- Wiadomości
Gliwicki OBRUM zakończył modyfikację czołgów saperskich
Gliwicki OBRUM poinformował o przekazaniu do wojska ostatniej zmodyfikowanej maszyny inżynieryjno-drogowej MID-M.
Autor. OBRUM
Informacja podana przez gliwicki ośrodek oznacza, że cała flota pojazdów MID na stanie Wojska Polskiego została poddana modyfikacji do standardu MID-M. Proces ten został podzielony na dwie umowy, w ramach których ulepszono odpowiednio 5 i 4 egzemplarze. Pozwoli to na skuteczniejsze wykonywanie przez nie wyznaczonych zadań jak m.in. zabezpieczanie ruchu wojsk, wykonywanie prac ziemnych i fortyfikacyjnych, uwalnianie oraz holowanie pojazdów, a także działania ratunkowo-ewakuacyjne.
Modyfikacja MID zakłada m.in. wzmocnienie układu napędowego, jezdnego i hydraulicznego, dodanie kamer (w tym cofania), montaż systemu GPS, modyfikację blokad zawieszenia oraz sterowania i pozycjonowania lemiesza, a także montaż dodatkowego osprzętu (m.in. pomocniczej jednostki zasilającej, tzw. APU). Pozwoliła ona także na powiększenie zasobu wyposażenia dodatkowego o wiertnicę umożliwiającą wykonywanie otworów o średnicy 200 mm i do głębokości 2,5 m w twardych podłożach.
MID-M to modyfikacja maszyny inżynieryjno-drogowej MID opracowana przez OBRUM pierwotnie na potrzeby armii malezyjskiej. Odmiana ta bazuje na podwoziu wozu zabezpieczenia technicznego WZT-4 (czyli czołgu PT-91M), ale w przypadku pojazdów wykorzystywanych przez Wojsko Polskie jest nim wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3 (bazujący na T-72M1). Dzięki modyfikacji i wzmocnieniu układu napędowego oraz jezdnego możliwe było podniesienie mocy silnika wysokoprężnego W-46-6 z 780 do 850 KM. W ramach modyfikacji układu jezdnego MID otrzymał nowego typu amortyzatory cierne wraz z układem pneumatycznym regulującym sztywność zawieszenia.
Zobacz też
Dodana została pomocnicza jednostka napędowa o mocy 5 kW do zasilania urządzeń elektrycznych, w tym klimatyzacji. Wymieniona została instalacja elektryczna oraz oświetlenie, które zostało zastąpione LED-ami. Pojazd został wyposażony także w dzienno-nocną kamerę cofania i system łączności wewnętrznej Fonet od Grupy WB. W ramach nowego wyposażenia dodatkowego wóz otrzymał m.in. wiertnicę umożliwiającą wykonywanie otworów o średnicy 200 mm i do głębokości 2,5 m w twardych podłożach. W miejsce obrotnicy umieszczona została opancerzona wieża typu otwartego.
Autor. OBRUM

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133