Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Leonardo Helicopters

Austria: AW169 zastąpią pięćdziesięcioletnie śmigłowce Alouette

Siły powietrzne Austrii wybrały śmigłowiec Leonardo Helicopters AW169 następcą poważnie wyeksploatowanych, służących już od pół wieku maszyn Aerospatiale Alouette III. Włoska maszyna pokonała konkurentów: amerykańskiego Bella 429 i europejskiego Airbus Helicopters H145. Wartość kontraktu szacowana jest na ponad 300 mln euro. Istotne elementy śmigłowca AW169 powstają w PZL-Świdnik. 

Jak poinformował austriacki dziennik „Krone”, powołując się na źródła „zaznajomione z procedurą udzielania zamówień” w ministerstwie obrony Austrii, kraj ten zdecydował się na zakup 18 śmigłowców Leonardo Helicopters AW169. W tej sposób austriackie lotnictwo stanie się drugim po włoskim użytkownikiem maszyn tego typu w najnowszym wariancie wojskowym. Włochy w lipcu br. odebrały pierwsze maszyny oznaczone jako UH-169B, na razie w konfiguracji zbliżonej do wersji cywilnej, przeznaczonej do szkolenia załóg.

Austria również zdecydowała się na zakup tego typu śmigłowców w celu zastąpienie 12 śmigłowców Aerospatiale SE1360 Alouette III wprowadzonych do służby w latach 1967-1969, czyli ponad pół wieku temu. Są one nadal intensywnie wykorzystywane, szczególnie w zadaniach ratowniczych w wysokich górach. Ich eksploatacja jak łatwo się domyślić jest nie tylko coraz bardziej kosztowna, ale też możliwości śmigłowców, szczególnie do lotów w trudnych warunkach są mocno ograniczone.

W związku z tą sytuacją w 2018 roku rozpoczęto procedurę wyboru i zakupu 18 nowych lekkich śmigłowców, w której udział brał Airbus Helicopters z maszyną H145, Bell Textron z nowym Bell 429 oraz Leonardo Helicopters z AW169. Ostatni z oferentów został wybrany, co potwierdził również Tony Osborne, szef londyńskiego biura Aviation Week, chociaż brak jest dotąd oficjalnego potwierdzenia ze strony austriackich władz.

AW169 to 4,8-tonowy wielozadaniowy, dwusilnikowy śmigłowiec oblatany zaledwie 5 lat temu i zbudowany w oparciu o zastosowanie nowoczesnych materiałów. PZL-Świdnik dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169. Maszyny te są wykorzystywane w 30 krajach do różnych zadań, w tym do wsparcia utrzymywania porządku publicznego, misji ratunkowych, świadczenia usług medycznych, transportu morskiego, transportu VIP i transportu ładunków.

image
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama