- Wiadomości
Dwa bojowe wcielenia Hiluxa od PHO
Podczas MSPO w Kielcach na stoisku PHO duże zainteresowanie wzbudziły lekkie opancerzone pojazdy terenowe, które mogą niebawem trafić na wyposażenie Wojska Polskiego. Jednym z nich jest kandydat na następcę wysłużonego Honkera w wersji specjalnej, noszącej nazwę „Łomot”. Drugi to Lekki Pojazd Uderzeniowy LPU-1 „Wirus”. Co ciekawe, obie konstrukcje wykorzystują podzespoły popularnego samochodu terenowego Toyota Hilux.
LPU-1 Wirus był już prezentowany na zeszłorocznym MSPO. To lekka maszyna klasy LSV (Light Strike Vehicle) przeznaczona dla oddziałów specjalnych, aeromobilnych oraz formacji spadochronowych. Priorytetem przy jego konstrukcji była więc niewielka masa, wysoka mobilność i udźwig.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań uzyskano pojazd o masie własnej 1700 kg i udźwigu maksymalnym 1,3 tony. Przy tym może się on poruszać z prędkością do 140 km/h a maksymalny zasięg po drodze to 1200 km.
Wirus posiada ochronę na poziomie 1 zgodnie ze standardem STANAG 4569, czyli chroni przed ogniem broni ręcznej. Uzbrojenie może być instalowane na 3 stanowiskach (przednim, górnym z obrotnicą i tylnym). Może ono obejmować szeroką gamę karabinów maszynowych od kalibru 5,56 mm do 12,7 mm i granatnik automatyczny 40 mm. Maszyna posiada też możliwość przewożenia moździerza kalibru 60 mm i wyrzutni MANPADS GROM.
Wirus wykorzystuje wiele podzespołów popularnego samochodu terenowego Toyota Hilux, dzięki czemu łatwo i tanio można pozyskać części zamienne, niemal w każdym zakątku świata. Dążenie do ograniczenia masy pojazdu wymogło jednak zastosowanie np. innej, lżejszej ramy.
W znacznie większym stopniu komponenty Toyoty Hilux wykorzystuje pojazd terenowy „Łomot”, należący do rodziny pojazdów wielozadaniowych oferowanych przez PHO w postępowaniu o kryptonimie Mustang. Dotyczy ono dostawy około 1600 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności dla Wojska Polskiego. Mają one zastąpić eksploatowane obecnie pojazdy Honker.
Podczas MSPO prezentowano najsilniej uzbrojony wariant bazującego na samochodzie Hilux pojazdu „Łomot”, dedykowany jednostkom specjalnym i wyposażony w trzy stanowska uzbrojenia. Pancerz kompozytowy zapewnia mu ochronę na poziomie 1 wg. STANAG 4569, lecz możliwe jest jego dopancerzenie.
Modułowa budowa zapewnia możliwość adaptacji do różnych zadań, a wykorzystanie cywilnych komponentów znacznie ułatwia eksploatację i obniża jej koszty. Pojazd posiada obecnie konfigurację specjalną, osobową i towarowa, jednak modułowa budowa pozwala łatwo stworzyć inne warianty, np. do zabudowany specjalistycznych systemów lub innego wyposażenia.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]