Reklama
  • Wiadomości

Boeing i Airbus łączą siły w Korei Południowej

Amerykański potentat lotniczy Boeing i europejski gigant Airbus postanowiły współdziałać w walce o kontrakt w Południowej Korei na budowę lekkiego samolotu przyszłości KF-X.

F/A-18F– fot. Boeing
F/A-18F– fot. Boeing

Konsorcjum zadaniowe, obejmujące koncerny Boeing i Airbus oraz ich lokalnego partnera Korean Airlines, chce zaproponować Korei Południowej opracowanie samolotu KF-X na bazie myśliwca Boeing F/A-18E/F Super Hornet (Advanced Super Hornet). Ma to być kontrpropozycja dla oferowanego przez Lockheed Martin samolotu F-35.

Sprawa jest o tyle pilna, że południowokoreańskie biuro zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Agency) 23 grudnia 2014 r. rozesłało już zapytania ofertowe RFP (request for proposals) na program KF-X, którego wartość na wycenia się na 7,92 miliarda dolarów.

Za propozycją Boeinga przemawiają względy ekonomiczne, gdyż oferta Lockheed Martin jest przedstawiana jako droższa. Z drugiej jednak strony oparcie się na F-35 gwarantuje przeskok generacyjny, którego nie da nowa wersja Super Horneta.

Obecność Airbusa może bardzo pomóc Boeigowi przede wszystkim w przełamaniu proceduralnych barier dotyczących transferu technologii w tych dziedzinach, gdzie nie ma szans na zgodę amerykańskiego rządu na przekazanie wiedzy technicznej poza granice Stanów Zjednoczonych (techniki stealth, radar z aktywną, elektronicznie sterowaną anteną, systemy wskazywania celów, itd.).

Boeing już raz próbował wygrać w przetargu lotniczym w Korei Południowej z koncernem Lockheed Martin proponując w programie F-X razem z izraelską firmą IAI (Israel Aerospace Industries) samolot F-15 Silent Eagle. Ostatecznie 23 września 2015 r. lotnictwo południowokoreańskie wybrało samolot F-35A Lightning II.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama