Reklama

Siły zbrojne

Bułgaria rozważa remonty MiGów-29 w Polsce

Fot. Staff Sgt. Benjamin Wilson/USAF.
Fot. Staff Sgt. Benjamin Wilson/USAF.

Władze Bułgarii biorą pod uwagę możliwość przeprowadzenia remontów posiadanych myśliwców MiG-29 w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy – podaje serwis Aeropress.

Jak donosi serwis Aeropress-bg.com, minister obrony Bułgarii Nikołaj Nenczew poinformował w wywiadzie dla telewizji BNT1, że Sofia bierze pod uwagę przeprowadzenie remontów samolotów MiG-29 w polskich zakładach w Bydgoszczy. Zwrócił uwagę, że oferowane warunki są znacznie lepsze, niż w Federacji Rosyjskiej, a Polska jest krajem sojuszniczym NATO.

Nikołaj Nenczew przypomniał, że obecna umowa na utrzymanie samolotów MiG-29, zawarta z rosyjskimi przedsiębiorstwami wygasa we wrześniu 2015 roku. Bułgarzy planowali pozyskanie nowych myśliwców wielozadaniowych w celu szybkiego zastąpienia rosyjskich samolotów, ale według dostępnych informacji nie zdołano zabezpieczyć odpowiednich środków finansowych.

Bułgaria jest jednym z państw objętych wzmocnioną obecnością sił Sojuszu Północnoatlantyckiego w świetle kryzysu na Ukrainie. W ramach działań NATO przeprowadzono m.in. ćwiczenia z udziałem jednostki sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, wyposażonej w 12 myśliwców F-15. Realizowane są również działania marynarek wojennych na Morzu Czarnym.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy prowadzą działania z zakresu wsparcia eksploatacji samolotów MiG-29 polskich Sił Powietrznych. Niedawno zakończono również realizację programu modernizacji maszyn tego typu, stanowiących wyposażenie 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Obecnie zmodyfikowane MiGi-29 biorą udział w misji NATO Baltic Air Policing na Litwie.

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (10)

  1. huba

    Skąd Polska bierze części do tych Migów? Sami wytwarzany czy z Rosji czy skąd? Pytam z ciekawości

    1. say69mat

      Dobre pytanie, biorąc pod uwagę np. liczne perturbacje z silnikami RD33. Tak na marginesie, wydaje się że należałby się poważnie zastanowić nad dwiema opcjami. Pierwsza oznacza mariaż płatowca z nowymi silnikami, produkowanymi przez Allison, Pratt& Whitney, Eurojet, Shenyang, General Electric, Rolls Royce. Bądź, w ramach kolejnej opcji, przekazanie naszych, zmodernizowanych maszyn na Ukrainę. Aby w ich miejsce pozyskać jakieś maszyny z rezerw USAF, aby je nasępnie zmodernizować w ... bydgoskim WZL. Oczywiście pod bacznym okiem specjalistów z LM.

  2. ja

    A my moglibyśmy wziąć z Węgier wycofane MiG-29, podobno w dobrym stanie, z dodatkowymi silnikami i uzbrojeniem.

    1. Wojak

      Ale za cele pozorne miałyby robić?? My podobno nawet rakiet za bardzo do nich nie mamy, sam Majewski mówił o planach zakupu w FR rakiet do naszych Mig-ów!!

    2. Wojciech Poznański

      Węgrzy mieli zubożoną wersję 9.12B. Nie dziękuję.

  3. TomaszBak

    Zapewne w ten sposób Bułgaria spróbuje utrzymać chociaż namiastkę eskadry bojowej. Po rezygnacji z zakupu nowych/używanych samolotów wielozadaniowych w ilości 8 sztuk notabene mających zastąpić myśliwskie mig-21(sztuk 4) i szturmowe su-25 (obecnie już wycofane) utrzymanie eskadry mig-29 jest jedynym rozsądnym wyjściem.

  4. Geezer

    Bulgarzy maja ich 18 szt. A remontowac chca 6.

    1. edd

      pewnie chcą aby lotne było 6szt., a reszta pójdzie na części.

  5. say69mat

    Dziwne, że BUMAR nie był w stanie wykorzystać historycznej szansy, aby stać się centrum serwisowym. I zarazem modernizacyjnym czołgów rodziny T72. Wyklepali PT91/Malaja i zawiśli na bezdechu.

    1. PzkpfwV

      T-72 już dawno wyczerpał możliwości modernizacyjne. Równie dobrze można modernizować fso poloneza

    2. Wojak

      A mnie dziwi że nie zaproponowali Bułgarom remontów ich Mig-29 ;-)

  6. QDark

    Tak z ciekawości...Co z naszym Grotem ?

    1. DoDo

      Proszę bądźmy poważni ! Jakim Grotem ? Przecież to taki sam model i bajka jak PL-01 . Zamiast bawić się w modelarstwo , przymierzmy się do następnej partii F-16 . I odpuście sobie szanowni internauci dywagacje na temat tego jak to Gripen był by lepszy, czy inne pomysły o przejmowaniu A-10 . Posiadamy już F-16 i potrzebną do jego obsługi infrastrukturę , więc nie ma innej sensownej możliwość jak dokup następnych sztuk . A w dalszej perspektywie prawdopodobnie przesiadka na F-35 , ale do tego czasu upłynie jeszcze wiele wody w Wiśle . Zdecydowaliśmy się na SYSTEM uzbrojenia Amerykańskiego w przypadku samolotów , więc będziemy dalej w niego brnęli .

    2. watwatwat

      Nic, to byla makieta. Nikt tego nie potrzebuje.

    3. woytec

      Najprawdopodobniej skończył jak wszystkie projektu ITWL. W koszu.

  7. Fret

    A skad Polacy maja czesci zamienne? Z zapasow magazynowych PRLu czy bylej NRD?

  8. miik

    Posiadają chyba 15 sztuk mig 29 o ile się nie mylę. Jak się nie ma kasy na gripeny i f16 nawet używane to muszą robić jak Polska, czyli pseudo modernizacja i wydłużanie resursu.

  9. taki jeden

    A oni mają uzbrojenie do tych maszyn czy tak jak my eksploatują najdroższe samoloty akrobacyjne na świecie?

    1. 1978

      dobre pytanie

    2. PKM

      Tak jak my.

  10. lotnik

    Zakłady w Bydgoszczy mają bardzo dobrych fachowców od MIG-29 Powodzenia

Reklama