Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Finowie wyprodukują samobieżne mosty na Leopardzie

Leguan 2.
Leguan 2.
Autor. Patria Group

Dowództwo Logistyczne Fińskich Sił Obronnych podpisało umowę z Patria Group na dostawę sześciu mostów szturmowych Leopard 2L (Leguan) za łączną sumę 23,6 mln euro. Pojazdy te powstaną na bazie kadłubów czołgów Leopard 2A4.

Reklama

Dodatkowe Leopardy 2L wykorzystujące przęsło mostowe Leguan powstaną na bazie zmagazynowanych kadłubów Leopardów 2A4, których Finlandia ma posiadać jeszcze kilkanaście-kilkadziesiąt. Były one sukcesywnie przebudowywane na wersje specjalistyczne np. przekazane Ukrainie pojazdy rozminowujące Leopard 2R. Jest to już trzecia transza Leopardów 2L zamówionych przez fińską armię, która otrzymywała wcześniej wozy w latach 2005–2008 i 2018–2022. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone w 2026, zaś ostatnie w 2028 roku. Tym samym liczba posiadanych przez fińskie wojska lądowe mostów szturmowych zwiększa się do 16 egzemplarzy. Dzięki podpisanemu kontraktowi ma powstać dodatkowych 70 miejsc pracy w ramach Patria Group w najbliższych latach.

Reklama
Umowa ta jeszcze bardziej umacnia pozycję Patrii w fińskim przemyśle obronnym, wzmacniając naszą pozycję jako głównego dostawcę w kwestii integracji systemów i wyposażenia ciężkiego korpusu inżynieryjnego dla Fińskich Sił Obronnych.
Wiceprezes wykonawczy oddziału fińskiego w Patrii Jussi Järvinen
Reklama

Leguan 2 (Legwan) to samobieżny opracowany przez niemiecki koncern zbrojeniowy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) jako następca mostów szturmowych Biber powstałych na bazie podwozia Leoparda 1. Zazwyczaj jest on umieszczany na bazie czołgów Leopard 2, jednak istnieje możliwość jego integracji z innymi platformami jak samochody ciężarowe MAN/Sisu, czołgi podstawowe M1 Abrams/PT-91M czy Leopard 1 (a nawet starsze M47/48 Patton). Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m. Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – nie więcej niż pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów.

Czytaj też

Most samobieżny Leguan 2HUN.
Most samobieżny Leguan 2HUN.
Autor. Gábor Kormány /honvedelem.hu
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze

    Reklama