Reklama

Siły zbrojne

Hercules-tankowiec w Łasku

C-130J Super Hercules / Fot. Lockheed Martin
C-130J Super Hercules / Fot. Lockheed Martin

Amerykańscy Marines oraz samolot co najmniej jeden samolot KC-130J Super Hercules przyleciał do bazy w Łasku, siły te będą pod dowództwem Sił Powietrznych USA w Europie i będą kluczową jednostką wspierającą 312 Morski Dywizjon Myśliwski.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku przybyli żołnierze Marines oraz KC-130J Super Hercules, czyli co najmniej jeden samolot tankowania powietrznego na bazie C-130J Super Hercules z 252 Morskiego Dywizjonu Lotnictwa Transportowego (Marine Aerial Refueler Transport Squadron 252), 2 Skrzydła Lotnictwa Morskiego (2nd Marine Aircraft Wing). Żołnierze będą pod dowództwem Sił Powietrznych USA w Europie jako ważny element jednostki wsparcia dla 312 Morskiego Dywizjonu Myśliwskiego, która również jest podporządkowana 2nd Marine Aircraft Wing, i będzie działać w ramach misji NATO enhanced Air Policing.

Czytaj też

Samoloty F/A-18 Hornet z piechoty morskiej od pewnego czasu są w Łasku i zostały tutaj rozmieszczone w ramach wzmocnienia i wykonują loty patrolowe nad przestrzenią powietrzną Polski i krajów bałtyckich w ramach działań mających na celu zwiększenie gotowości i zdolności reagowania NATO (tzw. enhanced Air Policing - eAP).

Reklama

Zdolności samolotu KC-130J Super Hercules z Marine Aerial Refueler Transport Squadron 252 zapewniają tankowanie w powietrzu co sprawia, że myśliwce F/A-18 mogą latać przez dłuższy czas bez konieczności lądowania w celu uzupełnienia paliwa. Samoloty KC-130J oprócz tankowania w powietrzu mogą również zapewnić transport powietrzny dla wojska, sprzętu i zaopatrzenia.

Czytaj też

Jak czytamy w komunikacie Marines, Marine Aerial Refueler Transport Squadron 252, w ramach ćwiczeń Cold Response 2022 przetransportowała 623 pasażerów, około 400 000 funtów ładunku (181,436 ton) oraz dostarczyła około 1 130 000 funtów paliwa w powietrzu do wielu typów samolotów. Amerykańska eskadra w ciągu 71 dni ćwiczeń przepracowała 460,7 godzin i wykonała 169 lotów, działając w ramach wielu operacji i udzielając wsparcia logistycznego na Grenlandii, Islandii, w Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Niemczech, na Litwie i w Polsce.

2nd Marine Aircraft Wing zdołała w ramach ćwiczeń bardzo szybko przemieścić się z Arktyki do Europy Środowej, aby wzmocnić sojuszniczą postawę obronną i wesprzeć NATO eAP. To na co należy wrócić uwagę to sprawne przeprowadzona koordynacji z państwami na których odbywały się ćwiczenia.

Reklama

Komentarze (1)

  1. Flaczki

    Polska potrzebuje tankowca x 2 co najmniej

Reklama