Reklama

Siły zbrojne

Bergepanzery nadal “na etapie negocjacji”

Fot. R. Surdacki/Defence24
Fot. R. Surdacki/Defence24

Postępowanie na modernizację ciągników pancernych BPz-2 znajduje się na etapie negocjacji z wyłonionym Wykonawcą, którym jest konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. oraz Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A. – poinformował Defence24 rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek.

Przypomnijmy, że obecnie przewiduje się przeprowadzenie modernizacji 28 egzemplarzy Bergepancerów 2 (Bpz-2), w tym 8 ciągników w ramach zamówienia gwarantowanego. Maksymalna przewidywana liczba zmodernizowanych wozów jest równoznaczna z modernizacją wszystkich maszyn tego typu znajdujących się obecnie na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP.   Dokładny harmonogram dostaw zostanie określony w dotyczącej tej inwestycji umowie.

Chocież wykonawca został już wybrany, nadal nie wiadomo kiedy zostanie podpisana ostateczna umowa, mimo że - zgodnie z informacją przekazaną Sejmowej Komisji Obrony Narodowej – zostało to przewidziane w planie budżetu obronnego na 2020 rok. Oznacza, że podpisanie umowy wstępnie założono na rok bieżący. Sygnowanie kontraktu jest niezbędne, aby móc rozpocząć jej finansowanie.

Wozy zabezpieczenie technicznego Bergepanzer 2 powstały w oparciu o zmodyfikowane podwozie czołgu Leopard 1 i trafiły do Sił Zbrojnych RP wraz z czołgami Leopard 2. Postępowanie na ich modernizację do standardu Bergepanzer 2PL rozpoczęto we wrześniu 2017 roku, wniosek o udział w procedurze zgłosiło wyłącznie wspomniane konsorcjum.

Założeniem modernizacji do standardu Bergepanzer 2PL jest umożliwienie przez te pojazdy wsparcia czołgów Leopard 2A5 oraz 2PL. Wspomniane konsorcjum demonstrowało w trakcie ubiegłorocznych targów MSPO 2019 w Kielcach propozycję modernizacji wozu Bergepanzer 2. Wywodzi się ona z wozu Wisent-1 opracowanego przez partnera zagranicznego konsorcjum, firmę Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) na potrzeby armii duńskiej, po tym jak ta wprowadziła czołgi Leopard 2A5. Krajowa propozycja modernizacji zakłada natomiast wykorzystanie jak największej liczby komponentów i systemów oferowanych przez polski przemysł, na bazie rozwiązań Wisenta. 

Reklama

Komentarze (13)

  1. taka prawda

    Jak wielkim błędem i głupotą było przyjęcie od Niemiec tego szrotu widać dopiero dzisiaj. W tamtych latach trzeba było iść w moderkę T-72 do standardu "Malaj" lub obecnie do PT-17. Ogarnięte byłoby siłami polskiego przemysłu około 1000 czołgów i to z nowoczesną amunicją. A tak bujamy się od lat z niewiele wartą "modernizacją" Leo 2PL

    1. Marek

      Mógł być w linii własny nowy czołg, który nie miałby niczego wspólnego z T-72.

    2. Tank hunter

      Tak ruskie czolgi sa SUPER, zwłaszcza na paradzie i strzelaniu do bezbronnych ludzi. Trochę gorzej o zmierzenie się realnym symetrycznym przeciwnikiem. Abramsy i Leopardy skutecznie rozwala ruskie tanki z 1500 do 3000 m zanim te dojadą na zasięg skutecznego ognia o połowę mniejszy.

  2. Gdzie ten akwizytor od przetargów ?

    .. a co tu negocjowa i modernizować ????? // ma mujnie .. umyć.. namalować znaki dywizyjne i założyć erawę, obrę i polskie radiostacje.. jaki przetarg na c.. przeciez to zrobia samodzielnie załogi w ramach obsługi codziennej... gdzie ten akwizytor od przetargów.. ktory to ???

  3. Ukulele

    A czy wzl3 nie wystarczą? Po co nam niemieckie wozy?

    1. Lord Godar

      Nie ta klasa masowa i możliwości ...

  4. Africa Corps

    Bergi sa słynne ze zmiany silników w leopardach na poligonie Tutaj w Polsce silników brak takze to wozy holownicze

  5. ciekawy

    jaki jest "przelicznik" ilości czołgów do wozów ewakuacyjnych?

  6. Genau

    Nasz przemysl moglby wyprodukowac calkowicie nowe WZT w oparciu o podwozie T-72/PT-91 lub podwozie K9PL.

    1. Huciany

      Kolego zapraszamy do ZAKŁADU produkcyjnego tam jest NIEMOC

  7. LMed

    To WZM to chciałoby dużo, a kompetencje i osiągnięcia gdzieś daleko z tyłu.

  8. Bumarowiec

    Krajowe komponenty BZDURA A KTÓRE DOKŁADNIE Bo u nas na magazynie ich brak

    1. Bum bum

      Nie bądź złośliwy. Przyjdzie czas, to je zamówią sprowadzą, wyprodukują.

    2. Karkoszka

      Farba, którą uprzednio zakupiono w Reichu. Po 10 mln pln za 1 kg wliczjąc w to prowuzje w wysokości 99,9%.

    3. y

      Bo u Was na magazynie to nie ma niczego! Nawet powietrze jest deficytowe!

  9. Tomek

    jeszcze się cofną do dialogu technicznego bo trzeba ustalić ponownie co też możnaby jeszcze w nich zmienić.... ci ludzie to tragedia.... nic nie umieją zrobić chyba tylko kupić zbyt drogo w USA i jeszcze dać się przy tym porobić...

    1. Zbigniew

      Przychodzi na myśl potrzeba działań kontrwywiadu i wojskowego CBA niezależnie od zwierzchników.

  10. Dar 12

    Za dużo analiz za mało czynów

  11. Willgraf

    te pojazdy nigdy nie spełnia wymogów pojazdów ewakuacyjnych wobec Leo2PL

  12. Zastanawiający się

    Za słabe to to, Duńczycy się o tym przekonali w Afganistanie, lepiej uruchomić program nowych wzt, przecież będą potrzebne też dla krabów.

  13. miras

    Nie lepiej zamówić te kilkanaście pojazdów nowych

Reklama