Reklama
  • Wiadomości

FA-50GF w komplecie [FOTORELACJA]

28 grudnia 2023 roku w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim odbyła się uroczystość, w czasie której zaprezentowano wszystkie 12 lekkich samolotów wielozadaniowych FA-50GF. Personel techniczny ustawił wszystkie maszyny w równym rzędzie i stały one począwszy od pierwszej, która przybyła do Polski w lipcu 2023 (numer taktyczny 5001) po dwie najnowsze, które przybyły z Republiki Korei w grudniu br. (numery 5011 i 5012).

Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama

Uroczystość była dla nas możliwością nie tylko zobaczenia samolotów na płycie lotniska. Po jej zakończeniu mogliśmy obserwować proces przetaczania samolotów z powrotem do schronohangarów odziedziczonych po stacjonujących do niedawna w bazie MiGach-29. Mieliśmy także okazję obserwować prace odbiorcze przy ostatniej z przekazanych maszyn, a dokładnie początek badań parametrycznych jego silnika odrzutowego.

Reklama
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama
FA-50 holowany z płaszczyzny postojowej do schronohangaru
FA-50 holowany z płaszczyzny postojowej do schronohangaru
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama
FA-50GF
FA-50GF
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama
FA-50GF w schronohangarze
FA-50GF w schronohangarze
Autor. Mirosław Mróz Defence24.pl
Reklama

Samoloty FA-50 przylatywały do Polski na pokładzie transportowego Boeinga 747F po dwie sztuki jednocześnie. Samolot ten kursował do Polski średnio raz w miesiącu przywożąc za każdym razem dwa złożone FA-50GF. Samolot były następnie przewożone do 23. BLT w Mińsku Mazowieckim, a na miejscu montowane i oblatywane. Pierwsze dwa samoloty brały udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego 15 sierpnia 2023 roku, a następnie pokazywano je na Radom Air Show. Tempo dostaw było bardzo wysokie. Przedstawiciele bazy przyznają, że przyjęcie tych maszyn w krótkim czasie było dużym wyzwaniem organizacyjnym.

Mimo to kończą się odbiory ostatniej partii samolotów, a już od lata trwają intensywne szkolenia polskich załóg i personelu technicznego. Termin planowanego osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej nie został oficjalnie podany, lecz wydaje się że zostanie osiągnięty w relatywnie krótkim czasie. Zespół pracujący na FA-50 to głównie doświadczony personel 23. BLT, który wcześniej pracował na zasłużonych myśliwcach MiG-29, ale także specjaliści, którzy pracowali wcześniej na podobnych konstrukcyjnie F-16C/D i nowy personel po szkołach lotniczych.

Reklama
FA-50
FA-50 wprowadzany do schronohangaru
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
Fa-50GF
Holowanie FA-50GF
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
Odbiory FA-50GF
Odbiory FA-50GF (5012). Rozpoczyna się badanie silnika
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
Silnik FA-50
Badanie silnika FA-50GF
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
FA-50
FA-50GF
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama