Siły zbrojne
Francja: pierwsze dowódcze Griffony dostarczone
Jak poinformowała spółka Arquus (dawniej Renault Trucks Defence), francuska Generalna Dyrekcji ds. Uzbrojenia (DGA) przyjęła oficjalnie do służby we francuskiej armii wersję dowodzenia kołowego transportera opancerzonego VBMR Griffon oznaczonej jako Griffon EPC.
Pierwsze trzy egzemplarze tych wozów dowodzenia zostały już odebrane przez francuskie wojska lądowe i wkrótce mają trafić do pododdziałów przezbrajanych w Griffony. Griffon EPC to wóz dowodzenia dla pododdziałów uzbrojonych w wozy Griffon VTT, który umożliwia stworzenie mobilnego stanowiska dowodzenia na polu walki na szczeblu pułku lub brygady. Wdrożenie do służby liniowej tego systemu jest kolejnym krokiem do osiągnięcia przez pododdziały uzbrojone w te pojazdy poziomu gotowości bojowej umożliwiającej włączenie ich w realizacje misji zagranicznych w perspektywie do końca przyszłego roku.
Czytaj też: Francuska armia odbiera transportery Griffon
Griffon EPC przewozi załogę składającą się z łącznie siedmiu osób: kierowcy i operatora uzbrojenia w przedniej części oraz do pięciu operatorów systemów dowodzenia i łączności w tylnej części wozu. Z zewnątrz pojazd ten nie różni się od bazowego wariantu kołowego transportera opancerzonego VTT poza zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia T2 uzbrojonym w karabin maszynowy kal. 7,62 mm na stropie wieży. Z kolei wewnątrz wóz ten jest wyposażony w pełny zestaw wyposażenia dla stanowiska dowódczego (środki łączności, wyświetlacze, tablice i drukarkę), a także zintegrowany system łączności CONTACT, zintegrowany system zarządzania polem walki SICS, system detekcji lokalizacji wystrzału SLA, a także głowicę optoelektroniczną ANTARES na wysuwanym maszcie teleskopowym.
VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony zaprojektowany przez konsorcjum Nextera, Thalesa i Arquus (dawniej Renault Trucks Defence będącego częścią koncernu Volvo). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy oraz w wariancie podstawowym desantu złożonego ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia montowany po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.
Czytaj też: Francuzi budują samobieżne moździerze MEPAC
Francuska armia planuje docelowo pozyskanie 1872 Griffonów w wersji 6 × 6 w aż 11 wariantach, a w tym m.in. kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem artylerii, ambulansu polowego oraz wozu wsparcia saperów. Dodatkowo planuje się pozyskanie 358 Griffonów w wersji 4 × 4. Pozwoli to docelowo na całkowite wycofanie z uzbrojenia będących już w służbie od ponad 40 lat kołowych wozów bojowych z rodziny VAB w wersjach 4 × 4 i 6 × 6 w kilku wersjach, które nadal stanowią podstawowy wóz bojowy francuskich wojsk lądowych.