Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Austria: AW169 zastąpią pięćdziesięcioletnie śmigłowce Alouette

Fot. Leonardo Helicopters
Fot. Leonardo Helicopters

Siły powietrzne Austrii wybrały śmigłowiec Leonardo Helicopters AW169 następcą poważnie wyeksploatowanych, służących już od pół wieku maszyn Aerospatiale Alouette III. Włoska maszyna pokonała konkurentów: amerykańskiego Bella 429 i europejskiego Airbus Helicopters H145. Wartość kontraktu szacowana jest na ponad 300 mln euro. Istotne elementy śmigłowca AW169 powstają w PZL-Świdnik. 

Jak poinformował austriacki dziennik „Krone”, powołując się na źródła „zaznajomione z procedurą udzielania zamówień” w ministerstwie obrony Austrii, kraj ten zdecydował się na zakup 18 śmigłowców Leonardo Helicopters AW169. W tej sposób austriackie lotnictwo stanie się drugim po włoskim użytkownikiem maszyn tego typu w najnowszym wariancie wojskowym. Włochy w lipcu br. odebrały pierwsze maszyny oznaczone jako UH-169B, na razie w konfiguracji zbliżonej do wersji cywilnej, przeznaczonej do szkolenia załóg.

Austria również zdecydowała się na zakup tego typu śmigłowców w celu zastąpienie 12 śmigłowców Aerospatiale SE1360 Alouette III wprowadzonych do służby w latach 1967-1969, czyli ponad pół wieku temu. Są one nadal intensywnie wykorzystywane, szczególnie w zadaniach ratowniczych w wysokich górach. Ich eksploatacja jak łatwo się domyślić jest nie tylko coraz bardziej kosztowna, ale też możliwości śmigłowców, szczególnie do lotów w trudnych warunkach są mocno ograniczone.

W związku z tą sytuacją w 2018 roku rozpoczęto procedurę wyboru i zakupu 18 nowych lekkich śmigłowców, w której udział brał Airbus Helicopters z maszyną H145, Bell Textron z nowym Bell 429 oraz Leonardo Helicopters z AW169. Ostatni z oferentów został wybrany, co potwierdził również Tony Osborne, szef londyńskiego biura Aviation Week, chociaż brak jest dotąd oficjalnego potwierdzenia ze strony austriackich władz.

AW169 to 4,8-tonowy wielozadaniowy, dwusilnikowy śmigłowiec oblatany zaledwie 5 lat temu i zbudowany w oparciu o zastosowanie nowoczesnych materiałów. PZL-Świdnik dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169. Maszyny te są wykorzystywane w 30 krajach do różnych zadań, w tym do wsparcia utrzymywania porządku publicznego, misji ratunkowych, świadczenia usług medycznych, transportu morskiego, transportu VIP i transportu ładunków.

image
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze