Siły zbrojne
Francja zmodernizuje lekkie pojazdy opancerzone
Używane przez Francuskie Siły Zbrojne pojazdy Panhard VBL (Véhicule Blindé Léger – franc. lekki pojazd opancerzony) przejdą niezbędną modernizacje, która ma zapewnić im służbę przez kolejnych 15 lat. Wykonawcą kontraktu będzie firma Renault Trucks Defense, która przejęła Panharda w 2012 roku. Francja posiada ponad 1600 pojazdów VBL, które służyły m.in. podczas konfliktów w Bośni, Kosowie, Somalii, Afganistanie czy Mali.
Używane przez Francuskie Siły Zbrojne pojazdy Panhard VBL (Véhicule Blindé Léger – franc. lekki pojazd opancerzony) przejdą niezbędną modernizację. Wykonawcą kontraktu zleconego przez Francuskie Ministerstwo Obrony będzie firma Renault Trucks Defense, która przejęła Panharda w 2012 roku. Prace mają być prowadzone w zakładach Panharda w Marolles-en-Hurepoix pod Paryżem, gdzie wytwarzane były wozy bojowe VBL.
Modernizacja, która obejmie wszystkie podstawowe części pojazdów takie jak silnik, skrzynię biegów, zawieszenie czy hamulce ma zapewnić VBL służbę przez kolejnych 15 lat. Demonstrator technologii, które mają być użyte w zmodyfikowanych pojazdach został dostarczony francuskiej armii w grudniu 2014 roku, a pierwsze seryjne maszyny powinny trafić do sił zbrojnych na początku przyszłego roku.
Francja posiada ponad 1620 pojazdów Panhard VBL, które od 1990 roku służyły podczas większości misji zagranicznych, w które zaangażowana była francuska armia m.in. w Bośni, Kosowie, Libanie, Somalii, Afganistanie czy Mali. Kolejnych 700 wozów trafiło do 21 odbiorców zagranicznych. Kontrowersje budziły negocjacje prowadzone z Federacją Rosyjską dotyczące sprzedaży 500 VBL dla rosyjskiej straży granicznej. Rozmowy jednak przerwano po aneksji Krymu.
Véhicule Blindé Léger (VBL) w podstawowej obecnie produkowanej wersji Mk2 to rozpoznawczy, pancerny samochód terenowy o wadze 4,3 ton i ładowności 1 t. Rozstaw osi to 2,7 m, zastosowano silnik o mocy 129 KM i automatyczną skrzynię biegów. Posiada 3 miejsca siedzące. VBL jest wyposażony w zdalnie sterowany karabin maszynowy kalibru 12,7 mm (FN Herstal). Opancerzenie zapewnia ochronę na poziomie N1 (według NATO STANAG 4569).
Extern
Jaka jest doktryna wykorzystania takiej klasy pojazdów w przypadku prawdziwego konfliktu? Czy to tylko pojazd dyspozycyjny do podwożenia żołnierzy, czy można coś takiego wykorzystać bardziej ofensywnie.
DerLangsame
Pewnie mniej-więcej taka sama jak brdm-2. Jest przecież napisane: "rozpoznawczy, pancerny samochód"
amoroso
Kiedy zobaczymy nasze Tury?