Siły zbrojne

Austria ze śmigłowcami AW169M LUH od Leonardo

Wija artystyczna AW169M z głowicą optoelektroniczną i uzbrojeniem podwieszanym.
Fot. Leonardo Helicopters

Austria podpisała umowę z Leonardo, kontrakt o wartości 304 mln EUR na dodatkowe 18 śmigłowców, zwiększając tym samym liczbę AW169M LUH dla austriackiego resortu obrony do 36 – podało Leonardo w komunikacie prasowym.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

19 stycznia 2023 roku, doszło do podpisania umowy między Leonardo i Dyrekcją Uzbrojenia Lotniczego i Zdatności do Lotu włoskiego Sekretariatu Generalnego Obrony / Narodowej Dyrekcji Uzbrojenia, a ministerstwem obrony narodowej Austrii na dostawę dodatkowych 18 lekkich śmigłowców AW169M (LUH) o wartości 304 mln euro. Podpisana umowa jest następstwem podpisanej w grudniu 2022 r, zmiany do umowy między rządami Włochy i Austrii (G2G). W styczniu 2022 roku doszło do podpisania międzyrządowej umowy między firmą a Austrią.

Czytaj też

Najnowszy kontrakt zwiększy całkowitą liczbę AW169M LUH dla austriackiego Ministerstwa Obrony do 36 maszyn. Firma Leonardo w grudniu minionego roku dostarczyła pierwszy śmigłowiec. Według komunikatu firmy, austriackie załogi przechodzą już wstępne szkolenie przeprowadzane w Akademii Szkoleniowej Leonardo w Sesto Calende we Włoszech. Dostawy wszystkich śmigłowców mają zostać zakończone do 2028 r. 

Decyzja o zakupie AW169M LUH jest podyktowana modernizacją starzejącej się floty śmigłowców Alouette III, które są w służbie od lat 60.. Austria ma ich w służbie 12, są one nadal intensywnie wykorzystywane, szczególnie w zadaniach ratowniczych w wysokich górach. Ich eksploatacja -jak łatwo się domyślić- jest nie tylko coraz bardziej kosztowna, ale też możliwości śmigłowców, szczególnie do lotów w trudnych warunkach są mocno ograniczone. AW169M LUH będą mogły wykonywać szeroki zakres misji wspierających wymagania obronne i społeczność Austrii, takich jak transport oddziałów, operacje bojowe, pomoc w przypadku katastrof i sytuacji kryzysowych, gaszenie pożarów, ratownictwo górskie i transport medyczny.

Czytaj też

AW169M to wojskowy wariant AW169, śmigłowca przyszłej generacji opracowanego przez Leonardo i wyposażonego w najnowocześniejsze technologie pokładowe, zaprojektowanego zgodnie z najnowszymi wymaganiami FAR/JAR/EASA, jak również standardami użytkowników wojskowych, bezpieczeństwa wewnętrznego i rządowych. Platforma charakteryzuje się wyjątkową mocą, zwinnością i manewrowością, co zapewnia doskonałe właściwości pilotażowe w szerokim zakresie warunków operacyjnych, również w wysokich temperaturach i na dużych wysokościach. Unikatowa konstrukcja przekładni zapewnia zasilanie układów hydraulicznych, elektrycznych i klimatyzacji przy zatrzymanych wirnikach (tryb APU) optymalizując czas reakcji i dostępność. Kabina jest najbardziej przestronna w swojej klasie i ma przekrój poprzeczny charakteryzujący się stałą wysokością, co umożliwia szybką rekonfigurację i łatwy dostęp. Piloci korzystają z zestawu awioniki najnowszej generacji o otwartej architekturze, w tym w pełni cyfrowego, szklanego kokpitu i bezprecedensowej widoczności na zewnętrz, zapewniającej jednocześnie zaawansowaną świadomość taktyczną i sytuacyjną.

Światowa flota śmigłowców AW169 licząca ponad 150 egzemplarzy dostarczonych operatorom w blisko 30 krajach, zarejestrowała ponad 135 000 godzin nalotu podczas wszystkich rodzajów operacji i we wszystkich warunkach. Klienci na całym świecie złożyli do tej pory zamówienia i opcje na ponad 320 śmigłowców AW169, w tym operatorzy wojskowi i organy ścigania/służby publiczne, do realizacji szeregu misji, w tym użytkowych, obserwacyjnych, operacji specjalnych, patroli morskich, rozpoznania lądowego, szkoleniowych, ratowniczych i przeciwpożarowych. We Włoszech, śmigłowce AW169M są użytkowane przez siły zbrojne i rządowe organy ścigania, zastępując wiele starzejących się modeli, co jest korzystne ze względu na unikatowe, logistyczne, operacyjne i techniczne podobieństwa i synergie certyfikacyjne i szkoleniowe pomiędzy powiększającymi się flotami AW169. Wzmacnia to możliwość prowadzenia skutecznych i bezpiecznych wspólnych operacji z innymi użytkownikami tego nowoczesnego typu śmigłowca i stanowi milowy krok w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego, zdolności do reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz ogólnych kosztów/efektywności w całym cyklu żywotności maszyn w nadchodzących dziesięcioleciach

Komentarze (3)

  1. Kleofas03

    Podsumowując atrakcyjna cena za GOLASA Dodać SPIKE ER za 3 $ mln i jest wsparcie na dystansie 8km

  2. kowalsky

    Nie każdy jest w logistyce tak perfekcyjny jak polska zbrojeniówka.

  3. Thorgal

    Jak działa dostawa części i serwis gdy jeden z tych 30 krajów będzie w czasie wojny? Czy priorytet ma takie państwo czy musi czekać w kolejce? Włosi........