Reklama
  • Wiadomości
  • Polecane

Hiszpania: Eurofightery zastąpią F/A-18

Hiszpania zdecydowała się na kontynuację swojego programu Halcon (Sokół) i zamówiła w jego ramach 25 kolejnych samolotów wielozadaniowych Eurofighter EF-2000. To duży sukces europejskiego konsorcjum, szczególnie że samoloty zastąpią amerykańskie EF-18AM/BM Hornet.

Eurofighter
Eurofighter programu Halcon II, prezentowany na Paris Air Show 2023
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama

Nowy program nosi kryptonim Halcon II. Tymczasem jego poprzednik – program Halcon (teraz określany coraz częściej jako Halcon I) polegał na zakupie 20 Eurofighterów w wariancie zbliżonym do najnowszej wersji Tranche 4. Realnie pierwsze „Halcony" to standard Tranche 3, doposażony w stworzony z myślą o Tranche 4 radiolokator klasy AESA - European Common Radar System Mark 1 i "pewne inne ulepszenia". Oprócz zakupu nowych samolotów program Halcon przewidywał pierwotnie także podniesienie posiadanych już przez Hiszpanię maszyn standardu Tranche 3 (kolejne 20 samolotów) o pakiet MLU. Miało to na celu zrównanie starszych Eurofighterów do standardu Halcona I. Program miał mieć wartość 2 mld EUR.

Reklama

Samoloty programu Halcon I zatwierdzone przez rząd hiszpański, mają zostać dostarczone w latach 2025-2030 i zastąpić samoloty F/A-18 Hornet 462. Dywizjonu z bazy Gando na Wyspach Kanaryjskich. Są to najstarsze i najmniej perspektywiczne F/A-18 (lokalne oznaczenie EF-18) w hiszpańskiej służbie.

Hiszpański Eurofighter
Hiszpański Eurofighter
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Hiszpański Eurofighter
Hiszpański Eurofighter
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Tymczasem program Halcon II zakłada zakup kolejnych 25 Typhoonów (za kolejne 2,6 mld EUR), jeszcze bardziej zbliżonych do wariantu Tranche 4. Maszyny te miałyby zastąpić część pozostałych EF-18A/B w 15. Skrzydle lotniczym bazującym w Saragossie albo w 12. Skrzydle stacjonującym pod Madrytem. Samoloty te będą wchodziły do służby na początku lat 30., kiedy to rozpocząć ma się planowy proces wycofywania EF-18 ze służby.

Reklama

Halcon II był prezentowany na tegorocznym Paris Air Show z radarem AESA Captor-E i nowoczesnym uzbrojeniem, takim jak pociski AARGM-ER, Brimstone czy Meteor, a także pociskami manewrującymi Taurus. Nie jest wykluczone, że maszyny te będą więc stanowiły jeszcze dalsze rozwinięcie konstrukcji Eurofightera.

Zobacz też

Obecnie Hiszpania posiada w służbie 69 Eurofighterów z czego 17 należących do starej wersji Tranche 1, 32 wersji Tranche 2 i 20 wersji Tranche 3, która przejdzie modernizację. Zakup dodatkowych 45 „Halconów" zwiększy tą liczbę do 114 egzemplarzy z czego 65 będzie w jakimś stopniu zbliżona do Tranche 4. W służbie znajduje się też 84 EF-18, co oznacza że nawet obydwie serie programu Halcon nie zdołają zastąpić ich w stosunku 1:1.

Reklama

Nie jest wykluczone w związku z tym, że mimo obecnego stawiania na EF-2000, w przyszłości Madryt dokupi jeszcze inne samoloty, np. bijącego rekordy popularności na świecie F-35 (w tym F-35B na okręty typu Juan Carlos I). Niemniej obecny sukces konsorcjum Eurofightera przynajmniej częściowo realizuje zapowiedzi jego nowego prezesa z czerwcowego Paris Airshow, kiedy to zapowiadał on sprzedaż od 150 do 200 tych samolotów w ciągu najbliższych dwóch lat.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama