Siły zbrojne

Fordy Rangery przekazane. Początek końca Honkerów

Fot. Leszek Chemperek/ via Twitter MON
Fot. Leszek Chemperek/ via Twitter MON

Na terenie 2. Regionalnej Bazie Logistycznej w Warszawie, szef MON wziął udział w przekazaniu pierwszej partii nowych samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XLT, które trafią do jednostek wojskowych w całym kraju zastępując jednocześnie pojazdy Honker.

Uroczystość odbyła się rano 15 grudnia. Minister przekazał 100 par kluczyków do samochodów. Poza prezentowaną w czasie uroczystości setką pojazdów przekazanych w tym roku ma być jeszcze 114, co oznacza wypełnienie złożeń na ten rok wraz z opcją i dodatkowymi samochodami, które udało się wziąć w związku ze zmianą platformy z Nissana Navarra na Forda Rangera XLT. Zmiana na nastąpiła na przełomie czerwca i lipca br. w związku z problemami Nissana (m.in. zamknięcie linii produkcyjnej tego samochodu w Barcelonie, co jest wynikiem epidemii COVID19). Dodatkowe 13 samochodów doszło do zamówienia z marca br. na 635 pojazdów (485 plus 150 w opcji), zwiększając je do maksymalnie 648.

„Wojsko Polskie rozrasta się liczebnie, ale żeby stało na straży bezpieczeństwa naszej Ojczyzny musi być wyposażone w nowoczesny sprzęt. Jednym z elementów tego wyposażenia są pojazdy. To kolejny przełom, jeżeli chodzi o sprzęt wykorzystywany przez żołnierzy Wojska Polskiego, który wzmocni zdolności naszego wojska. Jestem o tym przekonany, że będzie dobrze służył bezpieczeństwu Polski - mówił minister Mariusz Błaszczak.
 
Nowy Ford Ranger XLT to samochód osobowo-terenowy przystosowany do potrzeb armii. Jak informuje MON, wóz ten został „skonfigurowany zgodnie ze specyfikacją przygotowaną przez żołnierzy”.

Podczas wizyty w bazie logistycznej minister Mariusz Błaszczak zwrócił uwagę, że proces modernizacji Wojska Polskiego ma charakter trwały. - Staramy się o to i odnosimy tu konkretne rezultaty, żeby żołnierze byli wyposażeni w nowoczesny sprzęt. W sprzęt służący temu, żeby Polska była bezpieczna – zaznaczył minister.
 
Ford Ranger w konfiguracji XLT napędzany jest silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 125 kW/170 KM, który współpracuje z 6-biegową manualną przekładnią. Napęd 4x4 przenoszony jest za pośrednictwem skrzyni redukcyjnej o dwóch przełożeniach sterowanej elektronicznie z możliwością przełączania napędu 2x4/4x4 w podczas jazdy. Poruszanie się samochodem w trudnych warunkach wspomaga system kontroli trakcji oraz elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego w tylnym moście. Wojskowe Rangery otrzymały stalowe felgi o rozmiarze 16” z wkładkami typu run-flat firmy Hutchinson oraz oponami AT BFGoodrich. Pojazdy wyposażone są również w specjalną zabudowę skrzyni ładunkowej typu hardtop z trzema otwieranymi pokrywami, mocowania do transportu np. kolejowego oraz hak holowniczy. Rangerów będą używać wojska zarówno operacyjne, jak i zabezpieczenia.

Biorąc pod uwagę, że w Siłach Zbrojnych RP służy obecnie około 2 tys. Honkerów, wprowadzenie 214 Rangerów do służby w tym roku będzie oznaczało zaspokojenie mniej więcej 10 proc. potrzeb jeżeli chodzi o samochody tej klasy. Po zakończeniu dostaw w 2022 r. potrzeby te będą zaspokojone w około 30 proc.

Reklama
Reklama

Komentarze