Reklama
Reklama
  • WIADOMOŚCI

Dania kupuje niemieckie mosty na czeskich ciężarówkach

Duńska Agencja Zakupów Obronnych i Logistyki (FMI) zleciła niemieckiej spółce KNDS Deutschland dostawę 3 mostów towarzyszących Leguan. Pojazdy będą bazowały na czeskich samochodach ciężarowych Tatra Phoenix.

Most samobieżny Leguan posadowiony na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Phoenix 10x10.
Most samobieżny Leguan posadowiony na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Phoenix 10x10.
Autor. KNDS Deutschland

Ogłoszony 9 grudnia kontrakt opiewa na 33 mln euro. Umowa dotyczy dostarczenia w nieokreślonym terminie 3 mostów towarzyszących Leguan na bazie czeskiego samochodu ciężarowego Tatra Phoenix 10x10 z opancerzoną kabiną. Za dostawę nośnika będzie odpowiedzialna firma Tatra Defence Vehicle. W ramach kontraktu pozyskiwany jest także pakiet szkoleniowy i logistyczny. Umowa zawiera prawo opcji na zakup 3 kolejnych mostów Leguan oraz sprzętu szkoleniowego za sumę 25 mln euro.

Reklama

Oferta nie tylko dla Danii

Decyzja co do ewentualnego wykorzystania wspomnianej opcji jest spodziewana w przyszłym roku. Co ciekawe, kontrakt przewiduje możliwość włączenia się w zamówienie innych krajów nordyckich. Wszystkie obecnie wykorzystują tego typu konstrukcje, ale głównie na bazie Leoparda 2 (poza Finami, którzy posiadają mosty towarzyszące na podwoziach ciężarówek Sisu E15TP-L). Siły Zbrojne Danii (duń. Forsvaret) już korzystają z mostów Leguan w liczbie 7 nośników (na bazie Leoparda 2) oraz 6 przęseł mostowych. Zakup tego sprzętu pozwolił na zastąpienie części lub wszystkich wcześniej stosowanych mostów Biber.

Duński most szturmowy Leguan 2 na podwoziu czołgu Leopard 2.
Duński most szturmowy Leguan 2 na podwoziu czołgu Leopard 2.
Autor. Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Leguan (Legwan) to samobieżny nożycowy most szturmowy opracowany przez niemiecki koncern zbrojeniowy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) jako następca mostów samobieżnych Biber bazujących na podwoziu czołgu Leopard 1. Biber zazwyczaj trafia na podwozie czołgu Leopard 2, jednak istnieje możliwość jego integracji z innymi platformami, jak samochody ciężarowe MAN, Sisu lub Tatra, czołgi podstawowe M1 Abrams, PT-91 Twardy czy Leopard 1, a nawet na starsze pojazdy takie jak czołgi M47 i M48 Patton. Leguan składa się z dwóch przęseł. To umożliwia ułożenie dwóch mostów o długości 14 m bądź jednego o długości 26 m. Według danych producenta przygotowanie przeprawy zajmuje mniej więcej pięć minut.

Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton. W praktyce oznacza to zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów 3. generacji, jak Leopard 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia czy Challenger 2. W wyjątkowych przypadkach Leguany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych wozów.

Most samobieżny Leguan posadowiony na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Phoenix 10x10.
Most samobieżny Leguan posadowiony na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Phoenix 10x10.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama