Reklama

Europejska droga bazą dla F-35 [FOTO]

F-35, DOL, Finlandia, NATO,
F-35 podczas ćwiczeń DOL w Finlandii
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT

Myśliwce F-35 należące do holenderskich sił powietrznych wzięły udział w ćwiczeniach z wykorzystania drogowego odcinka lotniskowego w Finlandii.

Ćwiczenie z wykorzystania drogowych odcinków lotniskowych, w formule „touch and go”, było elementem szerszego szkolenia sił powietrznych Finlandii pod kryptonimem „Baana”. W jego ramach, obok działań w formule narodowej z fińskimi myśliwcami F/A-18C/D Hornet, sprawdzono także możliwość operowania z drogowego odcinka lotniskowego myśliwców F-35A, należących do sił zbrojnych Holandii.

F-35, DOL, Finlandia, NATO,
F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych podczas ćwiczeń DOL w Finlandii
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT
F-35, DOL, Finlandia, NATO,  Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych podczas ćwiczeń DOL w Finlandii
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT
F-35, DOL, Finlandia, NATO, Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
Ćwiczenia DOL w Finlandii
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT

To element działań w ramach tzw. Agile Combat Employment (ACE), czyli doktryny elastycznego zastosowania sił powietrznych krajów NATO w oddaleniu od stałych baz.

Reklama

W ramach tej samej koncepcji w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu pojawiły się niedawno duńskie myśliwce F-16, a ich gotowość odtwarzano z ograniczoną obsługą naziemną.

F-35, DOL, Finlandia, NATO,  Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych, DOL Finlandia
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT
F-35, DOL, Finlandia, NATO,  Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych, Finlandia
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT
F-35, DOL, Finlandia, NATO, Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
Holenderski F-35 podczas ćwiczeń w Finlandii
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT

Co prawda nie było to pierwsze ćwiczenie F-35A na drogowym odcinku lotniskowym, bo wcześniej podobne ćwiczenia w Finlandii i to z pełnym lądowaniem odbywały norweskie samoloty tego typu. Te dysponują, podobnie jak polskie, spadochronem hamującym.

Reklama

Dla Finlandii warunkiem zakupu F-35A, sfinalizowanego jeszcze w 2022 roku, było zademonstrowanie zdolności wykorzystania drogowych odcinków lotniskowych. Ćwiczenia z udziałem holenderskich myśliwców to jednak kolejny element rozwoju zdolności w tym zakresie. Dotyczy bowiem państwa, które jeszcze niedawno nie planowało takich operacji. To zresztą symboliczne, bo w czasach Zimnej Wojny operacje z niemieckich autostrad ćwiczyły holenderskie F-16A/B, które dziś zastąpiły F-35. A dziś ex-holenderskie F-16AM/BM bronią nieba nad Ukrainą. W Finlandii natomiast odbędzie się niebawem ćwiczenie Altantic Trident, łączące siły powietrzne trzech najbardziej zaawansowanych pod względem zdolności lotnictwa krajów NATO: USA, Wielkiej Brytanii i Francji. Choć to ćwiczenie ma charakter cykliczny, pierwszy raz odbywa się w Finlandii.

F-35, DOL, Finlandia, NATO, Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT
F-35, DOL, Finlandia, NATO, Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne
F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych, podczas ćwiczeń DOL w Finlandii
Autor. kpt. Paweł Krzeszkiewicz 31 BLT

Fotografie: kpt. Paweł Krzeszkiewicz z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Czytaj też

WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Seb66

    Absolutnym wymogiem przy budowie w Polsce tras szybkiego ruchu powinno być budowanie co kilkadziesiąt km DOL'a . Jak Polska długa i szeroka, to min Infrastruktury , MON i przede wszystkim Rząd, powinny z góry WYMUSZAĆ takie STRATEGICZNE planowanie. Przypomnę tylko że w Polsce bez problemu akceptowano projekty tras , w których np koszt samych tylko ekranów dochodził wg kosztorysu do....10% wartosci 1km trasy! Skoro koszt dla rzadu nie był NIGDY problemem, to za takie pieniądze absolutnie nakeżało wymagać budowy takich 3-3,5 km PROSTYCH odcinków tych tras!

    1. Boczek

      Seb66, 14 czerwiec (09:41) ### Przy następnej podróży przyjrzyj się bliżej polskim autostradom i drogom szybkiego ruchu z uwzględnieniem dróg serwisowych - a potem to samo na zachodzie. (zobaczysz tez jak wiele 2 pasmowych jest już w fazie budowy przegotowanych pod budowę trzeciego pasa.. Ten koszt ekranów to max 1%. 10% to kiedy robisz to po wybudowaniu drogi., przy czym najwyższym kosztem są wtedy straty dla gospodarki wynikające z utrudnień w ruchu.

    2. Seb66

      Panie Boczek. Swego czasu dobrałem się do kosztorysu takiej trasy i w przypadku dobudowywania ekranów to nie było 10% tylko nawet 14%. Może i są trasy gdzie koszt ekranu to było 1% ale NIE TO jest przecież tematem mojego posta. Istotny jest SYSTEMOWY BRAK zrozumienia POTRZEBY posiadania DOL. A w Skadynawii to NORMA. O tym BRAKU pan pisz, a nie ekranach! Mam gdzieś ekrany , gdy brak poszechnych DOL'i!!

Reklama