Reklama

Siły zbrojne

Francuski Cezar pod okiem Belgów i Ukraińców

System artyleryjski CAESAR Mk. II.
System artyleryjski CAESAR Mk. II.
Autor. KNDS Nexter

Belgijska oraz ukraińska delegacja przyglądały się najnowszej odmianie samobieżnej armatohaubicy CAESAR Mk.II oraz lekkiemu pojazdowi taktycznemu VBMR-L Serwal wyposażonemu w bezzałogowy moduł bojowy ARX-30.

Belgia zamówiła dotychczas 28 egzemplarzy unowocześnionego wariantu francuskiej armatohaubicy CAESAR w ramach dwóch transzy (9+19 dział). Dostawy pojazdów z pierwszej tury zostaną zrealizowane dopiero w 2027 roku, zaś tych z drugiej jeszcze później. Teraz belgijscy artylerzyści mogli przyjrzeć się zamówionej dla nich konstrukcji, która wyróżnia się lepiej opancerzoną kabiną załogi, mocniejszym silnikiem oraz ulepszonym systemem kierowania ogniem. Miało to miejsce podczas wydarzenia Live Club CAESAR, w ramach którego spotykają się użytkownicy tej francuskiej konstrukcji. Obecność delegacji ukraińskiej jest bardzo cenna z racji na olbrzymie doświadczenie Ukraińców w wykorzystaniu Cezarów w pełnoskalowych działaniach wojennych.

Co ciekawe, w ramach wspomnianego wydarzenia pokazywany był także m.in. lekki pojazd taktyczny VBMR-L Serwal wyposażony w bezzałogowy moduł bojowy ARX-30. Konstrukcja ta była pokazywana podczas targów Eurosatory 2024 jako Serwal LAD przeznaczony do zwalczania bezzałogowych statków latających. Uzbrojenie główne mogące zwalczać zarówno cele powietrzne, jak i lądowe stanowi znana ze śmigłowców szturmowych armata automatyczna GIAT 30 zasilana amunicją 30x151 lub 30x113 mm. Konstrukcja ta może być ciekawą opcją dla armii belgijskiej w ramach np. zabezpieczania przed atakami bezzałogowców wspomnianych Cezarów.

Reklama

CAESAR Mark II/NG jest ulepszoną wersją kołowej armatohaubicy CAESAR opracowywana we współpracy kilku francuskich przedsiębiorstw zbrojeniowych jak m.in. KNDS France (dawny Nexter), Arquus oraz Safran. Umowa na jej opracowanie została zawarta pomiędzy dawnym Nexterem, a francuską armią w lutym 2022 roku. Uzbrojenie główne pozostaje bez zmian i stanowi je armatohaubica kalibru 155 mm z lufą L/52 (o długości ok. 8 metrów), której maksymalna donośność wynosi ponad 40 km podczas strzelania pociskami odłamkowo-burzącymi z gazogeneratorem dennym. Będzie ona także korzystać jak poprzednia wersja z szerokiej gamy amunicji kompatybilnej z JBMoU, w tym klasycznej odłamkowo-burzącej, przeciwpancernej BONUS oraz nowych kierowanych pocisków Katana 155 mm. Zapas amunicji to 18 pocisków wraz z ładunkami miotającymi.

Czytaj też

Podwozie będzie ponownie stanowić zmilitaryzowana odmiana samochodu ciężarowego Renault Sherpa, które jednak będzie posiadać lepiej opancerzoną kabinę o poziomie ochrony 2 według normy STANAG 4569. Poprawiona została mobilność całego pojazdu poprzez m.in. zastosowanie mocniejszego silnika o mocy 460 KM sprzężonego z automatyczną skrzynią biegów. Masa pojazdu ma wynosić około 26,7 tony. Wśród innych ulepszeń CAESAR NG znalazł się również ulepszony system kierowania ogniem (wspomagany sztuczną inteligencją), system łączności radiowej Contact oraz system zagłuszania łączności Barage francuskiej firmy Thales przeciwko minom lądowym odpalanym sygnałem radiowym. Wersja ta została pozyskana dotychczas przez Francję, Litwę, Belgię oraz Portugalię.

Francuski system artyleryjski CAESAR Mk.II.
Francuski system artyleryjski CAESAR Mk.II.
Autor. KNDS France

VBMR-L Serwal to lekki wielozadaniowy transporter opancerzony zbudowany w układzie 4x4. Jego masa w zależności od wyposażenia oraz przeznaczenia wynosi od 15 do 17 ton. Armia francuska planuje pozyskać kilka wariantów tego wozu, w tym: patrolowe, rozpoznawcze, łączności oraz walki elektronicznej. W zależności od wersji jego wyposażenie będzie różne, ale wspólne dla wszystkich pojazdów pozyskanych w ramach programu Scorpion będzie np. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) oraz system zarządzania polem walki SICS. Pojazdy w wersji patrolowej będą mogły pomieścić 10 żołnierzy (2+8).

Reklama

Pojazdy te pozyskiwane będą m.in. w ramach trwającego francuskiego programu Scorpion, którego celem jest masowa i generacyjna wymiana podstawowego, starzejącego się parku maszynowego transporterów VAB i VBL będących na wyposażeniu sił zbrojnych. W ramach programu zakupione zostaną różne warianty pojazdów, w tym ciężkie transportery 6x6 Griffon (VBMR), bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar (mające ok. 70% wspólnych komponentów z Griffonem), a także opisywane lekkie transportery Serwal (VBMRL).

Lekki pojazd opancerzony Serwal.
Lekki pojazd opancerzony Serwal.
Autor. DGA
Reklama

Abramsy i K2 w Polsce, ofensywa w Syrii - Defence24Week 101

Komentarze (1)

  1. radziomb

    Ciekawostka: w czasie ostrzeliwania wyspy Wezy po krótkim czasie zepsuła się zarówno Bogdana jak i Cesair. Marek Meisner to opisywał. Ukraińcy maja największe doświadczenie w uzywaniu armat, radzeniu sobie z naprawami polowymi obecnie na świecie.

Reklama