Siły zbrojne
Argentyna zainteresowana brazylijskimi transporterami Guarani
Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Argentyńskiej, rozważany jest potencjalny zakup brazylijskich kołowych wozów bojowych z rodziny Guarani 6 × 6. Pojazdy te miałby pozwolić na zastąpienie i wycofanie ze służby liniowej najstarszych wozów bojowych eksploatowanych przez argentyńską armię.
Powstanie Guarani 6 × 6 jest wynikiem programu pozyskania nowej rodziny kołowych wozów bojowych dla brazylijskich wojsk lądowych, który rozpoczął się w 1999 roku. Brazylijska armia zdecydowała się na pozyskanie następców dwóch podstawowych kołowych wozów bojowych — opancerzonych samochodów rozpoznawczych EE-9 Cascavel i kołowych transporterów opancerzonych EE-11 Urutu. W listopadzie 2009 roku brazylijski resort obrony poinformował o wyborze oferty włoskiego koncernu Iveco Defence Vehicles bazującej na kołowym transporterze opancerzonym Iveco SuperAV. Brazylijska wersja tego wozu otrzymała nazwę Guarani i miała zostać opracowana we współpracy z lokalnym przemysłem zbrojeniowym, a w tym firm IMBEL (łączność), AEL Sistemas (uzbrojenie) i Usiminas and Vilarres (opancerzenie).
Czytaj też: Izraelskie uzbrojenie dla transporterów Guarani
W grudniu 2009 roku został zawarty kontrakt na zakup 2044 egzemplarzy Guarani 6 × 6 za łączną kwotę ok. 2,5 mld euro z terminem realizacji do 2030 roku. Pierwszy prototyp został dostarczony brazylijskim wojskom lądowym w kwietniu 2010 roku, a po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w trakcie wystawy zbrojeniowej LAAD w kwietniu 2011 roku. W grudniu 2012 roku rozpoczęły się pierwsze dostawy seryjnych transporterów tego typu, a od marca 2014 roku znajduje się on w służbie liniowej. Obecnie dostarczonych zostało ok. 1/4 zamówionych wozów, które stopniowo są wprowadzana do służby liniowej, gdzie zastępują dotychczas używane Cascavele i Urutu.
Guarani 6 × 6 to brazylijski kołowy wóz bojowy opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles w kooperacji z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym na podstawie kołowego transportera opancerzonego Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób (kierowcy i operatora uzbrojenia) i może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM z automatyczną skrzynią biegów zapewnia przy masie bazowej ok. 16,7 tony maksymalną prędkość do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km. Dodatkowo pojadyzdsponuje także zdolnością do samodzielnego pływania z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną w wojskowych samolotach transportowych takich jak C-130 Hercules czy KC-390. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego, a na jego zakup w liczbie 10 egzemplarzy zdecydował się już Liban.
Obecnie na uzbrojeniu argentyńskich wojsk lądowych znajdują się cztery różne typy gąsienicowych i kołowych wozów bojowych. Wśród nich można wymienić 123 egzemplarze bojowych wozów piechoty TAM VCTP, 599 egzemplarzy transporterów opancerzonych M113A1/A2, 28 egzemplarzy transporterów opancerzonych AMX-VCI i 48 egzemplarzy opancerzonych samochodów rozpoznawczych Panhrad AML-90. W pierwszej kolejności do zastąpienia i wycofania ze służby liniowej przewidziane są oba ostatnie modele wozów bojowych, a także najstarsze i najbardziej wyeksploatowane egzemplarze pierwszych dwóch modeli. Dodatkowo zakup przez argentyńską armię kołowych wozów bojowych z rodziny Guarani 6 × 6 pozwoliłby na skokowe podniesienie jej zdolności bojowych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie