Reklama

Siły zbrojne

Czterech chętnych na mosty dla Leopardów

Fot. archiwum 12 BZ
Fot. archiwum 12 BZ

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że do postępowania na dostawę partii mostów samobieżnych na podwoziu kołowym typu MS-20 Daglezja zgłosiły się cztery podmioty. Mosty tego typu są jedynymi w Wojsku Polskim, zdolnymi do wsparcia czołgów Leopard 2PL/2A5.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl Wydział Prasowy CO MON poinformował: „Obecnie w postępowaniu na dostawę mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 biorą udział wszystkie podmioty, które zgłosiły się w przewidzianym w ogłoszeniu terminie. Są to:

-      H.CEGIELSKI – POZNAŃ S.A., 

-      Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o.,

-      ZAMET-GŁOWNO Adam Pruski, Zdzisław Łuczak Sp. J.,

-      Konsorcjum firm: CHEMA Sp. z o.o., KAFAR Bartłomiej Sztukiert oraz Auto Podlasie Sp. z o.o.”. 

Mosty samochodowe MS-20 zostały opracowane przez gliwicki OBRUM, natomiast pierwsza seryjna partia dziecięciu pojazdów tego typu została dostarczona przez konsorcjum OBRUM i Bumar-Łabędy, na podstawie kontraktu podpisanego w 2015 roku. Łącznie wojsko dysponuje dwunastoma pojazdami tego typu – dwa pierwsze zostały przekazane w ramach partii wdrożeniowej. 

Gliwicki ośrodek pancerny pracuje również nad opracowaniem wariantu szturmowego, na podwoziu gąsienicowym, typu MG-20. Z kolei w czwartym kwartale ubiegłego roku OBRUM podpisał pierwszy kontrakt eksportowy na mosty MS-20, dotyczący dostawy czterech systemów Daglezja dla partnera wietnamskiego.

Obecne postępowanie na mosty Daglezja dotyczy pozyskania łącznie do dziesięciu kolejnych MS-20, w tym pięciu w ramach zamówienia podstawowego i pięciu w ramach opcji. Jest prowadzone w formie otwartej - zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych, w procedurze negocjacyjnej.

Wydział Prasowy resortu obrony dodał, że dla tego postępowania nie prowadzono oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Ewentualne przeprowadzenie takiej oceny mogłoby umożliwić zamawiającemu ograniczenie konkurencji w postępowaniu i wyłączenie przepisów PZP, jeżeli uznano by to za uzasadnione względami ochrony interesu bezpieczeństwa państwa.

Mosty samobieżne MS-20 są osadzone na podwoziu Jelcz P662. Mosty rodziny Daglezja mają istotne znaczenie dla zdolności przerzutu jednostek pancernych Wojska Polskiego, a także pododdziałów sojuszniczych, wyposażonych na przykład w czołgi M1A2 Abrams czy Leopard 2A6. Są to bowiem jedyne w Siłach Zbrojnych RP podobne systemy, pozwalające na przerzut czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL, jak i innych pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70 (o masie do 63,5 t). Mogą też wspierać pojazdy kołowe w klasie do MLC 110. Długość przęsła wynosi 20 m.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. -CB-

    @Warszawiak - ok. Jeśli pełną dokumentacją rzeczywiście dysponuje MON, to wiele wyjaśnia.

  2. Kto

    Te pozostałe firmy nie mają doświadczenia w produkcji mostów Pewnie zlecą Obrum produkcję i będą pośrednika a Cegielski próbuje za wszelką cenę dostać się do produkcji wojskowej

  3. -CB-

    Tu się lekko pogubiłem... Skoro OBRUM jest producentem, a my nie robimy ogólnego przetargu na jakiś most, a chcemy tylko ten jeden konkretny typ, to sąd tu nagle czterech oferentów? Tych trzech pozostałych by kupiło też od producenta i występowało jako pośrednik?

  4. Warszawiak

    Właścicielem dokumentacji jest MON i mogą tą dokumentacją dowolnie dysponować. Spółki PGZ (w tym OBRUM) stosują stawki oderwane od rzeczywistości rynkowej za swoją pracę więc bardzo dobrze że jest konkurencja, bo to obniży koszty dla MON. PGZ jeśli chce konkurować gdziekolwiek to musi się nauczyć, że w biznesie obowiązują stawki rynkowe a nie te które daje się do polskiego MON.

  5. Okręcik

    A jak wynika porównanie parametrów i ceny tego mostu z mostami używanymi przez Bundeswehrę???

  6. Abc

    Obrum opracował i wykonał pierwsze mosty to nierozumie dlaczego jest otwarte postępowanie na kolejne Takie życzy tylko w Polsce

  7. Gracz

    OBRUM wygra a że do Wietnamu już są pewnie składane to bardzo dobry moment na zakup.

Reklama