Siły zbrojne
Estonia dołącza do fińsko-łotewskiego programu KTO 6x6
Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Estonii, państwo to oficjalnie przystąpiło do rozpoczętego przez Finlandię i Łotwę programu opracowania nowego kołowego wozu bojowego na potrzeby pododdziałów piechoty zmotoryzowanej. Powstanie on na podstawie kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6, który jest rozwijany od kilku lat przez fińską spółkę Patria Oyj.
Sekretarz generalny estońskiego resortu obrony Kristjan Prikk podpisał umowę z fińskimi i łotewskimi władzami zakładające wspólne porozumienie techniczne, które dołącza Estonię jako trzeciego partnera w programie nowego KTO 6x6. Tym samym wskazano docelową konstrukcję, która trafi na uzbrojenie estońskich wojsk lądowych.
Czytaj też: Powietrznodesantowy dron lądowy?
Biorąc pod uwagę projekt, w który zaangażowanych jest kilka stron, musimy pamiętać, że naszym głównym celem jest opracowanie platformy spełniającej wymagania estońskich sił zbrojnych w korzystnej cenie. W tym projekcie widzimy duży potencjał, zwłaszcza że jesteśmy zaangażowani już w fazie rozwoju, co jest najlepszym sposobem na zapewnienie, że w końcu będziemy mieli sprzęt, który zaspokoi nasze potrzeby
Czytaj też: Wspólne zakupy Łotwy, Estonii i Finlandii
Wstępne zapowiedzi sugerują, że estoński resort obrony planuje pozyskać do 300 nowych kołowych transporterów opancerzonych na potrzeby estońskiej armii. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych 10 lat. W grudniu 2019 roku ministrowie obrony Estonii, Finlandii i Łotwy podpisali porozumienie, zgodnie z którym państwa te będą w przyszłości wspólnie kupowały wozy bojowe. Tym samym, głównym beneficjentem zawartych w ramach tego porozumienia kontraktów miała być fińska spółka Patria Oyj. Decyzja ta spotkała się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem estońskiego przemysłu zbrojeniowego, którego spółki chcą w większym stopniu partycypować w tym, wartym do kilkuset milionów euro, programie zakupowym.
Czytaj też: Estoński Milrem zbuduje transporter opancerzony
Zdaniem estońskich firm istniały dwa korzystne dla całego państwa warianty pozyskania nowych KTO. Jednym z nich było pozyskanie licencji od fińskiej Partii, na rozpoczęcie licencyjnego montażu wybranego modelu pojazdu, z szerokiej oferty tej spółki i wdrożenie lokalnych modyfikacji w celu dostosowania ich do potrzeb estońskiej armii. Drugim było zaprojektowanie i zbudowanie przez lokalne konsorcjum nowego estońskiego KTO, które spełniałby wszystkie założenia i wymagania rodzimego gestora. Oficjalne dołączenie Estonii do rozpoczęto przez Łotwę i Finlandię już programu opracowania nowego KTO 6×6, oznacza ostateczny upadek obu tych pomysłów, jednak nadal możliwy jest szerszy udziału estońskiego przemysłu zbrojeniowego w tym międzynarodowym programie.
Czytaj też: Eurosatory 2018: Nowa Patria w układzie 6x6
Patria 6×6 to najnowsza konstrukcja fińskiej spółki Patria Oyj, która jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układu jezdnego i innych kluczowych elementów). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu i kosztów powstania oraz produkcji tych wozów.
Obecnie na uzbrojeniu estońskich wojsk lądowych znajduje się 56 egzemplarzy (z 60 dostarczonych) ex-fińskich kołowych transporterów opancerzonych Patria Pasi XA-180 (w zmodernizowanej wersji XA-180EST) i 80 egzemplarzy (z 81 dostarczonych ex-niderlandzkich) kołowych transporterów opancerzonych Patria Pasi XA-188. Wozy te mają zostać wycofane na początku kolejnej dekady.
KAZIO
Kuluary brzęczą. ..że inspiracją nowego KTO Finów i Bałtów był ponadczasowy polski SKOT zaniechany zaniechaniem
Nico
Kto Skot opracowano we współpracy polsko-czechosłowackiej.
say69mat
Smutne, nikt nie chce .... Bobra.
KAR
Po co mają z naszym licencyjnym ROSOMAKIEM narabiać, jak mogą z oryginałem.
narabiator 6x6
Nooo, bo nie wiedzą że nasz nie ma 6 kół.
Marek
Otóż też ma. Był na MSPO 2019. Tyle, że w nim też maczała paluchy Patria, więc wolą iść do źródła, bo estoński przemysł może na tym zyskać. Ta nowa wersja Rosomaka 6x6 to bardzo ciekawy i stosunkowo niedrogi pojazd. W wersji bez dopancerzenia, czyli STANAG 2 pływa lepiej niż Rosomak 8x8. Pływałby też z ZSSW-30. Byłby fajny pojazd dla zwiadowców. Można go dopancerzyć do czwórki. A w ogóle, żeby było o czym gadać, najpierw musielibyśmy je mieć w wojsku u siebie.
KAR
Generalnie chodzi o licencjodawcę - firmę Patria.
Andrettoni
Kupujemy od USA, bo to nasz sojusznik. Dlaczego "nasi sojusznicy" nie kupują u nas? Państwa bałtyckie bez Polski nie mają szans na obronę - może warto im to zasugerować? W polityce nie ma sentymentów - są tylko interesy.
Przytomny
Taka, a Polska to potęga wojskowa jest. Zmiłuj się.
Marek
U nas jest już podobny sprzęt. Powstał przy udziale Patrii. Poszli do Finów, bo oni mają już gotowca a Estonia może ugrać coś dla swojego przemysłu. Ich przemysł chciał zresztą sam zrobić taki pojazd. Jak widać, nie przeszło.
Koba
Ale oni chcą 6 kół a Rosomak ma 8...
Śliwka Estonka
Na pas taktyczny Nerwy to tylko haubice 155mm
Polarny Miś
Gdyby finowie produkowali haubice 155 To bylby komplet