Siły zbrojne
Gen. Cwojdziński: Polska potrzebuje niezależności w szkoleniu pilotów [Defence24.pl TV]

System szkolenia pilotów jest skrojony na miarę naszych możliwości a nie potrzeb. Potrzebne jest uzyskanie niezależności w zakresie szkoleniu pilotów samolotów naddźwiękowych. (...) Na przykład dziś piloci F-16 nie szkolą sie w Polsce, tylko w USA. Należy zmienić ten stan rzeczy – przekonuje gen. dyw. pilot w st. sp. Leszek Cwojdziński, były Szef Szkolenia Sił Powietrznych RP w rozmowie z Juliuszem Sabakiem dla Defence24.pl TV.
Generał przekonuje, że dla Sił Powietrznych kluczowy jest właściwy system szkolenia, który powinien zapewnić nie tylko odpowiednie szkolenie personelu, ale również optymalizować koszty tych działań, poprzez odpowiedni cykl i sprzęt służący jego realizacji.
W Dęblińskiej Szkole Orląt systemem który powoduje selekcję pilotów jest samolot szkolno-treningowy, napędzany silnikiem turbośmigłowym (PZL-130 –przyp.red. ) Orlik. Obecnie mamy 16 samolotów Orlik TC-II z cyfrową awioniką Garmina. Następnie pilot, ten który latać będzie na samolotach naddźwiękowych, przechodzi na TS-11 Iskra. Uzyskuje nalot 100-120 godzin i idzie od razu do jednostek bojowych. Na samoloty Su-22, MiG-29 i F-16. Na F-16 nie szkolimy obecnie w kraju, choć były takie próby zakończone powodzeniem. Mimo to na F-16 szkolimy w Stanach Zjednoczonych.
Generał Cwojdziński jest zdania, że obecny system daleki jest od optymalności. Nie zmieni tego również zastąpienie floty wiekowych TS-11 Iskra przez zaledwie 8 samolotów M-346 Master, które pojawią się jeszcze przed końcem roku w Polsce. Jego zdaniem potrzebne są zdecydowane decyzje i wykorzystanie potencjału, jaki dają np. składowane na dęblińskim lotnisku samoloty PZL-130 Orlik TC-I. Ich wykorzystanie może znacząco poprawić cykl edukacji i treningu pilotów samolotów naddźwiękowych.
Aby ułatwić i zmniejszyć koszty szkolenia, należałoby podjąć decyzję o zwiększeniu ilości samolotów Master, bo zakupiliśmy ich tylko 8 sztuk z otwartą opcją zakupu na zakup kolejnych czterech.(…) Do tego trzeba zdecydować o modernizacji samolotów Orlik, których 12 sztuk w wersji TC-I zakończyło okres eksploatacji i czeka na decyzje . Należy je zmodernizować do wersji TC-II i wyposażyć w awionikę „glass cockpit” której architektura jest zbliżona z kabiną F-16.
Jakie są zdaniem byłego Szefa Szkolenia SP RP główne zalety rozszerzenia wykorzystania Orlików? Zarówno ekonomiczne jak i praktyczne. Związane np. z możliwością szkolenia pilotów w działaniu w warunkach zagrożeń takich jak przeciągnięcie czy korkociąg, którym w większości przypadków zapobiegają cyfrowe systemy sterowania, ale powinny być im znane. Orlik wymaga „więcej potu” podczas szkolenia, ale zapewnia pilotom lepszą świadomość sytuacyjną i znajomość własnych możliwości.
Po co się to robi? Aby zmniejszyć koszty i przyspieszyć szkolenia. Możemy niektóre ćwiczenia wycofać z samolotów M-346 Master na Orliki z glass cockpitem, a z F-16 na samoloty Master. Wówczas F-16 z eskadr myśliwskich będą wykonywać jedynie loty bojowe.
Ale są to również istotne oszczędności, dotyczące zużycia, eksploatacji i obsługi samolotów, która w przypadku turbośmigłowych , produkowanych w Polsce samolotów jest znacznie tańsza niż dla samolotów odrzutowych. -To są przede wszystkim koszty. Resursy samolotów, finanse. Ponieważ godzina lotu samolotu F-16 kosztuje 140-170 tys. zł, natomiast godzina lotu turbośmigłowego PZL-130 Orlik to zaledwie kilkanaście tysięcy złotych – przekonuje gen. dyw. pilot w st. sp. Leszek Cwojdziński, były Szef Szkolenia Sił Powietrznych RP. - Idealnym rozwiązanie byłoby, aby Skrzydło Lotnictwa Szkolnego było wyposażone w samoloty PZL-130 Orlik MPT TC-II, M-346 Master i maszyny F-16 Jastrząb, które mogłyby pełnić rolę samolotów szkolnych i przygotowywać do realizacji lotów bojowych.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.