Siły zbrojne
Dwie nowe C-295M już w Krakowie
Dwa nowe samoloty transportowe C-295M wylądowały w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie 6 października 2012 roku. Tym samym rozpoczęły służbę w naszych Siłach Powietrznych.
Maszyny o numerach bocznych 023 i 024 pochodzą z partii pięciu zamówionych umową zawartą przez Inspektorat Uzbrojenia z firmą Airbus Military 29 czerwca 2012 roku. Nowe samoloty dołączą do 11 maszyn tego typu użytkowanych od 15 sierpnia 2003 roku. Są wykonane w standardzie wyposażenia PO02, tak jak cztery ostatnio dostarczone C-295M.
Przed przylotem do kraju, komisja złożoną z żołnierzy 8.BLTr oraz Inspektoratu Uzbrojenia sprawdziła w Sewilli samoloty pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzona inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz wykonane obloty samolotów, wykazały pełną sprawność techniczną obu transportowców. I to było podstawą decyzji o ich przebazowaniu do Krakowa.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu nowych samolotów do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, rozpocznie się normalna eksploatacja obu maszyn w 8.BLTr. Samoloty otrzymały nowy „łaciaty” kamuflaż. Mają też już naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Kolejne trzy samoloty trafią do bazy w 2013 roku. Terminowa realizacja umowy zwiększy potencjał transportowy Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się użytkownikiem największej liczby samolotów C-295M na świecie.
Umowa na dostawę 5 samolotów C-295M
29 czerwca 2012 roku została podpisana umowa, której przedmiotem jest dostawa 5 sztuk samolotów transportowych C-295M wraz z dokumentacją techniczną, wyposażeniem 1:1 oraz pakietem logistycznym, o wartości około 870 milionów złotych.
Podpisanie umowy poprzedzone było negocjacjami z Airbus Military, które prowadziła komisja składająca się z przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia, Sił Powietrznych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz 149 Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego. Kontrakt obejmuje pakiet logistyczny, stanowiący około 20 procent wartości umowy. Zapewni on wsparcie eksploatacji pięciu dodatkowych C-295M.
Samolot C-295M
Pierwszy prototyp samolotu C-295M wystartował 28 listopada 1997 roku.
CASA C-295M jest typowym wojskowym samolotem transportowym z tylną rampą ładunkową, zbudowanym w układzie górnopłata. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieść ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. W szczególnych sytuacjach masę startową samolotu można zwiększyć do 23,2 ton.
Samoloty kompletowane w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych między innymi w filii Airbus Military – EADS PZL Warszawa Okęcie - wyposażone są w najnowocześniejsze systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie wabików. Maksymalny pułap: ok. 9000 m. Maksymalna prędkość: 480 km/h. Maksymalny zasięg przy ładunku 4000 kg: 4970 km.
Siły Powietrzne RP