Reklama
  • W centrum uwagi
  • Ważne
  • Wiadomości

Czterech chętnych na mosty dla Leopardów

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że do postępowania na dostawę partii mostów samobieżnych na podwoziu kołowym typu MS-20 Daglezja zgłosiły się cztery podmioty. Mosty tego typu są jedynymi w Wojsku Polskim, zdolnymi do wsparcia czołgów Leopard 2PL/2A5.

Fot. archiwum 12 BZ
Fot. archiwum 12 BZ

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl Wydział Prasowy CO MON poinformował: „Obecnie w postępowaniu na dostawę mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 biorą udział wszystkie podmioty, które zgłosiły się w przewidzianym w ogłoszeniu terminie. Są to:

-      H.CEGIELSKI – POZNAŃ S.A., 

-      Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o.,

-      ZAMET-GŁOWNO Adam Pruski, Zdzisław Łuczak Sp. J.,

-      Konsorcjum firm: CHEMA Sp. z o.o., KAFAR Bartłomiej Sztukiert oraz Auto Podlasie Sp. z o.o.”. 

Mosty samochodowe MS-20 zostały opracowane przez gliwicki OBRUM, natomiast pierwsza seryjna partia dziecięciu pojazdów tego typu została dostarczona przez konsorcjum OBRUM i Bumar-Łabędy, na podstawie kontraktu podpisanego w 2015 roku. Łącznie wojsko dysponuje dwunastoma pojazdami tego typu – dwa pierwsze zostały przekazane w ramach partii wdrożeniowej. 

Gliwicki ośrodek pancerny pracuje również nad opracowaniem wariantu szturmowego, na podwoziu gąsienicowym, typu MG-20. Z kolei w czwartym kwartale ubiegłego roku OBRUM podpisał pierwszy kontrakt eksportowy na mosty MS-20, dotyczący dostawy czterech systemów Daglezja dla partnera wietnamskiego.

Obecne postępowanie na mosty Daglezja dotyczy pozyskania łącznie do dziesięciu kolejnych MS-20, w tym pięciu w ramach zamówienia podstawowego i pięciu w ramach opcji. Jest prowadzone w formie otwartej - zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych, w procedurze negocjacyjnej.

Wydział Prasowy resortu obrony dodał, że dla tego postępowania nie prowadzono oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Ewentualne przeprowadzenie takiej oceny mogłoby umożliwić zamawiającemu ograniczenie konkurencji w postępowaniu i wyłączenie przepisów PZP, jeżeli uznano by to za uzasadnione względami ochrony interesu bezpieczeństwa państwa.

Mosty samobieżne MS-20 są osadzone na podwoziu Jelcz P662. Mosty rodziny Daglezja mają istotne znaczenie dla zdolności przerzutu jednostek pancernych Wojska Polskiego, a także pododdziałów sojuszniczych, wyposażonych na przykład w czołgi M1A2 Abrams czy Leopard 2A6. Są to bowiem jedyne w Siłach Zbrojnych RP podobne systemy, pozwalające na przerzut czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL, jak i innych pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70 (o masie do 63,5 t). Mogą też wspierać pojazdy kołowe w klasie do MLC 110. Długość przęsła wynosi 20 m.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama