Siły zbrojne
Boeing ze zgodą na produkcję egipskich Chinooków

Boeing otrzymał zgodę na wyprodukowanie 12 śmigłowców CH-47F Chinook dla egipskich sił powietrznych w ramach Foreign Military Sales (FMS).
Egipt w maju 2022 roku, zwrócił się z prośbą o przygotowanie kosztorysu dla 23 Chinooków. W wydanym wtedy komunikacie Defense Security Cooperation Agency (DSCA), potencjalna sprzedaż oferowana Egiptowi przez rząd USA wyceniona została na 2,6 mld dolarów. transakcja miała obejmować m.in. silniki T-55-GA-714A; systemy nawigacyjne INS/GPS; systemy samoobrony AN/AAR-57 czy karabiny maszynowe M240.
Ostatecznie jednak uzgodniono nieco skromniejszą transakcję, zawierającą 12 śmigłowców CH-47 F o wartości około 426 mln dolarów, które mają zastąpić flotę egipskich Chinooków D, których Egipt posiada 19. Egipt wykorzystuje zróżnicowany sprzęt, zarówno maszyny amerykańskie takie jak AH-64 czy CH-47, jak i rosyjskie Mi-35 i Ka-52. Początek dostaw nowych Chinooków ma mieć miejsce w 2026 roku.
Ken Eland, wiceprezes i kierownik programu CH-47 napisał w komunikacie „Model F zwiększy możliwości Egiptu, a Chinooki pomogą skutecznie realizować cele związane z ciężkim transportem. Partnerstwo Boeinga z egipskimi Siłami Powietrznymi pozostaje silne, ponieważ kontynuujemy wspólną pracę nad modernizacją ich floty".
To już kolejny kontrakt dla Kairu, zatwierdzony w ostatnich latach. Według amerykańskiego serwisu informacyjnego Politico, w marcu Senat USA poparł przytłaczającą większością głosów 81-18 masową sprzedaż broni do Egiptu o wartości 2,2 miliarda dolarów. Transakcja obejmuje 12 samolotów transportowych Super Hercules C-130J i związany z nimi sprzęt, a także systemy radarowe obrony przeciwlotniczej.
Śmigłowce Boeing Chinook wykorzystujące tandemowy układ wirników tworzą spójny system transportowy wraz z maszynami średniej wielkości takimi jak np. Black Hawk czy AW149. Są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h., są to dzisiaj najmniej kosztowne ciężkie śmigłowce transportowe dostępne w świecie zachodnim.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!