siły Powietrzne RP oraz hiszpańskie i portugalskie siły powietrzne.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie