Siły zbrojne
Hiszpania zmodernizuje Leopardy 2
Hiszpański rząd ogłosił szereg inwestycji mających na celu poprawę stanu tamtejszych wojsk lądowych. Ich łączna wartość przekracza 2 mld EUR. Wśród wymienianych programów modernizacyjnych wymienia się ulepszenie czołgów Leopard 2A4, których część znajduje się od dawna w rezerwie sprzętowej.
Wśród programów modernizacyjnych oprócz modernizacji posiadanej floty Leopardów 2A4 (mniej niż 100 wozów) można wymienić zakup nowych gąsienicowych transporterów opancerzonych VAC, czy dokończenie programu pozyskania kołowych bojowych wozów piechoty VCR Dragón 8×8. Na remonty i modernizację Leopardów 2A4 planuje się przeznaczyć 208 mln euro, zatem możemy spodziewać się dość płytkiego zakresu prac wskazujących raczej na modyfikację niż modernizację. Hiszpania obecnie posiada 98 czołgów Leopard 2A4 (10 maszyn zostało przekazanych Ukrainie) z czego około połowy znajduje się w rezerwie sprzętowej. Aktualnie trudno określić ile znajduje się tam wozów, zważywszy, że istnieje niemałe prawdopodobieństwo sprzedania 14 egzemplarzy zmagazynowanych pojazdów Danii oraz Holandii, które opłacą ich remont i następnie wyślą je na Ukrainę.
Czytaj też
Co ciekawe, kilka lat temu ich zakupem była zainteresowana m.in. Polska oraz Czechy, jednak po zapoznaniu się z tragicznym stanem technicznym tych czołgów z pomysłu szybko zrezygnowano. Sami Hiszpanie zastanawiali się później nad przerobieniem tych około 50 wtedy czołgów na pojazdy specjalistyczne jak wozy zabezpieczenia technicznego lub samobieżne mosty. Pomysł ten upadł, zważywszy na zbyt małe środki jakimi dysponowało hiszpańskie ministerstwo obrony, kbrakowało ich na zakup nowego sprzętu, a co dopiero na próby zagospodarowania sprzętu w rezerwie.
Czytaj też
Leopard 2A4 to niemiecki czołg podstawowy produkowany od 1985 roku. To ostatnia wersja czołgu tego typu wdrożona e w czasie zimnej wojny. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh 120 L/44 kal. 120 mm. Zapas amunicji wynosi 42 naboje. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Drugi taki ukm umieszczono na stropie wieży. Jednostkę napędową stanowi 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM, który połączono z przekładnią Renk HSWL 354. Czołg może rozpędzić się do 68 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h w czasie przemieszczania się do tyłu. Do wersji 2A4 docelowo modernizowano wszystkie wcześniejsze warianty Leoparda 2 (A0-A3).
Łużyce
Zobaczymy jak im pójdzie. Będzie niewątpliwie okazja porównać, czy nasza moderka to pasmo niekompetencji i megalomaństwa, czy też ostratyzm producentów.
farfozel
Nasz leo 2A5PL to taka lepsza wersja 2a5
Davien3
farfozel nie ma Leo2A5PL jest Leo2PL czyli moderka Leo2A4 gorsza zreszta od Leo2A5.