Reklama
  • Wiadomości

Bolko - pierwszy holownik nowego pokolenia w służbie

W porcie wojennym w Świnoujściu podniesiono banderę pomocniczych jednostek pływających marynarki wojennej na holowniku Bolko (H-11). Jest on pierwszą z sześciu jednostek typu B 860, budowanych przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.

Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Wcielenie holownika do sił Marynarki Wojennej, nastąpiło zgodnie z rozkazem nr 55 Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Bolko pełnić będzie służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców, zaś jego pierwszym dowódcą został mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk.

Budowa sześciu holowników typu B 860 realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln zł, jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. Budowę prototypowego Bolko (H-11) rozpoczęto 16 listopada 2017 r., jego stępkę położono 23 stycznia 2018 r., zaś zwodowano 8 października tego samego roku. W trakcie budowy holowników nastąpiły zmiany konstrukcyjne w stosunku do pierwotnego projektu. Jak głosił oficjalny komunikat stoczni „we współpracy z zamawiającym prowadzono modyfikacje związane z wyposażeniem cumowniczo-holowniczym”. Prototyp został zwodowany w pierwotnym wariancie i powyższe zmiany musiały być realizowane już na wodzie przy nabrzeżu wyposażeniowym, co w oczywisty sposób wydłużyło budowę.

image
Fot. 8 FOW

Pierwsze próby morskie holownika Bolko odbyły się 29 sierpnia 2019 r. na wodach Zatoki Gdańskiej. Do połowy września holownik ten wypływał w morze jeszcze kilkakrotnie. 2 października 2019 r. rozpoczął on próby zdawczo-odbiorcze będące ostatnim akordem przed przekazaniem go zamawiającemu, czyli Inspektoratowi Uzbrojenia. Realizowane w ich trakcie pod nadzorem komisji odbiorczej testy miały na celu zweryfikowane poprawności montażu, działania i zintegrowania wszystkich systemów okrętowych, zgodnie z określonymi w umowie wymaganiami zamawiającego. Również w ramach prób zdawczo-odbiorczych Bolko wyruszał w morze kilkakrotnie, ostatni raz w dniu 6 listopada.

Ostatecznie podpisanie Protokołu Zdawczo-Odbiorczego tej jednostki nastąpiło 10 stycznia br., jeszcze tego samego dnia holownik opuścił stocznię i przeszedł do Świnoujścia. Tam też 15 stycznia w Komendzie Portu Wojennego nastąpiło oficjalne przekazanie go przez stocznię.

Pozostałe jednostki serii będą nosiły następujące nazwy: Gniewko (H-1), Mieszko (H-2), Semko (H-12), Leszko (H-3), Przemko (H-13). Spośród których trzy pierwsze zostały już zwodowane i trwają na nich prace wyposażeniowe. Holowniki typu B 860 będą służyć po trzy w 3. Flotylli Okrętów w Gdyni i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

image
Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Jednostki tego typu przeznaczone będą do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Będą mogły one być eksploatowane w trudnych warunkach hydrologicznych. Ich kadłuby otrzymały wzmocnienia lodowe (klasa L1), co ma pozwolić na ich eksploatację na Bałtyku o każdej porze roku.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama