Przemysł Zbrojeniowy
Eurosatory 2018: Modułowy CV90 z rozszerzoną rzeczywistością
BAE Systems prezentuje najnowszy wariant swojego flagowego pojazdu opancerzonego, czyli CV90 MK IV z modułową wieżą i zintegrowanym systemem wymiany danych iFighting® wykorzystującym rozszerzoną rzeczywistość (ang. Augmented Reality). Nowy CV90 zyskał również na mobilności i poziomie ochrony. Pojazd w tej konfiguracji jest m. in. jedną z propozycji następcy BVP-2 w siłach zbrojnych Czech.
Podczas wystawy 2018 Eurosatory zaprezentowano CV90 w wersji bojowego wozu piechoty dostosowanego do różnych zadań. Najbardziej widoczną zmianą zastosowaną w piątej generacji tego pojazdu oznaczonej Mk IV jest modułowy system wieżowy którego podstawowe uzbrojenie stanowi armata automatyczna. Może to być broń kalibru od 35 do 50 mm. Pojazd można uzbroić również w znacznie silniejsze opcje wśród których znajduje się również 120 mm moździerz automatyczny Mjölner czy nawet 120 mm działo.
Jednak w wersji BWP uzbrojenie podstawowe to zwykle armata automatyczna. Uzupełnienie stanowią opcjonalne moduły boczne wieży. W lewym zaprezentowano warianty karabinu maszynowego 7,62 mm lub 40 mm granatnika automatycznego. Znacznie ciekawszy jest moduł prawy w którym mogą się znaleźć 2 kierowane pociski rakietowe, takie jak np. Spike czy MMP, ale zamiast nich można umieścić zasobnik z bezzałogowcami rozpoznawczymi lub uderzeniowymi. Dwa lata temu w Paryżu prezentowano w tej roli mikro-śmigłowce rozpoznawcze Black Hornet, które mogą w czasie rzeczywistym zasilać w informacje systemy pokładowe CV90. Możliwe jest również zastosowanie maszyn innego typu lub w wersji bardziej ofensywnej, amunicji krążącej.
Wykorzystanie takich rozwiązań jak pokładowe drony ułatwia system pokładowy iFighting®, który został zaprojektowany przez BAE Systems, aby zoptymalizować możliwości pojazdu i załogi dzięki poprawie wymiany informacji. W systemie stosowane są rozwiązania takie jak rozszerzona rzeczywistość i ekrany wielofunkcyjne. iFighting scala dane z różnych systemów w pojeździe, aby wyselekcjonować i nadać priorytet najbardziej krytycznym informacjom dzięki zastosowaniu np. sztucznej inteligencji. Umożliwia to załodze szybsze i bardziej skuteczne podejmowanie decyzji.
Zamontowanie dodatkowych wskaźników i paneli w wozie bojowym może rozpraszać załogę, działającą w już skomplikowanym środowisku bojowym. Kluczem było znalezienie sposobu na polepszenie świadomości sytuacyjnej i skuteczności bojowej bez zwiększania wysiłku poznawczego załogi. Prezentując dziś nową technologię wierzymy, że dzięki iFighting® osiągnęliśmy ten cel.
Zmiany nie obejmują jedynie uzbrojenia i systemów elektronicznych. Aby zwiększyć mobilność zastosowano nowy silnik Scania DP o mocy 1000 KM i skrzynię biegów Caterpillar X300 oraz nowe zawieszenie. Wykorzystując sterowane elektronicznie systemy hydraulicznej amortyzacji i regulacji napięcia gąsienic dostosowuje ono się dynamicznie do rodzaju nawierzchni. Dzięki temu obniżono poziom drgań i zwiększono manewrowość, mimo podniesienia masy całkowitej pojazdu z 35 do 37 ton.
Podobnie jak w starszych modelach CV90 Mk IV może mieć skalowalny poziom opancerzenia oraz korzystać z aktywnych układów ochrony, takich jak Iron Fist firmy IMI wdrażany już na holenderskich CV9035NL. CV90 walczy obecnie o kontrakt na ponad 200 maszyn dla Republiki Czeskiej, między innymi poprzez zaangażowanie tamtejszego przemysłu w łańcuch dostaw. W ostatnich dniach ogłoszono m. in. iż czeska firma AM-CME dostarczy elementy do moździerzy Mjölner kalibru 120 mm które dostarczone zostaną szwedzkim siłom zbrojnym. Cały kontrakt na te systemy artyleryjskie, podpisany pod koniec 2016 roku, o wartości 86 mln dolarów ma na celu wprowadzenie do służby moździerzy automatycznych wykorzystujących podwozie wozów CV90Mk0.
wic
Skopiowali Pl-01 , szczególnie podwozie.
Opty
W tym problem że w PL-01 było pożyczone zapewne jedynie do celów wystawowych podwozie z ...CV90.
say69mat
Problem polega na rozumieniu koncepcji budowania potencjału przemysłu zbrojeniowego. W Polsce w efekcie prac prowadzonych nad koncepcją BWP, w efekcie budujemy potencjał przemysłu. Z kolei Czesi budując potencjał będą posiadać nowoczesny pojazd bojowy. Mając w pamięci zabiegi BAE Systems o ulokowanie w polskich zakładach zbrojeniowych centrum produkcji CV90. Wychodzi na to, że konsekwentnie pretendujemy do tytułu - big looser - w kategorii business enterprises.
xiom
Przyznaj, że nie masz zbyt dobrego pojęcia, o czym mówisz, bo potrafisz w jednej wypowiedzi sobie zaprzeczyć. Klasyczne \"nie wiem, ale się wypowiem\", również po angielsku.
sarkafarka
jedna z krawędzi wyrzutni pocisków kierowanych wygląda jakby ją szczury pogryzły. czyżby też z kartonu?
vvv\'
Na dodatek jeszcze pudła na pręcikach zbrojeniowych fi8.
Stg44
Różnica między nami a resztą NATO jest taka ,że jak u nich coś jest z kartonu to za kilka miesięcy będzie z najwyższej jakości stali, tytanu, zubożonego uranu i włókna węglowego :)
MAŁE CIA
Po moderkach Lynx-a z 2016 na Lynx-a z 2018 to wyszło tak z 2 lata z czego zrobione nie wiem nie pozwolili popukać. :)
Marek1
I pomyśleć, ze w sumie niewiele brakowało, a WP miałoby już obecnie zapewne ze 300-400 takich CV90 z 40 mm armata Bofors z programowalna amunicją i ppk. Na całe \"szczęście\" ten pomysł w porę został skutecznie storpedowany przez czujnych polityków obecnej opozycji, którzy dostrzegli groźbę wzmocnienia potencjału WP i \"patriotycznie\" zakręcili kurek z kasą. Całe \"szczęście\", ze obecna, jedynie słuszna\" władza również robi wszystko, aby technologiczny skansen o nazwie WP trwał nadal w niezmienionym stanie.
KAR
Andersa upierniczono koncertowo...
b72
Mamy HSW, BL strategicznego partnera z doswiadczeniem RM, pewnie w tym roku bedzie gotowy prototyp bez docelowej wiezy. Zobaczymy, moze sie okazac, ze wstydu nie bedzie.
vvv
borsuk ma bardzo slabe opancerezenie i maly limit masowy poniewaz musi plywac. dodatkowo z racji wymodu plywania jego gabaryty sa dosc znacznie co powoduje ze jezeli chcesz go dopancerzyc to masz wieksza powierzchnie do ochrony czyli wiecej stali - a to prowadzi do wiekszej masy w celu zwiekszenia odpornosci. dodajmy do tego maly limit masowy i mamy samo zapetlajacy sie problem nie do przejscia. umpg niestety odstaje od czolowki swiatowej pod kazdym wzgledem
TomaszBąk
I to jest wóz, który powinien zastąpić leciwe bwp-1. Borsuk nie dorównuje pod żadnym punktem - chyba pływalnością:) Dodać naszą rodzima wieżę (jeżeli zostanie w końcu dopracowana) i budować na licencji
QDark
Fajnie, że zna Pan wszystkie parametry obu maszyn. Zwłaszcza te, które zostaną zastąpione na wczesnym prototypie. Podzieliłby Pan się tą widzą, to wszyscy zmienimy zdanie.
sylwester
CV90 walczy obecnie o kontrakt na ponad 200 maszyn dla Republiki Czeskiej, między innymi poprzez zaangażowanie tamtejszego przemysłu w łańcuch dostaw. właśnie kupują pod warunkiem że będą mogli wyprodukować i zamontować swoje podzespoły i to jest kierunek nad którym powinna też pomyśleć Polska , co prawda do samolotów czy helikopterów nic nie zrobimy ale dla czołgów bojowych wozów piechoty jak najbardziej w razie zakupu za granicą powinny być część klocków z Polski
Gts
Kazdy z oferentow jak GDLS, BAE czy Rheinmetall sa gotowi do takiej wspolpracy. My powinnismy zrobic to samo a nie orobowqc samemu na nowo odkrywac ameryke w konserwach bedzie to trwalo latami. Zanim uda nam sie wdrozyc choc jeden pojazd inni beda juz dawno jezdzic po poloigonach calymi zgrupowaniami. Oczywistym jest ze taka wspolpraca moglaby byc bardziej owocna dla PGZ niz sciema obliczona na uzyskanie dotacji jakim sa nasze rodzime projekty panstwowej zbrojeniowki.
ryba
głupim było by zabijac własne projektyi sponsorowac czyjes.Moze i jeszcze niewydolny przemycł ale idzie w dobrym kierunku.
b72
Gdyby armia czeska chciala pozyskac taka ilosc bwp jak polska to tez by klepali sami przy wspolpracy z jakas firma zewnetrzna ( podwozie ) . Czechy planuja 200 do 220 pojazdow majacych zastapic T72CZ i bwp2 czyli ekwiwalent 2 brygad, my mamy nieco wieksze potrzeby.
vvv
front to max stanag 6 :) nowy lynx wyglada znacznie lepiej