Reklama

Siły zbrojne

Czechy zamawiają setki wojskowych Tatr

Czeskie Siły Zbrojne mają pozyskać 209 samochodów ciężarowych Tatra 815-7 6x6 w ramach modernizacji floty samochodów ciężarowych.
Czeskie Siły Zbrojne mają pozyskać 209 samochodów ciężarowych Tatra 815-7 6x6 w ramach modernizacji floty samochodów ciężarowych.
Autor. Adam Hauner - Own work, CC BY-SA 4.0 Wikipedia

Czeska stacja radiowa Radio Prague International poinformowała, że tamtejsze Ministerstwo Obrony wyda 1,9 miliarda koron na zakup aż 209 samochodów ciężarowych Tatra 815-7 6x6. Oczekuje się, że w najbliższych dniach zostanie podpisany kolejny kontrakt o wartości 1,2 miliarda CZK na 80 ciężkich pojazdów terenowych.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zakupy te związane są z próbami modernizacji przez ministerstwo obrony floty pojazdów transportowych Armii Czeskiej. Obecnie wykorzystują one m.in. ponad 500 ciężarówek Tatra 810 i 2700 Tatra 815 w różnych wersjach.

Czytaj też

Samochód ciężarowy Tatra 815-7 to kolejne wcielenie bardzo sprawdzonej ciężarówki Tatry 815 używanej przez wiele armii świata do wielu zadań, ale będącej także podwoziem np. dla samobieżnych armatohaubic Dana wz.77. Wersja zamówiona przez Czechów to wariant 6x6, jednak istnieje wiele innych wariantach osi 4×4, 6×6, 8×8, 10×10, 10×8, 12×12 i 12×8. Tatra wykorzystała silniki i skrzynie biegów modelu 815-6, zmodyfikowano podwozie T-815 i opracowano zupełnie nową kabinę, która jest niższa, trwalsza i łatwiejsza do opancerzenia.

Reklama
YouTube cover video

Na podwoziu Tatra 815-7 zbudowano kilka transporterów opancerzonych, takich jak czeska VEGA 4x4, egipski Fahd 300, francuski Nexter Titus, izraelski transporter opancerzony Wildcat, jordański Al-Wahsh, nigeryjski Ara i United Arab Legion Emiratów.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (4)

  1. easyrider

    Niewiarygodne. A mogliby przecież niemieckie kupić :D Tak właśnie wspiera się własny przemysł, własną myśl techniczną. Kupuje się za granicą tylko w ostateczności. A jeżeli już, to nie od wrogów albo fałszywych sojuszników.

    1. Bren2

      Jakoś nie rozumiem, co Niemcy mają wspólnego z zakupem ciężarówek na ACR. Tatra to tradycyjny dostawca pojazdów dla czeskiej armii, prawdopodobnie najstarszy dostawca w historii, pierwsza dostawa została zrealizowana w 1919 roku! AČR praktycznie nie używa ciężarówek innych marek niż Tatra. Kupowanie innych ciężarówek byłoby więc możliwe tylko w jakimś alternatywnym wszechświecie. Kojarzenie go z Niemcami nie ma sensu. ACR kupi np. czołgi z Niemiec.

    2. easyrider

      @Bren2 To był sarkazm. Przełożę to na bezsarkazm. Bardzo dobrze, że kupują od swojej, czeskiej firmy zamiast kupować za granicą.

    3. Bren2

      Easyryder Zrozumiałem to, chciałem tylko powiedzieć, że patrzysz na to przez polskie okulary. Czesi kupują przede wszystkim w domu, tj. jeśli ich firmy oferują wymagane systemy. A nawet jeśli kupują z zagranicy, to zazwyczaj wymagają zaangażowania czeskiego przemysłu (ostatnio np. haubice, radary, systemy przeciwlotnicze Spyder czy nowy BWP) Ale jednocześnie nie mają z Niemcami tak histerycznych relacji jak Polacy. Jeśli więc nie mieliby własnego producenta (swoją drogą, drugiego najstarszego producenta samochodów na świecie), najprawdopodobniej kupiliby ciężarówki w Niemczech, MAN produkuje ciężarówki bardzo wysokiej jakości.

  2. LMed

    Pewnie są jakieś podobne (może tylko trochę gorsze) koreańskie. Powinni tam kupić, bo Korea ma większe moce produkcyjne.

  3. Ogame

    Czy one też trzeszczą jak Jelcze 442 jeżdżąc na poligonach? To nawet stare stary nie wydają trzasków po nierównościach.

    1. Laky

      To tak jak ruskie badziewie😉😂,tylko ruski badziew dodatkowo się rozlatuje 😂😂😂😂😂

    2. Bren2

      Nie, Tatra nic takiego nie robi. W końcu porównywanie Tatra z Jelczem jest trochę bezcelowe. Tatra jest drugim nieprzerwanie istniejącym producentem samochodów na świecie, koncept 815-7 to prawdopodobnie najlepsza ciężka ciężarówka terenowa na świecie. Tatra sprzedaje swoje produkty na całym świecie, kto oprócz WP kupuje Jelcza?

  4. Bren2

    Kolejna umowa, która ma zostać podpisana prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, ma dotyczyć modelu T-815-7 8x8, tzw. hakowca do transportu i obsługi kontenerów ISO 1C.

Reklama