Siły zbrojne
Francja dokupi H225M
Airbus Helicopters poinformował o zawarciu umowy z francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia, zajmującą się zakupami dla francuskich sił zbrojnych, na dostawę śmigłowca H225M Caracal. Szacunkowa wartość umowy to 40 mln EUR.
Śmigłowiec zakupiono w miejsce maszyny, która uległa zniszczeniu podczas wykonywania nocnego lotu w Burkina Faso w listopadzie 2014 (zginął wtedy francuski żołnierz, a dwóch kolejnych zostało rannych). Uszkodzenia śmigłowca okazały się na tyle duże, że zdecydowano o skreśleniu go ze stanu. Wiropłat należał do 4. pułku śmigłowców sił specjalnych (4e Régiment d’Hélicoptères des Forces Spéciales - 4e RHFS). Nowa maszyna ma stacjonować w 120. Bazie Lotniczej Commandant Marzac w Cazaux.
Nowy helikopter zostanie dostarczony w takiej samej specyfikacji jak utracony - będzie przystosowany do wykonywania zadań wspierania jednostek specjalnych oraz misji SAR/CSAR, co obejmuje wzmocnienie opancerzenia kopitu i przedziału desantowego, dodatkowe przeciwpyłowe i przeciwoblodzeniowe zabezpieczenia silnika oraz dodatkowy zbiornik paliwa. Śmigłowiec dysponował też będzie m.in. sondą do tankowania w powietrzu oraz czterosiowym autopilotem.
Francja nie jest jedynym krajem, który zakupił w ostatnim czasie H225M. Pod koniec grudnia ub. r. o wyborze Caracala jako podstawowej platformy śmigłowca średniego dla swoich sił zbrojnych poinformowały Węgry (co uczyni je dziewiątym użytkownikiem śmigłowców tego typu). Obecnie portfel zamówień wszystkich śmigłowców tego typu to 180 maszyn.
Dyktatorek
Widać po niektórych głupawych wpisach porównujące ceny oferowanych Polsce Caracali plus offset a ceną Caracala we Francji , że niektórzy forumowicze idą w zaparte albo mają pewne deficyty intelektualne. Możemy zadać sobie proste pytanie .Gdyby przetarg nie został uwalony przez obecnych włodarzy to ile dziś byśmy mieli nowych Caracalli ??? Nie wspomne o skoku technologicznym Zakładów Lotniczych w Łodzi . A co obecnie mamy ??? 2x4 śmigłowce i offset na tapicerkę ...nie wiadomo czy śmiać się czy płakać
Davien
Miały wchodzic 2 lata po zawarciu kontrakty wiec juz całkiem sporo.
Anty 50 C-cali przed 500+
z strony airbus : od roku 2015 dostarczyli ...Tajom 2, DWIE sztuki zabukowane 2016, dostawa w 2018 poziom 8 Caracali . kontrakt po-dpisany 2012. Brazylia klepie swoje, na manewrach od 2016 roku prezentuje-Seahawk w odpalaniu pingwinaMk2 do celi nawodnych. w 2017 pokazali zatopienie fregaty (tak ponad 4000 ton wypiera) ,najpierw przywalili pingwinem - z Seahawka, poprawili poTem exocet...ale UWAGA z fregaty a nie z Caracal h225M. strona airbus donosi z Brasil o PIERWSZYM locie z Exocet w... 2016
Davien
No popatzr anty a na świecie lata i zamówiomo już 180 Caracali wiec jakieś 3x tyle co twoich S-70i i jakieś 60x tyle co AW-149:) Dogonili juz w ilosci sztuk AW-101:)
pograbek
jakoś nie widzę ogromnych ilości i miliardów euro... Kupują bo muszą jak kiedyś my...HONKERY.
Vvv
To zobacz ile caracali sprzedali w ostatnich 5 latach
Anty 50 C-cali przed 500+
od 2015 dostarczyli DWA, Tajlandii
W3-pl
dlaczego stracili rynek w Turcji i Chile? kupowali "starsze wersje" Cougary? PRZESTALI co?????
Boczek
Dotarło nareszcie ile kosztuje H225M CSAR dla kraju producenta?
say69mat
Sami Francuzi przyznają, że utrzymywanie w linii H225M ma charakter czysto ambicjonalny. Marzeniem każdego pilota francuskiego CSAR jest sprzęt amerykański.
Boczek
Wczoraj rozmawiałem ze wszystkimi Francuzami. Są dokładnie odwrotnego zdania.
Davien
Say, to może jakiś dowód na te marzenia bo Francja nie uzywa smigłowców amerykańskich w ogóle:)
Prawda Nas wyzwoli?
Interesująca jest ta cena dla Francji, wręcz śmieszne 40 mln Euro!! Za to każdy z 50 szt H225 dla nas, został wyceniony wg kontraktu na przeszło 65 mln Euro ŚREDNIO!!! Zatem skoro było wśród nich także 16 gołych i rzeczywiście tanich transportowych, to znaczy że za taki wyspecjalizowany jak ten nowy francuski, my mieliśmy zapłacić NIE np. 40 mln jak Francuzi, NIE średnie 65 mln Euro - tylko DUŻO WIĘCEJ, może nawet 80mln Euro? Bo tylko wtedy każdy kontraktowy H225 utrzymałby cenę średnią 65 mln Euro!! Kurde, czemu nie braliśmy tych tak "tanich" choć jak widać horrendalnie droższych (może nawet 2 razy?!?! ) niż dla Francji Caracali? PS. Niemcy za "wypasione" naszpikowane wyposażeniem szturmowe Tigery płacili nawet nie po 65 mln euro, a "tylko" 63 mln euro średnio, przy czym uważali że płacąc te 63 mln wysoce Francuzom PRZEPŁACILI.
Boczek
8 mld / 50 ~ 160 /4,3 ~ 37 mld €. Tak było w mojej szkole. W Twojej nie?
to jest taka tischnerowska prawda. Chcemy tanio kupować to trzeba robić jak minister Błaszczak, z pułki bez offsetu, bez symulatorów, zapasowych silników i wielu innych rzeczy. Dwa symulatory plus oprogramowanie to prawie jak dwa śmigłowce, a taki był wymóg wojska. Francuzi nie muszą ponosić tych dodatkowych kosztów tak jak i Brazylia która lata rożnymi wersjami Pumy od wielu lat
Davien
Kolejny:)) Cena zaśmigłowce to całe 8mld zł wiec przez to sobie dziel, bo reszta to pakiet usług, cześci zamienne i poteżny offset czyli to co Francja juz dawno ma:) Tiger panie nieprawda to tez produkt niemiecki bo Eurocopter był firmą tez niemiecką wiec naprawdę jak przepłacili to sobie:)
Tak myślę
Najpierw niech Francuzi naprawią te które już posiadają, bo sporo z nich nie lata, a dopiero później niech dokupują następne... jak wystarczy kasy.
Szymon
Akurat dostępność Caracala jest wyższa niż naszych śmigłowców.
Ciekawski Dyziek
Akurat to sama minister obrony Francji stwierdziła, że Francji nie stać na serwisowanie posiadanych Caracali. Bo koszty eksploatacji są zbyt wysokie!! Ciekawe, kto wie lepiej, ty czy francuska pani minister?
Davien
Jakos Caracale nie maja problemów z lataniem misjach wiec co naprawiac jak nic nie jest zepsute.
Fort
Wydaje się ze tytuł wprowadza trochę w błąd. Powinien brzmiec: Francja dokupi 1 (slownie: jeden) H225M... To pokazuje że kupują no muszą. W końcu jak 3/4nie działa i jeszcze znienacka rozbił się im działający to nie mieli wyjścia
vvv
ale jak to tak? przeciez moga kupic aw101 w cenie 4x caracali
Marek
Rozwalił się, Caracal, to w jego miejsce kupili drugiego Caracala. Na dodatek to jest śmigłowiec ich produkcji, więc chyba musieliby być pseudoeuropejczykami, żeby kupić coś innego.
Hoze
40 mln euro to akurat równowartość aw101 kupionej przez Polskę. Zważywszy że wyposażenie naszej wersji jest zdecydowanie droższe i są to pierwsze maszyny do których trzeba zbudować zaplecze do dobry wynik. Ale oczywiście lepiej potrolować.
Gnom
Choc rozumiem podtekst, ironię a nawet, ze to pytanie retoryczne, pozwole sobie dopowiedzieć. Francuzi liczą, myślą na wiele lat do przodu - dlatego kupują u siebie. Stąd mają na następne śmigłowce. U nas władza nie wspierała i praktycznie nie wspiera przemysłu, choc czasem daje zastrzyki "na związki". Jak władza nauczy się, że jakikolwiek program w zbrojeniówce trwa co najmniej 5 lat, że wymagania do końca prototypu musza byc zamrożone, że przynajmniej partię próbną trzeba uruchomić i symbolicznie wdrożyć do SZ RP - wtedy będzie można uznać, że zaczyna wspierać Polski przemysł Obronny (jeżeli jeszcze przetrwa). O wspieraniu eksportu działaniami politycznymi i kredytami nie wspomnę. A dla piewców taniości Caracala informacja o cenie jest "bezcenna". Oznacza to, że tylko śmigłowiec H-225M w wersji specjalnej (bez wsparcia, szkolenia i iinych kosztów wdrożenia nowego typu wcześniej ponoszonych we Francji) dla kraju producenta (zawsze sa dodatkowe odliczenia z racji nakładów DGA na rozwój) to blisko 180 mln złotych. Skoro dla nas miało być tylko 16 transportowych, to czy bazowy Caracal był tani?. Czy naprawde AW-101 (drogi śmigłowiec) z wyposazeniem ZOP dla Polski naprawdę jest tak drogi?. A wreszcie dla piewców BlackaHawka - czy jest on tani na tle ceny Caracala? Meksyk płacił za swoje ponad 44 mln USD, czyli praktycznie tyle co za Francja Caracale w wersji specjalnej. Zatem apeluje do wszystkich Szanownego Koleżeństwa dyskutantów - trochę pokory wobec wiedzy o technice i finansach dostepnych zwykłym szarakom, takim jak my (ci co wiedzą naprawdę nawet jesli tu dyskutują nie powiedzą - bo już najdalej od jutra wiedzieć nie bedą miec dostępu).
wczonsniety
Zakup 1 śmigłowca - Wczonsająca to wiadomość...
Davien
A po co wiecej jak tylko uzupełniaja straty.
Vvv
U nas robi się fetę za zakup gołego 1 s-70i
Boczek
Wstrząsająca to ona rzeczywiście jest, skoro nie wykorzystują okazji i nie przechodzą na te jakże rewelacyjne NH90.
tut
I to jest odpowiednia polityka. Może śmigłowiec nie jest najlepszy, może się psuje, może jest drogi. Ale jest francuski i Francuzi będą go używać. Lepiej mieć własne drogie, etc., ale własne.
Davien
Panie tut, ani się nie psuje, ani nie jest drogi i do tego ich własny. I jak widac nie tylko Francuzi ich uzywaja.
Vvv
Jest rewelacyjny, nie psuje się i jest tańszy niż aw101 czy uh-60. Głupia propaganda obecnej ekipy przekłamala cała prawdę o tym śmigłowcu
Boczek
Ani się nie psuje, ani nie jest drogi i widocznie musi należeć do najlepszych skoro nie wykorzystali okazji aby przejść na NH90.
facetoface
Co za ilości zakupionych maszyn raptem w celu uzupełnienia utraconych i znowu ,, ci Polacy,,
Napoleon
Ostro