Reklama
  • Wiadomości

Dwa bojowe wcielenia Hiluxa od PHO

Podczas MSPO w Kielcach na stoisku PHO duże zainteresowanie wzbudziły lekkie opancerzone pojazdy terenowe, które mogą niebawem trafić na wyposażenie Wojska Polskiego. Jednym z nich jest kandydat na następcę wysłużonego Honkera w wersji specjalnej, noszącej nazwę „Łomot”. Drugi to Lekki Pojazd Uderzeniowy LPU-1 „Wirus”. Co ciekawe, obie konstrukcje wykorzystują podzespoły popularnego samochodu terenowego Toyota Hilux.

  • Boczne stanowisko strzeleckie samochodu Łomot. - fot. J. Sabak/D24
    Boczne stanowisko strzeleckie samochodu Łomot. - fot. J. Sabak/D24
  • Łomot - fot. J.Sabak/D24
    Łomot - fot. J.Sabak/D24
  • LPU-1 Wirus . W głębi widać pojazd Łomot. - fot. J.Sabak/D24
    LPU-1 Wirus . W głębi widać pojazd Łomot. - fot. J.Sabak/D24
  • LPU -1 Wirus - fot. J,Sabak/D24
    LPU -1 Wirus - fot. J,Sabak/D24
  • Kabina Wirusa - fot. J.Sabak/D24
    Kabina Wirusa - fot. J.Sabak/D24
  • Łomot - fot. J.Sabak/D24
    Łomot - fot. J.Sabak/D24

LPU-1 Wirus był już prezentowany na zeszłorocznym MSPO. To lekka maszyna klasy LSV (Light Strike Vehicle) przeznaczona dla oddziałów specjalnych, aeromobilnych oraz formacji spadochronowych. Priorytetem przy jego konstrukcji była więc niewielka masa, wysoka mobilność i udźwig.

Kabina Wirusa - fot. J.Sabak/D24

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań uzyskano pojazd o masie własnej 1700 kg i udźwigu maksymalnym 1,3 tony. Przy tym może się on poruszać z prędkością do 140 km/h a maksymalny zasięg po drodze to 1200 km.

Wirus posiada ochronę na poziomie 1 zgodnie ze standardem STANAG 4569, czyli chroni przed ogniem broni ręcznej. Uzbrojenie może być instalowane na 3 stanowiskach (przednim, górnym z obrotnicą i tylnym). Może ono obejmować szeroką gamę karabinów maszynowych od kalibru 5,56 mm do 12,7 mm i granatnik automatyczny 40 mm. Maszyna posiada też możliwość przewożenia moździerza kalibru 60 mm i wyrzutni MANPADS GROM.

LPU -1 Wirus - fot. J,Sabak/D24

Wirus wykorzystuje wiele podzespołów popularnego samochodu terenowego Toyota Hilux, dzięki czemu łatwo i tanio można pozyskać części zamienne, niemal w każdym zakątku świata. Dążenie do ograniczenia masy pojazdu wymogło jednak zastosowanie np. innej, lżejszej ramy.

Łomot - fot. J.Sabak/D24

 

W znacznie większym stopniu komponenty Toyoty Hilux wykorzystuje pojazd terenowy „Łomot”, należący do rodziny pojazdów wielozadaniowych oferowanych przez PHO w postępowaniu o kryptonimie Mustang. Dotyczy ono dostawy około 1600 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności dla Wojska Polskiego. Mają one zastąpić eksploatowane obecnie pojazdy Honker.

Tylne stanowisko strzelca pojazdu Łomot - fot. J.Sabak/D24

Podczas MSPO prezentowano najsilniej uzbrojony wariant bazującego na samochodzie Hilux pojazdu „Łomot”, dedykowany jednostkom specjalnym i wyposażony w trzy stanowska uzbrojenia. Pancerz kompozytowy zapewnia mu ochronę na poziomie 1 wg. STANAG 4569, lecz możliwe jest jego dopancerzenie.

Boczne stanowisko strzeleckie samochodu Łomot. - fot. J. Sabak/D24

 Modułowa budowa zapewnia możliwość adaptacji do różnych zadań, a wykorzystanie cywilnych komponentów znacznie ułatwia eksploatację i obniża jej koszty. Pojazd posiada obecnie konfigurację specjalną, osobową i towarowa, jednak modułowa budowa pozwala łatwo stworzyć inne warianty, np. do zabudowany specjalistycznych systemów lub innego wyposażenia. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama