Reklama

Siły zbrojne

F-16 zbyt drogie dla Bułgarii?

F-16 Block 72/Źródło Lockheed MArtin
F-16 Block 72/Źródło Lockheed MArtin

Minister obrony Bułgarii Krasimir Karakaczanow powiedział w czwartek, że władze powinny starać się o obniżenie ceny zakupu ośmiu myśliwców F-16, które mają stać się fundamentem modernizacji bułgarskich sił powietrznych.

Pod koniec 2018 roku ministerstwa obrony i gospodarki przedstawiły raport o wynikach przetargu na zakup nowych samolotów. Według raportu najbardziej odpowiednia jest oferta koncernu Lockheed Martin na nowe myśliwce F-16 Block 70 Viper. Jak wynikało z późniejszych komentarzy ministra obrony i ekspertów, cena amerykańskiej oferty przewyższa zatwierdzony przez parlament budżet na modernizację lotnictwa wynoszący 1,8 mld lewów (900 mln euro). Prezydent Bułgarii Rumen Radew, generał rezerwy i dawny dowódca sił powietrznych, scharakteryzował wyniki przetargu jako „triumf lobbyzmu”.

Propozycja znajduje się na etapie uzgodnienia i jeszcze nie została przyjęta przez rząd. Raport dwóch ministerstw zawiera propozycję podwyższenia przez parlament budżetu na modernizację lotnictwa, co spowodowało sprzeciw części sił politycznych i opinii publicznej. O ile trzeba będzie podnieść budżet na zakup samolotów nie ogłoszono, lecz zdaniem wielu analityków zaproponowana przez Amerykanów cena jest zbyt wysoka jak na możliwości finansowe Bułgarii. W prasie pojawiły się przykłady znacznie niższych ofert USA dla innych państw. Według ministra obrony władze Bułgarii powinny rozpocząć negocjacje z koncernem Lockheed Martin o obniżce ceny samolotów. Karakaczanow uważa, że w toku negocjacji można będzie dojść do porozumienia. W środę w oświadczeniu amerykański koncern wyraził już gotowość do obniżenia ceny.

Eksperci wojskowi są też niezadowoleni z innego punktu amerykańskiej oferty – terminu dostaw. Pierwszych myśliwców Lockheed Martin nie będzie w stanie dostarczyć w przeciągu dwóch lat. Podstawowy konkurent Amerykanów, szwedzki koncern Saab, tuż przed ogłoszeniem wyników przetargu zaproponował 10 zamiast ośmiu myśliwców za tę samą cenę oraz realizację pierwszych dostaw za półtora roku.

Karakaczanow powiedział, że w sprawie przyszłości lotnictwa wojskowego należy dążyć do konsensusu. Propozycja szwedzka dotyczy samolotów wyposażonych jedynie do pełnienia misji Air Policing, podczas gdy „Bułgaria powinna przygotowywać się na najgorszy wariant – działania bojowe”. Dodatkowe wyposażenie myśliwców JAS 39 C/D Gripen i przekształcenie ich w myśliwce wielozadaniowe podniosłoby ich cenę - uważa minister. Saab odrzucił tę sugestię.

W swojej czwartkowej wypowiedzi minister obrony powiedział, że jeżeli Stany Zjednoczone zamierzają wycofać się z Afganistanu, to „Bułgaria jako ich sojusznik również nie ma co tam robić”. Dodał, że to jest jego osobista opinia. Obecnie Bułgaria ma w Afganistanie 160-osobowy kontyngent.

Źródło:PAP
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (25)

  1. Pavelsky

    Do- Davien. Ty się chłopie skończyłeś, przyparty do muru w kłamstwach w swych utopiony. I tak jak pisze Stalker "......i niech ci się świat wali" Bułgaria- prawdziwa cena F-16 i z czym? Z niczym. Słowacja- F-16 i co? A no nic. Chorwacja? Ano nic. USA obnażone. I teraz paręsłów prawdy. Gripen E/F nie ustępuje z grubsza F-16 w niczym a jest tańszy a pozwolisz naczelny propagandzisto że o offsecie nie wspomnę. I tyle w temacie. THE END

  2. Stalker

    Davien co ty bredzisz chłopie? Gripen E/F ceny dla< Szwajcaria- 112mln< Brazylia- 150mln< I TO NIE ZA GOŁE MASZYNY (wystarczy troszkę chęci by zapoznać się z tematem, co składa się na taką kwotę< w necie jest multum informacji o tych przetargach) I jak ma się do tego te 130 mln za F-16? I z jakim wszystkim? Przestań innym zarzucać kłamstwa. To ty naucz się czytać i skończ kłamać wreszcie. Gripen jest tańszy od F-16 w każdym aspekcie a współpraca z Saab daje znacznie więcej korzyści niż z LM. Na plus dla F-16 działa tylko to że jest zintegrowany ze znacznie większą gamą uzbrojenia co zresztą dziwić nie może.

  3. Davien

    Panie Plush, pisałem o cenie Gripena E a nie Gripena C więc naucz się czytac:) Wisdzisz panie Plusz ale 112mln za gołego Gripena E to troche więcej niz 130mln za F-16 ze wszystkim: Ten twój Gripen E z pakietem przekracza 150mln( Brazylia) więc jak zwykle cos ci nie pomerdało.

  4. Davien

    Panie taki tam, : Stalker porównuje cene za gołego Gripena E z cena za F-16 block 70 z całym pakietem dodatkowym, ot taka mała róznica:) Od F-16V to i Gripen C/D jest drozszy bo koszt modernizacji do tej wersji to 20-40mln( Tajwan z F-16A) F-16V to modernizacja a nie nowa maszyna, ta jest F-16 block 70/72.

  5. Plush79

    Gripen C/D to dobra opcja by zastąpić te złomy i na kieszeń Bułgarską. F-16 wbrew temu co pisali tu pewni osobnicy to maszyna przewyższająca cenowo dużo wersję C/D (tą maszynę akurat przewyższa) a nawet E/F (jest porównywalna) Jak się okazuje F-16 to samolot droższy od Gripena w każdym aspekcie i tu akurat Davien się mylił wciskając wszystkim kit no ale za to mu chyba płacą

  6. Stalker antyTroll

    Mój błąd. Bułgarom Saab oferuje wersje C/D ale nie zmienia to faktu że zakłamujesz rzeczywistość bo Gripen E/F jest tańszy od F-16 w wersji V co widać na przykładzie Słowacji choćby (a nie wspomniałem o czymś takim jak offset patrz< Szwajcaria/Brazylia) więc mr. Davien......? Stukam sobie w klawiaturę i......... niech świat ci się wali

  7. Taki tam jeden

    @Davien Ale w czym się pomylił skoro Gripen E/F jest tańszy od F-16v

  8. Davien

    Panie Stalker, jakbys umiał czytac to byś zauwazył że SAAB mówił o Gripenie C/D no ale jak tylko stukasz w klawisze by gotowce przepisywać.... Dawno tak sie nie osmieszyłes przed wszystkimi:)

  9. Stalker

    P.S. Policzcie sobie ile LM woła za F-16 i F-35 a ile Saab za Gripena E/F. Porównajcie sobie co na taką nie inną cenę się składa. Co do F-35 to podaje (pewien propagandzista) cenę za sam płatowiec. Nie znamy ceny dokładnej ale zakładam że dla nie-uczestników programu cena F-35 (plus pakiecik) oscylować będzie w granicach 180mln (offset ZERO) a dodajcie szkolenia serwisy i koszty eksploatacji które są znacznie wyższe niż F-16 czy Gripena. Obecnie nas nie stać (a nie wiem czy USA obecnie chce je nam sprzedać) ale grono bajarzy jak to w necie bywa obali i te fakty.

  10. Stalker

    I znowu kolejny artykuł który obala kłamliwe wersje mr. Daviena. F-16V jest droższy od Gripena E/F w każdym aspekcie (nie wspominam o możliwym offsecie) Samo podejście LM do Bułgarii jest delikatnie mówiąc "nie hallo" Zresztą daleko nie ma co szukać> Wisła/Homar ale kto bagatemu zabroni:-/

  11. biznesmen

    Cena F16 żart ! pomijając kwestię bułgarską bo poza samolotami potrzebują do ich obsługi masę sprzętu i serwis, ale tej wielkości jednosilnikowy myśliwiec skonstruowany w latach 70tych wyprodukowany w tysiącach sztuk i nie z super drogich materiałów, a obecne wersje bardzo różnią się tylko elektroniką powinien być wiele tańszy na pewno tańszy niż większe maszyny 2 silnikowe, widać LM sztucznie zawyża cenę żeby F35 był konkurencyjny

  12. Dropik

    @Mati. Słowacy dopiero co zamówili 14 sztuk za 1,5 mld z premierem uzbrojenia itd , ale raczej skromnym. I jak cię to ma do twoich 70 mln?

  13. SOWA

    Szanowni forumowicze zapoznajcie się z ceną F16/70 i dopiero komentujecie. Ten samolot kosztuje grubo ponad 120 mln dolarów z wyposażeniem i szkoleniem. Porównywanie najnowszej wersji F16/70 do Gripena C/D nie ma sensu. Ten drugi jest samolotem o znacznie mniejszych możliwościach a wersja Saaba E/F będzie dostępna dopiero za kilka lat. Biorąc pod uwagę, że wszyscy poddostawcy uzbrojenia do tego samolotu wyrażą zgodę na dostawy do kraju docelowego i nie podbije to wartości kontraktu. To jest największą wadą szwedzkiej oferty, a szkoda bo Gripen E/F to maszyna naprawdę dobra. Zakup tego samolotu będzie opłacalny dla Polski tylko w wypadku produkcji licencyjnej co przy naszych możliwościach finansowych i zgłaszanym zapotrzebowaniu (max 64 sztuki) nie wróży sukcesu.

  14. mati

    @ n@ti, można kupić więcej, niż 12 szt. To kwestia tego, ile chcesz dodatków do tych myśliwców. oferowana przez LM cena za nowe F16V to totalny odlot. Słowacja za 14 F16V zapłaciła ok 128 mln usd za szt. Bahrajn za 16 szt. F16 Super V płaci ponad 140 mln usd !!! LM oferował Indonezji w zeszłym roku nowe 48 F16V, cena z dodatkami maks 4.5 mld usd (ok 94 mln usd za szt.). Według info z USA, do 2020 r. cena podstawowej wersji F35A ma spaść do 80 mln usd. Pewnie tylko dla armii USA, ale mimo wszystko, płacenie teraz za nowy F16V ponad 120 mln usd to kosmos. Bułgarii bardziej opłaca się wziąć za darmo kilka używek z amerykańskiej pustyni, lekko zmodernizować za grosze, a za 5 lat zamówić F35, które będą kosztować tyle co teraz oferowane F16.

  15. tozi

    Propozycja - niech wezmą nowe myśliwce F-16 Block 70 Viper, uzbrojenie, dostosowanie infrastruktury i serwis. A szkolenie pilotów u nas, w Dęblinie - są symulatory i M-346 (szkoła trochę zarobi i do kasy MON coś wpadnie) do tego w końcu służą. Tym sposobem zaoszczędzą sporo milionów. Hmmm... a może i my się dokleimy do ich zamówienia, tak z 24 szt. + F-35 z 24 szt. Oczywiście, nie zapominamy o OPL... Narew, Noteć - rakietach, antyrakietach... itd...

  16. wnioski z liczb

    @mati: F-16V to minimalna modernizacja (gorsza od Block 60 czy 70) istniejących wersji F-16, np. Block 52 o radar AESA i to z niepełnym wykorzystaniem jego możliwości (istnieją tylko tryby kompatybilności ze starszymi modelami, bez dodania nowych możliwości). Nie ma tu jakiś nowych systemów WRE czy jakiegoś IRST. W budżecie USA (jest to jawne, każdy może sprawdzić, na nic zaprzeczenia Daviena) na modernizację istniejących F-16 do wersji F-16V przewidziano 3-5 mln (wyższa kwota dla wersji starszych niż Block 50) od sztuki. Dlatego uczciwa cena F-16V powinna wynosić: cena F-16V cena F-16 Block52 - cena radaru F-16 Block52 + cena radaru AESA. Nie wiem ile wynosiła cena starego radaru z Block 52. Ale wiem, że w 2015 Lockheed Martin dostał 308,4 mln kontrakt na instalację 144 radarów AESA w F-16, więc wychodzi to 2,13 mln na 1 F-16 i w żadnym wypadku F-16V nie powinna być droższa o więcej niż 3 mln od Block 52+. W F-16V nic więcej nie ma - wymienia się drogi mechanicznie odchylany radar na nowy, tani, lekki, nieruchomy elektroniczny, zaprojektowany do wpasowania bez przeróbek i zmiany softu. Za nowe oprogramowanie umożliwiające pełniejsze wykorzystanie AESA, LM zażyczył sobie 10-13 mln więcej i amerykańskie siły powietrzne z tego zrezygnowały. Dlatego uczciwa cena za F-16V to cena F-16Block52+ wyższa o 2-3 mln a jak jest drożej to jest to po prostu zdzierstwo ze strony LM i frajerstwo ze strony kupującego.

  17. n@ti

    @mato skąd ta teza, że ,, za 1 mld usd to spokojnie można kupić i 12 szt.''

  18. dim

    Amerykanie mogliby im jakieś nienowe F- nawet sprezentować - w sadzonki przyszłych zysków zawsze trzeba najpierw zainwestować. Następnie napuści się Turcję i ilość i poziom techniczny bułgarskich F-ów będą musiały znacznie wzrosnąć.. A jak to było z gigantycznymi zakupami samolotów przez Greków i Turków ? - przecież najpierw prezentowano, czy prawie prezentowano różnorodną broń jednej i drugiej stronie. A dziś jest to kilkaset samych tylko nowoczesnych samolotów bojowych, stale modernizowanych i bynajmniej nie sprezentowanych. Plus Patrioty, artyleria rakietowa itd. Nie, żeby nie zarabiali na tym także Niemcy, Francuzi, Holendrzy... oczywiście także Rosjanie. W każdym razie (kto nie wie ?) Plany inwazji na Cypr Turcy przekazali do dowództw NATO w Izmirze zawczasu, przy tym razem z planami inwazji na greckie wyspy. Wiemy to, gdyż zostały stamtąd skopiowane przez grecki wywiad, a dodatkowym potwierdzeniem jest amerykański wyrok sądowy na tego agenta. Który zresztą przekazał Grekom tajemnic dot. USA, a wyłącznie materiały tureckie. Rekapituluję: Ależ oczywiście, że agresywna polityka Rosji, wobec Europy Środkowej, jest w takim razie dla Amerykanów korzystna. Nie śmiem stwierdzić - jest nawet ich celem.

  19. mati

    900 mln euro to ok. 1 mld usd. I to ma nie wystarczyć na 8 myśliwców F16V ??? szefostwo LM robi z siebie pośmiewisko. przecież ten myśliwiec kosztuje ok. 70-80 mln usd za szt., pewnie trzeba doliczyć z 10 mln usd na serwis, części, szkolenia, itd., bo dla Bułgarii to zupełnie nowy produkt, ale za 1 mld usd to spokojnie można kupić i 12 szt.

  20. Boryna

    Polacy kupią wszystko nie ważna cena ważne żeby było z USA

  21. Wot

    Te 8 samolotów to na minimum zobowiązań NATO. Na takie 'odczep się'. Nie ma kasy? To bierzcie, nazbierajcie używane w większej ilości te chociaż 2 eskadry po 16 samolotów , aby robiły 'sztuczny tłum'. 8 nawet Raptorów wam nie pomoże. Kraje biedne takie jak właśnie Bułgaria czy inna Rumunia hmm.. Dla nich są takie maszyny jak właśnie Gripen czy inny FA-50 jako nowe choćby na te 2 eskadry. 2 eskadry tu 2 tam i się nazbiera sensowna ilość dla flanki z Czechami i innymi Slowacjami. Albo używki dla takich krajów albo nówki tańszych maszyn a nie z motyką na słońce, lepsze maszyny.. 8 maszyn..

  22. Jacek

    No gdzie ci którzy tak narzekają na mon że się ociąga?

  23. rob ercik

    Przez 15 lat Polska wykorzystywala jedne z najlepszych i najdrozszych samolotow wielozadaniowych do przenoszenia bomb konwencjonalnych i do strzelania z dzialka pokladowego ... dopiero zakup nowych raket troche potrawil ten tragiczny wynik. Z offsetu praktycznie nic nie wyszlo, wiec Gripen n'est doskonalym rozwiazaniem

  24. miik

    Jak Bułgaria zapłaci mniej to my w przyszłości więcej, bo musimy to wyrównać. Znowu będziemy dojną krową.

  25. ???

    Negocjacje jak z maszego podwórka. Weźmiemy całych 8 sztuk ale za cenę jakbyśmy kupili 80

Reklama